Låg fps i spel efter normal start - ordnar oftast till sig efter omstart

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2011

Låg fps i spel efter normal start - ordnar oftast till sig efter omstart

Hej,

Det här är ett problem som jag relativt nyligen har upptäckt och försökt tampas med på alla sätt och vis (i den mån min kompetens sträcker sig)

Oftast när jag startar upp datorn och kör igång ett spel så får jag mycket lägre fps än vad jag brukar, vissa spel kan till och med lagga horribelt. Det ordnar dock till sig när jag startar om windows och kör igång spelet igen. Tänkte först att det var relaterat till grafikdrivrutiner men efter att ha avinstallerat dem och gått tillbaka till äldre så dyker fortfarande samma problem upp. Jag har till och med blåst datorn helt och installerat om den, första spelet jag installerade efter det och provade - Starcraft 2, och voila! Problemet kvarstår...

Datorn är en Asus G53JW med ett GeForce 460m gtx, 4 gb ram och 2x2,6 ghz processorkärnor med Hyperthreading. Datorn är ca 3 år gammal och har fungerat utan några större problem.

Eftersom jag inte märker några grafik-artifakter och dylikt så funderar jag på om det verkligen är grafikkortsrelaterat? Kan inte hitta någon annan som verkar ha samma problem, även om det säkert finns snarlika fall. Har även provat att köra speedfan och kolla temperaturen på kortet under spel och den ligger mellan 80-85 grader celcius. Har blåst ut damm och dylikt med komprimerad luft på burk.

Tacksam för tips och råd! Någon som vet nånting vad detta kan bero på?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2007

Hej! Det här är ett långskott, problemet låter nämligen rätt olikt mitt. Men eftersom datormodellen är densamma och du också har gjort en ominstallation, vilket var det som startade mina problem så tänkte jag iallafall bidra med det som jag gjorde. Lösningen står bifogad i slutet av min tråd http://www.sweclockers.com/forum/67-barbara-datorer-support-o... det verkar i mitt fall iallafall relaterat till ljudinställningar som saknade stöd.

Mvh
Andersson9

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Sep 2006

Pröva att ladda ner power4gear hybrid på asus hemsida. Bör lösa ditt problem.

http://support.asus.com/Download.aspx?SLanguage=en&m=P4GHybri...

Mvh

(\__/)
(O.o )
(> < )