Bästa kameran inom ramen av 4000 kronor för filmande

Permalänk
Medlem

Bästa kameran inom ramen av 4000 kronor för filmande

Hej alla på Sweclockers!

vad är den bästa kameran inom ramen av 4000 kronor för filmande?

en kompis till mig behöver en kamera för cirka 4000 kronor +/- för filmande av musik videos osv ge gärna förslag

tack på förhand!

Stefan

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem

Ren videokamera eller en dslr?

Skulle vilja tillägga att snart kommer NAB2014. Då presenteras en massa nya kameror med ny teknik osv.
Jag hade avvaktat lite då jag dessutom noterat att de alternativen jag hade tänkt ge är bortsorterade.
Så, jag tror en del ersättare av bra kameror är att vänta.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Har sagt det förr men säger det gärna igen, lägg inte alla pengar på enbart en kamera.

Tänk på ljus, stativ och andra tillbehör som ökar produktionsvärdet betydligt mer än en några tusenlappar dyrare kamera.

Begagnad Canon 550D med kitobjektiv - 2000-2500 kr
Begagnad Canon EF 50/1,8 - ca 500 kr
Reflektor - 300-500 kr
Billigt byggljus - ca 500 kr
Velbon C-600 videostativ - 600 kr

Din vän kommer få betydligt bättre musikvideos med ovanstående setup än om han/hon köper en videokamera för 4000. Har hen redan allt det som jag skrivit så skulle jag fortfarande tipsa om 550D/600D/650D.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för svar, ni är bäst!

@Holck
@Rigatoni

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem

Mycket bra poäng med övrig utrustning.
Dock är det svårt att veta om budgeten är 6k men 4k av dem är för kameran.

550D är bra som filmkamera. Kanske får du lite skarpare, mindre moiré samt mindre aliasproblem ur en riktig filmkamera men jobbar man
ordentligt i post kan 550D ge riktigt fina filmer. Kreativiteten är absolut bättre med 550D.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Bra att veta !

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.