Permalänk

Portforward med Bahnhof

Halloj, jag har en Asus RT n56u som jag innan mitt påtvingade stadsnäts och operatörsbyte forwardade portar med för bl.a. Teamspeak, minecraft, utorrent, mailservers m.m.

Men nu efter att jag fått Öppen Fiber och bahnhof som operatör (eget val, p.g.a. deras kamp mot FRA) så kan jag inte komma åt en enda av mina tjänster, och alla port-checkers jag har testat visar att alla portar är stängda.

I routern's huvud meny så har jag en WAN-IP som bara idag har ändrats 2 ggr och när jag kollar min externa "publika" IP på olika sidor så visar den en helt annan IP adress än den som routern visar som även den roterar under dagen. Jag blir inte klok på dethär, och haggan på Bahnhof supporten upprepade tusen ggr att "du måste öppna portarna i routern" vilket jag redan gjort.
Kan tillägga att routerns inbyggda DDNS funktion inte heller funkar utanför det lokala nätverket, jag är helt instängd.

Snälla hjälp mig! Var det ett misstag att välja Bahnhof?

Permalänk

Kanske har råkat ut för det här?

Permalänk
Skrivet av crille631:

Kanske har råkat ut för det här?

Om detta är fallet så hoppar jag av detta skepp innan vi har kastat loss så att säga. Jag har fortfarande ångerrätt! Dock så sade kvinnan i luren att jag har en publik IP adress och att det ska funka, men vad vet hon.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är bara att ringa in till supporten och säga att du vill ha Publikt IP.

Permalänk
Skrivet av Mobled:

Det är bara att ringa in till supporten och säga att du vill ha Publikt IP.

Som sagt så sade hon i telefonen att jag redan har publikt IP. Kanske ska testa ringa in igen och få prata med nån som inte är helt inkomptetent.

Om jag kanske får för mig att byta leverantör, vad är då bästa bästa alternativ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mirinmaru:

Om detta är fallet så hoppar jag av detta skepp innan vi har kastat loss så att säga. Jag har fortfarande ångerrätt! Dock så sade kvinnan i luren att jag har en publik IP adress och att det ska funka, men vad vet hon.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo du har en publik ip på andra sidan Bahnhofs router, däremot verkar den i ditt fall ofta bytas ut vilket i praktiken gör det svårt för dig att driva någon form av server eftersom den byter adress många gånger / dygn, du får fråga om d kan ge dig en publik ip direkt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ni blandar ihop det lite känns det som. Bara för att man får en publik adress betyder inte det att den är statisk.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ozo64:

Ni blandar ihop det lite känns det som. Bara för att man får en publik adress betyder inte det att den är statisk.

Det går ganska bra att hantera en dynamisk ip, men Bahnhof NATar och har man dessutom en egen router som också NATar så kan det bli svårt att få det att fungera speciellt om adresserna ofta byts vilket de verkade göra.
Du delar publik ip med flera andra och dessutom tar det tid innan ändringar slår igenom överallt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Ni blandar ihop det lite känns det som. Bara för att man får en publik adress betyder inte det att den är statisk.

Vad fick DIG att tro att någon annan i tråden tror det ??
Att publikt IP inte har med varken statiskt eller dynamiskt IP att göra vet säkert både TS o de som försöker hjälpa honom.

För att återgå till trådskaparen...

Vad har du för val av operatörer om vi nu väljer bort Bahnhof ?
Jag hade valt bort dom direkt kan jag säga...

Jag kan också varmt rekomendera T3 som funkat bra utan ett enda avbrott (som jag märkt av) på 19 månader.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Skrivet av Homer_S1:

[...]
Jag kan också varmt rekomendera T3 som funkat bra utan ett enda avbrott (som jag märkt av) på 19 månader.

/Homer_S

Kan inget annat än att hålla med, haft T3 i lite mer än 3 år, och kan inte komma ihåg något stort/märkvärdigt avbrott (är väl en bra sak?).

Permalänk
Skrivet av Homer_S1:

Vad fick DIG att tro att någon annan i tråden tror det ??
Att publikt IP inte har med varken statiskt eller dynamiskt IP att göra vet säkert både TS o de som försöker hjälpa honom.

För att återgå till trådskaparen...

Vad har du för val av operatörer om vi nu väljer bort Bahnhof ?
Jag hade valt bort dom direkt kan jag säga...

Jag kan också varmt rekomendera T3 som funkat bra utan ett enda avbrott (som jag märkt av) på 19 månader.

/Homer_S

Ja ett litet hum har jag, tro det eller ej!

De operatörer jag kan välja mellan verkar nu vara Bahnhof, Telia, AllTele, T3, Bredband 2, NetAtOnce, Universal och Tyfon. Iaf om man ska lita på Öppen Fibers hemsida.

Hur är T3 som leverantörer? Har man möjlighet att öppna portar och dylikt utan att det krånglar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Jag har Bahnhof via stadsnät, publik ip. Inga som helst problem med forwards eller prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Vad har du för IP på din routers WAN sida? Om du har Bahnhofs Ping box före din router så är de oftast inte bryggade. Så då måste du sätta routern före Ping boxen, annars så är det Ping boxen som har din publika IP och din router får på WAN sidan en 192.168.X.X adress.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Camel-en:

Vad har du för IP på din routers WAN sida? Om du har Bahnhofs Ping box före din router så är de oftast inte bryggade. Så då måste du sätta routern före Ping boxen, annars så är det Ping boxen som har din publika IP och din router får på WAN sidan en 192.168.X.X adress.

Vad är en ping-box?

Intresserad då jag också har bahnof, just nu funkar det fint dock, måste också be om att få behålla min publika-IP när de börjar NAT:a sthlms området.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Skrivet av Camel-en:

Vad har du för IP på din routers WAN sida? Om du har Bahnhofs Ping box före din router så är de oftast inte bryggade. Så då måste du sätta routern före Ping boxen, annars så är det Ping boxen som har din publika IP och din router får på WAN sidan en 192.168.X.X adress.

Routern har WAN IP som börjar på 100. Resten kommer jag inte ihåg men det var garanterat inte nån lokal IP. Någon pingbox har jag inte, routern är kopplad rätt in i modemet som i sin tur är kopplad till fiber.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirinmaru:

Routern har WAN IP som börjar på 100. Resten kommer jag inte ihåg men det var garanterat inte nån lokal IP. Någon pingbox har jag inte, routern är kopplad rätt in i modemet som i sin tur är kopplad till fiber.

Skickades från m.sweclockers.com

Då låter det som om stadsnätet inte är helt rätt confat. Slå en signal med de på kommunen som har hand om stadsnätet. Är det ett nytt uppsatt stadsnät/ del av stadsnätet, så är det inte helt ovanligt med "lite" strul tyvärr. Vet att de inte vill att man ringer till dem men ibland så måste man försöka gå förbi sin ISP. Sätt datorn direkt på wan och kör iperf och kolla hur trafiken går.

Permalänk
Skrivet av Camel-en:

Då låter det som om stadsnätet inte är helt rätt confat. Slå en signal med de på kommunen som har hand om stadsnätet. Är det ett nytt uppsatt stadsnät/ del av stadsnätet, så är det inte helt ovanligt med "lite" strul tyvärr. Vet att de inte vill att man ringer till dem men ibland så måste man försöka gå förbi sin ISP. Sätt datorn direkt på wan och kör iperf och kolla hur trafiken går.

Ringde nyss upp Telia som håller i stadsnätet och talade med en trevlig kille sm verkligen försökte hjälpa mig i ärendet! OTROLIGT! Första vettiga servicen jag fått på dagar. Det enda han kunde göra dock är att rekommendera fabriksåterställningar och förklara lite hur stadsnätet fungerar, så skurkarna är fortfarande bahnhof.

Pratade även med de idag, för tredje gången, och de forsätter envisas med att påstå att allt funkar hos dom och att jag ska kontakta ASUS! Fan så trött jag blir!

Permalänk
Skrivet av hoski:

Jag har Bahnhof via stadsnät, publik ip. Inga som helst problem med forwards eller prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan du försöka förklara hur du fick din vidarebefodran att funka tack?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirinmaru:

Routern har WAN IP som börjar på 100. Resten kommer jag inte ihåg men det var garanterat inte nån lokal IP. Någon pingbox har jag inte, routern är kopplad rätt in i modemet som i sin tur är kopplad till fiber.

Skickades från m.sweclockers.com

Den ligger möjligen inte i spannet 100.64.0.0 - 100.127.255.255?
Isf sitter du bakom bahnhofs NAT.

Citat:

NetRange: 100.64.0.0 - 100.127.255.255
CIDR: 100.64.0.0/10
OriginAS:
NetName: SHARED-ADDRESS-SPACE-RFCTBD-IANA-RESERVED
NetHandle: NET-100-64-0-0-1
Parent: NET-100-0-0-0-0
NetType: IANA Special Use
RegDate: 2012-03-13
Updated: 2012-04-23
Ref: http://whois.arin.net/rest/net/NET-100-64-0-0-1

Permalänk
Skrivet av madtop:

Den ligger möjligen inte i spannet 100.64.0.0 - 100.127.255.255?
Isf sitter du bakom bahnhofs NAT.

Jo det ju precis det jag gör. Vad innebär detta då? Är allt hopp ute?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirinmaru:

Routern har WAN IP som börjar på 100. Resten kommer jag inte ihåg men det var garanterat inte nån lokal IP. Någon pingbox har jag inte, routern är kopplad rätt in i modemet som i sin tur är kopplad till fiber.

Skickades från m.sweclockers.com

Som madtop säger, du har inte en egen publik IP ut mot nätet och ligger bakom Bahnhofs CGN (operatörs-NAT).
Mitt råd är lämna Bahnhof, det går inget vidare för dom. Jag anser att det är att ta en onödig risk då man inte vet vad som händer.

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Skrivet av Mirinmaru:

Ja ett litet hum har jag, tro det eller ej!

De operatörer jag kan välja mellan verkar nu vara Bahnhof, Telia, AllTele, T3, Bredband 2, NetAtOnce, Universal och Tyfon. Iaf om man ska lita på Öppen Fibers hemsida.

Hur är T3 som leverantörer? Har man möjlighet att öppna portar och dylikt utan att det krånglar?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har inga problem att öppna portar.

Permalänk
Skrivet av FoxOne:

Som madtop säger, du har inte en egen publik IP ut mot nätet och ligger bakom Bahnhofs CGN (operatörs-NAT).
Mitt råd är lämna Bahnhof, det går inget vidare för dom. Jag anser att det är att ta en onödig risk då man inte vet vad som händer.

-__- Herregud, så allt jäkla besvär jag gick igenom för att slippa Telia var förgäves?

Permalänk
Skrivet av crille631:

Jag har inga problem att öppna portar.

Inte världens hjälpsammaste svar, men tack för försöket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirinmaru:

Jo det ju precis det jag gör. Vad innebär detta då? Är allt hopp ute?

att det är en privat ip du har vilket gör att portforward inte kommer att fungera, det är bara ringa Bahnhof och säga att du vill ha en publik ip så fixar de det.

Skrivet av FoxOne:

Som madtop säger, du har inte en egen publik IP ut mot nätet och ligger bakom Bahnhofs CGN (operatörs-NAT).
Mitt råd är lämna Bahnhof, det går inget vidare för dom. Jag anser att det är att ta en onödig risk då man inte vet vad som händer.

vad gör bahnhof till en högre risk en någon annan isp?

alla isp's har en begränsad mängd ipv4 som för eller senare kommer att ta sluta och då kommer de säkert också börja med en liknade företeelse så vad gör Bahnhof mer osäker en nån annan isp när det gäller publika ip:n?

Visa signatur

"Med datorer kan man lösa problem
man inte hade tidigare" anonym

Permalänk
Rekordmedlem

Meddelande till dig som använder publika ip-adresser
Från och med 2013 går Bahnhof över till privata ip-adresser. Förändringen sker stegvis i olika stadsnät. Förändringen påverkar ett litet antal abonnenter. Driftsätter eller använder du tjänster som kräver publika ip-adresser (exempelvis ftp-servrar, webbkameror och/eller autenticeringsystem) måste du själv anmäla ditt behov till oss. Att behålla sina publika ip-adresser är kostnadsfritt.

https://bahnhof.se/kundservice/

Du kan ju göra som de säger.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av madtop:

Den ligger möjligen inte i spannet 100.64.0.0 - 100.127.255.255?
Isf sitter du bakom bahnhofs NAT.

Så här ser en traceroute jag gjorde till min IP ut.

1 static.88-198-46-33.clients.your-server.de 88.198.46.33 de 0.928 ms 0.988 ms 1.015 ms
2 hos-tr1.juniper1.rz13.hetzner.de 213.239.224.1 de 0.162 ms
hos-tr3.juniper2.rz13.hetzner.de 213.239.224.65 de 0.138 ms
hos-tr2.juniper1.rz13.hetzner.de 213.239.224.33 de 0.149 ms
3 core22.hetzner.de 213.239.245.121 de 0.219 ms 0.260 ms 0.246 ms
4 core4.hetzner.de 213.239.245.14 de 4.886 ms
core1.hetzner.de 213.239.245.177 de 4.836 ms
core4.hetzner.de 213.239.245.18 de 4.872 ms
5 juniper4.ffm.hetzner.de 213.239.245.1 de 4.872 ms
juniper1.ffm.hetzner.de 213.239.245.5 de 4.857 ms
juniper4.ffm.hetzner.de 213.239.245.1 de 4.872 ms
6 de-cix-gw.bahnhof.net 80.81.194.54 de 19.619 ms 19.556 ms 19.546 ms
7 mmo-cr1.sto-cr1.bahnhof.net 85.24.151.155 se 28.023 ms 27.985 ms 27.954 ms
8 sto-cr1.ste-dr1.bahnhof.net 85.24.151.221 se 27.946 ms 27.874 ms 27.846 ms
9 ste-dr1.ste-dr3.bahnhof.net 46.59.112.42 se 27.572 ms 27.645 ms 27.562 ms
10 * * *
11 * * *
12 * * *
No reply for 3 hops. Assuming we reached firewall.

Sedan tog det stopp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirinmaru:

-__- Herregud, så allt jäkla besvär jag gick igenom för att slippa Telia var förgäves?

Varför vill du slippa Telia? De har väldigt bra peering mot både svenska, men också utländska ISPer (dvs. låga svarstider till många ställen). De är också en av få ISPer som faktiskt vet vad de sysslar med, de bygger rejäla nät som håller och som är stabila. Jag har själv Telia och kan varmt rekommendera de. Du sitter ju ändå redan i deras nät om de är de som håller i stadsnätet, bara det att du får IP genom Bahnhof och surfar ut genom deras router.

Jag har själv Telia och det fungerar mycket bra. Har haft konstant kontakt med Internet 24/7 i över ett år. Dessutom behållit samma IP hela tiden vilket är en fördel om man har servrar på insidan

Det enda som skulle kunna vara negativt är Telias support, men de har faktiskt bättrat på sig rejält. Även om man ibland kommer till en och annan telefonist som inte vet vad Internet är...

Dessutom är det en stor fördel att ha samma ISP som stadsnätsleverantören då de kan hjälpa dig hela vägen fram oavsett fel. Annars måste du ringa din andra ISP och felanmäla även om det är stadsnätet som är kaputski, sen får din ISP kontakta Telia som ska försöka förstå sig på och fixa problemet för att sedan rapportera tillbaka till ISPn som sen rapporterar tillbaka till dig.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Meddelande till dig som använder publika ip-adresser
Från och med 2013 går Bahnhof över till privata ip-adresser. Förändringen sker stegvis i olika stadsnät. Förändringen påverkar ett litet antal abonnenter. Driftsätter eller använder du tjänster som kräver publika ip-adresser (exempelvis ftp-servrar, webbkameror och/eller autenticeringsystem) måste du själv anmäla ditt behov till oss. Att behålla sina publika ip-adresser är kostnadsfritt.

https://bahnhof.se/kundservice/

Du kan ju göra som de säger.

Läser du mina posts så ser du att jag redan har ringt Bahnhof och de säger att jag har publik IP-adress, vad mer kan jag göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av QwQ:

vad gör bahnhof till en högre risk en någon annan isp?

alla isp's har en begränsad mängd ipv4 som för eller senare kommer att ta sluta och då kommer de säkert också börja med en liknade företeelse så vad gör Bahnhof mer osäker en nån annan isp när det gäller publika ip:n?

Lösningen på att IPv4-adresserna är slut är INTE att börja NATa. Lösningen heter IPv6.