(MSI GT 780) Konstigt problem, startar ej!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Jan 2010

(MSI GT 780) Konstigt problem, startar ej!

Hej!
Har lite problem med en laptop som jag har hemma.
Jag tog isär den och testade runt lite vad som kunde vara problemet och kom fram till detta:
Datorn startar ej.
Laddaren till datorn har en grön diod som lyser när man sätter in strömmen (ej inpluggad i datorn) så lyser den, Stoppar du sen in den i laptopen så slutar den att lysa samt så lyser inte indikatorn att batteriet laddar. Så köpte en helt ny original laddar samma problem.

Jag öppnade öppnade upp datorn och tog ut grafik kortet. Då fungerar allt som det ska dock får jag självklart ingen bild men den startar och allt som lyser som det ska.
Garantin har gått ut, kollade hos återförsäljaren vad möjligheterna var då om man kunde lämna in den på reparation men det var skamligt vad dyrt det skulle bli då den måste skickas till MSI.
Så jag skriver här nu för att jag har letat runt massor och hittar ingenstans vart man kan få tag på ett nytt grafikkort till datorn utom att köpa på E-bay (1500kr).
Det jag vill ha hjälp av er är att få fram om någon har sätt något liknade problem då jag inte vill beställa ett nytt kort och det kanske inte är det som är problemet för jag har själv under alla mina år med datorer sätt ett liknade problem och jag kan inte snurra huvudet runt att grafikkortet gör så att laddaren inte ens fungerar, att det ev kan vara modekortet som det är fel på.

Tacksam för all information och fråga gärna om jag har missat något som ni kär medlemmar behöver veta för att kunna hjälpa mig!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2012

Gör en CMOS reset, finns en kabel bredvid kabeln till fläkten som du drar ur och låter vara ute en stund.
Det är svårt att felsöka grafikkortet på MSIs sandy bridge laptops då de inte har någon möjlighet att köras på IGPUn.
Om du kommer fram till att GPUn är trasig så är ebay det bästa alternstivet, kort som fungerar är gtx 560m, 570m, 580m, 670m, 675m, 770m(endast 770m från clevo), radeon 6990m, 7970m.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Jan 2010

Jag har gjort CMOS och det hjälpte inte.