Asus G53j Blå led lyser, skärm startar ej.

Permalänk
Medlem

Asus G53j Blå led lyser, skärm startar ej.

Hej,

Bakgrund:
Jag har blivit tvungen att amatörmecka lite med min gamla Asus g53j. Först löda fast power jacket som glappade mot kortet. Jag fick det att fungera och datorn startade fint.

Därefter var jag tvungen att byta en fläkt och jag märkte först när jag satte i de 2 nödvändiga kablarna för uppstart (av typen: awm E118077 2896 80C VW-1, den för hotkeys t.v och den för powerknappen t.h) att det blev lite fel med strömmen när jag skulle starta den igen, powerknappen lyste utan att jag tryckt någonstans och det började bli lite varmt. Detta har hänt i samma situation när jag rensade fläktarna så det borde inte vara någon större fara tänker jag, powerknapp-kabeln satt lite dåligt i bara tror jag. Så jag drog i och ur dem igen och fick det återigen att fungera (minns dock inte om jag testade skärmen).

Men sen när jag skulle ta loss och skruva fast fläktarna ordentligt och sen sätta i kablarna igen uppstod mitt nuvarande problem.

Situationen nu:
Jag kan få i kablarna så att fläktarna går igång och "batteriet laddas"-LEDen lyser så allt verkar OK. MEN skärmen startar aldrig upp och istället lyser en blå ledlampa bredvid den vanliga "batteriet laddas"-LEDen.

Jag har testat med en mätare och ström verkar gå ordentligt från power jacket:
Två av de tre fastlödda pinsen leder direkt till skärmuttaget och vidare runt överallt vad jag kan se. Den tredje går till powerswitchområdet och jag antar att den ska switchas på liksom.

Jag testade att kapa dessa två viktiga kablar då de inre ledningarna hade slitits vid änden. Men de verkar inte bli riktigt bra för 2 av de tre hotkeyknapparna uppe t.v lyser inte (men även detta har hänt någon gång förut och skärmen har aldrig haft några problem).

Vad jag tänker:
Jag undrar om det överhuvudtaget är möjligt att det är problem i de kablarna som leder till att skärmen inte startar med tanke på att fläktarna och "batteriet laddas-LEDen" lyser.
Jag undrar också vad en blå LED egentligen betyder. Kan det bli så bara pga att skärmen inte startar eller är det en indikation på att strömmen inte går rätt vägar?
Hur känsliga är sådana kablar egentligen och hur svåra är de att sätta i rätt, hur ansluts de liksom? Det verkar väldigt svårt för jag hittade ett känsligt läge någon sekund där jag fick en eller båda av de andra hotkey-knapparna att lysa någon gång i början av felsökningen. Nu går det fan inte längre

Vad tror ni? Har ni några felsökningstips innan jag köper letar upp och beställer nya kablar och accepterar datorlösa veckors väntan och sen kanske inser att det inte ens är kablarna det är fel på...

Tusen tack för er tid!

Permalänk
Medlem

Jag har också en g53j som jag meckat lite gran med, bl a bytt power jack likt dig. Jag förstår dock inte riktigt vad du menar med

"Jag testade att kapa dessa två viktiga kablar då de inre ledningarna hade slitits vid änden. Men de verkar inte bli riktigt bra för 2 av de tre hotkeyknapparna uppe t.v lyser inte (men även detta har hänt någon gång förut och skärmen har aldrig haft några problem)."

Du menar alltså knapparna för att ändra till batteriläge, tangentbordsbelysning osv? Jag kan inte säga att jag är jätteduktig på hårdvara men om det blev varmt direkt när du satte i strömkablen låter det ju onekligen som kortslutning, tveksam på att det skulle bli varmt direkt annars.

edit: Även det att strömknappen börjar lysa innan den borde låter ju absolut som om strömmen tagit fel väg någonstans och kan ha kortslutit något

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

Ja alltså de där sladdarna är essentiella och satt inte i rätt så det är mycket möjligt att det har kortslutits och någonting har ju gått sönder. Frågan är mer vad som är trasigt. Det är så skumt för mig att fläktarna får ström..

Och ja precis det är de knapparna uppe t.v. jag menar. Utan den sladden ikopplad kan inte datorn starta har jag märkt.

Men är det någon som vet vad det betyder när den blåa LEDen börjar lysa? Kanske att CPU eller någonting inte får ström? Kan man kolla sånt med en mätare? :S

Jag kommer förmodligen beställa ett nytt hotkeyboard med ny sladd nu (knapparna uppe t.v.). Om det inte fungerar efter det kanske det blir att köpa ett nytt moderkort också.. Jag återkommer om hur det går sen. Om någon har något ytterligare felsökningstips så äre bara att skriva!