Program som organiserar fotona även på disken?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2004

Program som organiserar fotona även på disken?

Hej.

Jag söker något gratis program som kan plocka in foto från en väldig massa olika platser(på datorn) och kopiera in dem till en ny katalog där de organiseras i någon logisk katalog struktur ex per år/månad.

Jag har provat Picasa men det verkar inte kunna importera subkataloger och det verkar dessutom inte påverka fysiska strukturen.

CPU : Intel Core i7 2600K Moderkort : Asus P8Z68-V PRO GEN3 Grafikkort : MSI Geforce GTX 970 Gaming 4GB Minne : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V Chassi : Fractal Design Define r3 Nätdel : Corsair 650W ModulärtOS disk : Intel 530 240 GB SSD Övriga diskar : 2x WD Red 2 TB, 2x WD Green, 1x WD 750 GB, 1x WD 500 GB Optisk enhet : Optiarc AD-7280S SATA

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Det låter snarare som du vill ha en filhanterare om det gäller att kopiera filer utifrån filtyp och sortera dem efter datum.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av mrqaffe:

Det låter snarare som du vill ha en filhanterare om det gäller att kopiera filer utifrån filtyp och sortera dem efter datum.

Ja precis den behöver egentligen inte vara någon foto organizer.

- Samla in foto från andra kataloger inkl subktaloger
- Kopiera dem till ny struktur där de läggs i kataloger baserade på år/månad
- Hoppa över dubbletter baserade på filinnehåll (inte namn)

CPU : Intel Core i7 2600K Moderkort : Asus P8Z68-V PRO GEN3 Grafikkort : MSI Geforce GTX 970 Gaming 4GB Minne : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V Chassi : Fractal Design Define r3 Nätdel : Corsair 650W ModulärtOS disk : Intel 530 240 GB SSD Övriga diskar : 2x WD Red 2 TB, 2x WD Green, 1x WD 750 GB, 1x WD 500 GB Optisk enhet : Optiarc AD-7280S SATA

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gnesta
Registrerad
Apr 2012

Kolla hos Snapfiles freeware /filemanagement/ kanske finns något där.

http://www.snapfiles.com/freeware/system/fwfilemanagement.htm...

Inte sänt från min Sony Ericsson K530i

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Detta kanske kan vara något...
men det kostar ifs en slant.. hade för mig det var billigare :/

Media Pro is professional photo management software that makes it easy to find, organize and share image and video files. It supports files from hundreds of cameras.

http://www.phaseone.com/en/Imaging-Software/Media-Pro.aspx

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långtbortistan
Registrerad
Mar 2007

Adobe Lightroom. Läser bildernas EXIF och sorterar dem som du önskar utan problem.

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gnesta
Registrerad
Apr 2012

Kom att tänka på Lightzone också, men vet inte om det sorterar som du vill, men det är lite som Lightroom, men det har blivit gratis nu (open source) - registrering krävs.

http://lightzoneproject.org/

Inte sänt från min Sony Ericsson K530i

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Motala
Registrerad
Jan 2006

Kan du inte bara ta detaljerad lista i utforskaren och välja att sortera i datum och sedan kopiera in de i rätt mapp, sedan de som är dubbletter döper du om och sedan kopierar in.
Annars är ju självklart Directory Opus ett mycket bra program till sådana här saker. Shareware så installera det och gör det du ska, om du tycker om det så köper du det, annars tar du bort det sedan. (jag klarar mig inte utan DOpus)

Evolv ITX TG - Z270i Gaming Pro Carbon - i7 7700K - Noctua NH-D15s - 16GB Vengenance LPX Black 3000MHz - MSI GTX 1050 2GB Gaming X - M.2 960 Evo 250 GB - Samsung 840 Pro 512GB - Newton R3 600W - Dell U2515H. I hemmet: HTPC NUC I5 * NUC I3