Acer Aspire v3 772g, strömkabeln glappar i nån sekund ibland samt prestandan sänks enormt.

Permalänk
Medlem

Acer Aspire v3 772g, strömkabeln glappar i nån sekund ibland samt prestandan sänks enormt.

Hej, har en snart 5 månader gammal Acer Aspire v3 772g. Efter ca två månader började den första strömkabeln glappa rejält. Tappade kontakten varje sekund för att sedan få tillbaks den direkt osv. De hände precis hela tiden. Mätte strömmen genom kabeln på en butik sen o dom tyckte att kabeln funkade bra, men den funkade ändå inte för min dator. Köpte en ny sladd, o allt funkade bra i ca 2 månader.

Nu har jag börjat spela Arma 3 för och har ca 30-40fps med hyfsad grafik. Hur som helst så hör jag ibland de där ljudet av att strömkabeln åker ut snabbt och in igen 0.5 sek senare. Ofta går min fps ner till ca 7 istället för 30-40 när det händer. Ibland går fpsen tillbaks sen, ibland fortsätter den ligga runt 7. Det ända sättet att få tillbaks den till normal fps igen dock verkar vara att stoppa ut och in strömkabeln igen, ibland bara en gång och ibland flera gånger, tills fps:en blir bra igen. Detta problem uppstår utan tvekan oftare när jag gör något krävande för datorn. Om jag inte spelar händer det väldigt sällan, spelar jag kan det hända ganska ofta. Spelar jag med högre grafik händer det hela tiden. Är det någon som har någon aning vad detta beror på? O de borde ju inte vara att datorn är för dålig, då jag ibland kan spela i flera timmar med 40fps, och ibland så ligger jag på dom där 7fpsen.

Jag har ställt in på att datorn ska använda sig av max performance när den går på batteri och inte spara. Kan nämligen inte köra utan batteri i då datorn isf stängs av varje gång den glappar i en halv sekund.

Finns det någon chans att jag kan ha orsakat detta själv, och att det inte kommer gå på garanti? Är ju rädd att jag lämnar in den o att dom provar slå på den en kort stund utan att problemet uppstår för dom, o sen säger att den funkar, eller nåt sånt.

Har för övrigt förmodligen tänkt sälja datorn när jag fixat den för att sen köpa en stationär, då jag inte längre har något behov av bärbar. Hur mycket borde man kunna sälja en sån här dator för tro om den är snart 5 månader o köptes för 12.5k? Har sjukt dålig koll.

Ny på forumet och inte speciellt duktig på datorer, ledsen om jag missat att ta upp något viktigt! Tack på förhand

Permalänk
Avstängd

Lämna in den, du är inte skyldig att felsöka, speciellt inte en så ny produkt. Det kan mycket väl vara så att batteriet inte orkar driva allt i datorn på maxhastighet självt, och således kan det vara därför prestandan går ner när sladden åker ur. Får du samma problem (eller lika dålig prestanda) om du startar spelet med bara batteri?

Permalänk
Avstängd

Lämna in på "RMA", sedan i övrigt så är det en Acer så man "får vad man betalar för"

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem

Så Acer är inte att rekommendera eller va?

Jo ska lämna in den. Ibland kan jag spela på bara batteri o ha bra prestanda, ibland inte. Men nu kör jag ju med batteri samt kabel i hela tiden. Kan ju inte köra utan batteri, då strömmen bara går då o då isf. O de kan hända även om datorn är väldigt passiv.

De kan ju hända att båda strömkablarna jag har är dåliga också, men man verkar ju inte få låna en kabel på en butik o testa. O när dom mäter mina kablar så verkar dom ju fungera bra. Vill ju inte köpa en tredje kabel inom loppet av 5 månader bara för att försäkra mig ännu mer om att det inte är kablarna som är fel.

Kollade en video på en kille som spelade arma 3 på en dator som verkar vara exakt likadan som min förutom att jag har mer ram. Det funkar skitbra för han medans jag får dessa brutala fps-drops ibland(I samband med att strömmen glappar). Precis återställt den till fabriksinställningarna för andra gången, uppdaterat drivrutiner och installerat spelet igen så lär knappast vara nåt problem med mjukvaran heller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tomaten2:

Så Acer är inte att rekommendera eller va?

Deras ultrabook datorer i premium segmentet är att rekommendera, det övriga ska man hålla sig borta ifrån.

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]