290x crossfire problem!

Permalänk
Medlem

290x crossfire problem!

Har jätte dålig prestanda i crossfire, bättre prestanda med 1 kort än med 2.

Har i7 2600k
http://www.msi.com/product/mb/B75AG43_GAMING.html#overview <-- Moderkort Fel!
Har MSI Z77A-G43 GAMING ATX
2st 290x vattenkylda
850w platina nättagg från be quiet ( kör standar clocks på allt, borde inte vara nättagget )

T.ex. league of legends 80 fps med crossfire i 2560x1440p
med 1 kort har jag över 100.
Samt spel som skyrim kan jag inte köra i crossfire då ljudet laggar ur.

Nån som har nån aning om vad det kan vara?

Har testat 13.12 drivisar och nya beta, samma skit.

Permalänk

Jag skulle testat om det är en tendens i mer grafiskt krävande applikationer för att utesluta att det är just LoL och Skyrim som inte fungerar bra med CF. Testa Crysis/Metro och dylikt om du kan, annars 3Dmark/Unigine heaven med CF av och på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

StorBurken | CPU:i5 4670K@ 4.3ghz 1.275v | Moderbord:Asus Maximus VI Hero | Ram:Crucial ballistiX sport 16gb 1600mhz | GPU:EVGA GTX 780 Classified@1293/6804| Storage:Samsung 840 Pro 256gb + 3 tb Seagate Barracuda | Kylare:Noctua NH-D14

Permalänk
Skrivet av Kelrazh:

Har jätte dålig prestanda i crossfire, bättre prestanda med 1 kort än med 2.

Har i7 2600k
http://www.msi.com/product/mb/B75AG43_GAMING.html#overview <-- Moderkort
2st 290x vattenkylda
850w platina nättagg från be quiet ( kör standar clocks på allt, borde inte vara nättagget )

T.ex. league of legends 80 fps med crossfire i 2560x1440p
med 1 kort har jag över 100.
Samt spel som skyrim kan jag inte köra i crossfire då ljudet laggar ur.

Nån som har nån aning om vad det kan vara?

Har testat 13.12 drivisar och nya beta, samma skit.

du använder två high end grafikkort på en PCIe 2 x16 och en x4, De använder PCIe bussen för att kommunicera, här kan flaskhalsen ligga.
Vad får du för belastning på korten när du spelar?

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

Med msi Kombustor för jag 92 fps avg. 2560x1440p 1 kort.
Crossfire får jag 165 fps avg.
Jag ska testa nått spel under kvällen.
Postar svar så fort de e gjort.

Permalänk
Medlem

Korten kör på 100% i msi kombustor.
Dom kör på 100% i spel också.

Permalänk
Medlem

Testa något spel som är krävande, t.ex. bf4 eller någon bench.

Permalänk

Tror det är ditt moderkort som är kefft. Som tidigare användare skrev: du har 2xPCIe 2.0x16
Kör du ett kort har du PCIe 2.0x16 kör du två GPUs går ena på PCIe 2.0 x4 å det andra på x8 eller x16.
Har samma piss i min dator, kör dubbla r9 280x, stabila 125 fps med ett kort, ostabila 130-140 med två.

är inte extremt kunnig här men har somsagt samma problem själv :/

Permalänk
Skrivet av hellberg244:

Tror det är ditt moderkort som är kefft. Som tidigare användare skrev: du har 2xPCIe 2.0x16
Kör du ett kort har du PCIe 2.0x16 kör du två GPUs går ena på PCIe 2.0 x4 å det andra på x8 eller x16.
Har samma piss i min dator, kör dubbla r9 280x, stabila 125 fps med ett kort, ostabila 130-140 med två.

är inte extremt kunnig här men har somsagt samma problem själv :/

Grejjen är den att när PCIe banorna är uppdelade i 16+4 så går de 16 till processorns inbyggda PCIe kontroller och de övriga 4 till chipset och sen till processorn och den busen är betydligt smalare och mer högtrafikerad än PCIe då den även används för SATA, USB och tex nätverk.
Det som talar emot att detta skall vara ett problem i detta fallet är att båda grafikkorten ska belastas fullt ut. dock kan latensen som uppstår av användandet av chipset påverka FPS.

Till TS, varför lägga 10k på grafikkort och sen köpa ett moderkort som inte ens har PCIe 8x+8x eller ens använder z77, z68 eller p67 chipset?

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

Grejjen är den att när PCIe banorna är uppdelade i 16+4 så går de 16 till processorns inbyggda PCIe kontroller och de övriga 4 till chipset och sen till processorn och den busen är betydligt smalare och mer högtrafikerad än PCIe då den även används för SATA, USB och tex nätverk.
Det som talar emot att detta skall vara ett problem i detta fallet är att båda grafikkorten ska belastas fullt ut. dock kan latensen som uppstår av användandet av chipset påverka FPS.

Till TS, varför lägga 10k på grafikkort och sen köpa ett moderkort som inte ens har PCIe 8x+8x eller ens använder z77, z68 eller p67 chipset?

/S

Moderkoret jag har är MSI Z77A-G43 GAMING ATX tror jag länka fel förr.
Moderkortet var köpt före mina 290x anv 7950 crossfire före.
Sen så är det inte värt att uppgradera än känner jag, om jag ska lägga 2500kr på moderkort och sen 3000kr på cpu för några % prestanda ökning.
Men om du verkligen tror att det är moderkorkorts problem och att det kommer funka bra med i72600k kommer jag fixa nytt moderkort.

Permalänk
Skrivet av Kelrazh:

Moderkoret jag har är MSI Z77A-G43 GAMING ATX tror jag länka fel förr.
Moderkortet var köpt före mina 290x anv 7950 crossfire före.
Sen så är det inte värt att uppgradera än känner jag, om jag ska lägga 2500kr på moderkort och sen 3000kr på cpu för några % prestanda ökning.
Men om du verkligen tror att det är moderkorkorts problem och att det kommer funka bra med i72600k kommer jag fixa nytt moderkort.

Det moderkortet har också bara en riktig PCIe x16 tyvärr. Jag tror att detta kan vara problemet. Vet inte hur det hur det påverkar R9 290/x men jag förmodar att det påverkar mer då de skickar data mellan korten genom PCIe bussen istället för över en CF-brygga.
Detta är vad jag tror, har absolut inga bevis för detta.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

Det moderkortet har också bara en riktig PCIe x16 tyvärr. Jag tror att detta kan vara problemet. Vet inte hur det hur det påverkar R9 290/x men jag förmodar att det påverkar mer då de skickar data mellan korten genom PCIe bussen istället för över en CF-brygga.
Detta är vad jag tror, har absolut inga bevis för detta.

/S

Om du kollar hans resultat med MSI kombustor så verkar resultatet skala ganska bra med CF ? Skalar 1.79 vilket är nästan vad AMD annonsera vidare jag kommer ihåg. Även om det blir en flaskhals, borde det väl inte sänka prestandan ? Tycker det låter mer som mjukvara, dock verkar TS uteslutit det ?

Dock kanske det inte är bäst att använda sig av ett syntetiskt test, pröva spela Bioshock Infinite, Tomb Raider, Crysis 3, BF4 eller BF3. Finns massvis med test resultat på dessa spel, så ganska lätt att kolla upp hur det skala.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Det som är så konstigt att i msi funkar det bra, men t.ex. League får jag sämre fps, skyrim får inte att spela pga ljudet blir helt galet.
Samt att mina vänner säger min mic börjar låta konstigt (störrande burr) när jag startar helskärmsprogram.
Anv asus xonar ljudkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelrazh:

Det som är så konstigt att i msi funkar det bra, men t.ex. League får jag sämre fps, skyrim får inte att spela pga ljudet blir helt galet.
Samt att mina vänner säger min mic börjar låta konstigt (störrande burr) när jag startar helskärmsprogram.
Anv asus xonar ljudkort.

Har du på V-sync i Skyrim ? Finns ett problem med CF på 13.12 när man blandar frame-pacing, V-sync samt CF som orsakar problem med ljudet samt väldigt ostabil FPS. Pröva stänga av V-sync eller frame-pacing, tror frame-pacing går att stänga av i CCC.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Bf4....
2560x1440p Ultra

utan CF 55-70fps
Med CF 110-130 fps

Funkar ju ok i BF4, utan mantle CCC versionen

Men det funkar inte i League of legends ( reducerad fps ordentrligt ) Mindre än med bara 1 kort.
Skyrim funkar inte, laggar sönder med ljudproblem.
Dust laggar också ljudet sönder.

Och.. När jag kör helskärm med CF kommer helicoptern fram på skype, går inte att höra mig säger test object kompisen.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Kelrazh:

Bf4....
2560x1440p Ultra

utan CF 55-70fps
Med CF 110-130 fps

Funkar ju ok i BF4, utan mantle CCC versionen

Men det funkar inte i League of legends ( reducerad fps ordentrligt ) Mindre än med bara 1 kort.
Skyrim funkar inte, laggar sönder med ljudproblem.
Dust laggar också ljudet sönder.

Och.. När jag kör helskärm med CF kommer helicoptern fram på skype, går inte att höra mig säger test object kompisen.

Skyrim ha problem med SLI / CF, samma med Leauge, och samma med dust.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240