Program som organiserar fotona även på disken?

Permalänk
Medlem

Program som organiserar fotona även på disken?

Hej.

Jag söker något gratis program som kan plocka in foto från en väldig massa olika platser(på datorn) och kopiera in dem till en ny katalog där de organiseras i någon logisk katalog struktur ex per år/månad.

Jag har provat Picasa men det verkar inte kunna importera subkataloger och det verkar dessutom inte påverka fysiska strukturen.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Rekordmedlem

Det låter snarare som du vill ha en filhanterare om det gäller att kopiera filer utifrån filtyp och sortera dem efter datum.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det låter snarare som du vill ha en filhanterare om det gäller att kopiera filer utifrån filtyp och sortera dem efter datum.

Ja precis den behöver egentligen inte vara någon foto organizer.

- Samla in foto från andra kataloger inkl subktaloger
- Kopiera dem till ny struktur där de läggs i kataloger baserade på år/månad
- Hoppa över dubbletter baserade på filinnehåll (inte namn)

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Kolla hos Snapfiles freeware /filemanagement/ kanske finns något där.

http://www.snapfiles.com/freeware/system/fwfilemanagement.htm...

Visa signatur

Inte sänt från min Sony Ericsson K530i

Permalänk
Medlem

Detta kanske kan vara något...
men det kostar ifs en slant.. hade för mig det var billigare :/

Media Pro is professional photo management software that makes it easy to find, organize and share image and video files. It supports files from hundreds of cameras.

http://www.phaseone.com/en/Imaging-Software/Media-Pro.aspx

Permalänk
Medlem

Adobe Lightroom. Läser bildernas EXIF och sorterar dem som du önskar utan problem.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Kom att tänka på Lightzone också, men vet inte om det sorterar som du vill, men det är lite som Lightroom, men det har blivit gratis nu (open source) - registrering krävs.

http://lightzoneproject.org/

Visa signatur

Inte sänt från min Sony Ericsson K530i

Permalänk
Medlem

Kan du inte bara ta detaljerad lista i utforskaren och välja att sortera i datum och sedan kopiera in de i rätt mapp, sedan de som är dubbletter döper du om och sedan kopierar in.
Annars är ju självklart Directory Opus ett mycket bra program till sådana här saker. Shareware så installera det och gör det du ska, om du tycker om det så köper du det, annars tar du bort det sedan. (jag klarar mig inte utan DOpus)

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact