Permalänk
Medlem

ASUS G75VW - byta fläkt

Tjena, ena fläkten på min ASUS G75VW (-T1031V) har börjat låta illa och vibrera, sprutade på den med tryckluft men det gjorde ingen skillnad. Har fortfarande garanti på datorn, men känns jobbigt att vara utan datorn för att bara byta en fläkt. (det är den högra fläkten sett ovanifrån som strular, under strömknappen. Om de nu inte är likadana)

Problemet jag har är att jag inte vet vilka fläktar som passar, och hittar ingen info om detta heller. Kan inte heller öppna datorn för att kolla just nu då jag är i min studentlya.

Någon som vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wastaah:

Tjena, ena fläkten på min ASUS G75VW (-T1031V) har börjat låta illa och vibrera, sprutade på den med tryckluft men det gjorde ingen skillnad. Har fortfarande garanti på datorn, men känns jobbigt att vara utan datorn för att bara byta en fläkt. (det är den högra fläkten sett ovanifrån som strular, under strömknappen. Om de nu inte är likadana)

Problemet jag har är att jag inte vet vilka fläktar som passar, och hittar ingen info om detta heller. Kan inte heller öppna datorn för att kolla just nu då jag är i min studentlya.

Någon som vet?

Tyvärr så är de nog ebay som gäller å räkna med ett pris närmare om inte över 1000kr för fläkten =/

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Tyvärr så är de nog ebay som gäller å räkna med ett pris närmare om inte över 1000kr för fläkten =/

Jaha, aldrig bytt fläkt på en laptop förut. Hade inte räknat med att det skulle vara så dyrt. Får nog lämna in den på garantin då

Permalänk
Medlem

Lite billigare, men vet inte om det är kvalité... sen kommer väl iofs frakt/tull på det.

http://www.laptopwide.com/asus-g75vw-fan-p-54304.html

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Varför ska han köpa ny kylfläns och heatpipe om det är fläkten som är paj?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wastaah:

Tjena, ena fläkten på min ASUS G75VW (-T1031V) har börjat låta illa och vibrera, sprutade på den med tryckluft men det gjorde ingen skillnad. Har fortfarande garanti på datorn, men känns jobbigt att vara utan datorn för att bara byta en fläkt. (det är den högra fläkten sett ovanifrån som strular, under strömknappen. Om de nu inte är likadana)

Problemet jag har är att jag inte vet vilka fläktar som passar, och hittar ingen info om detta heller. Kan inte heller öppna datorn för att kolla just nu då jag är i min studentlya.

Någon som vet?

Ifall du har garanti kvar på datorn så gör inte det här, det är isf gratis att få det bytt, dvs om du inte varit inne i datorn redan och fipplat runt och brutit garantin
24 månaders garanti på dem från inköpsdatumet, dvs från kvittodatumet (om du nu inte köpt den beggad förstås och inte har kvittot osv)
Du ansöker om garantireparation på deras sida, hm googlade lite och hittade http://rma.asus.se direkt , gratis hämtning och lagning sålänge du inte pajat nåt på den själv förstås

I annat fall så är ibland folks google skills härinne skrämmande låga

http://www.asusparts.eu/se/partfinder/Asus/Notebook/G%20Serie...

Alltså, asus egna reservdelsförsäljning för den här, begriper det inte hur folk inte kunde hitta det, men iallafall, köp där om du nu prompt ska bryta dig in i datorn

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Varför ska han köpa ny kylfläns och heatpipe om det är fläkten som är paj?

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske för att det säljs som "paket"..? Men det går säkert att montera ner det trasiga "paketet", kolla vad det är för fläkt och beställa en sådan..

Själv skulle jag gått på garantin, så det blir originalgrejer..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Kanske för att det säljs som "paket"..? Men det går säkert att montera ner det trasiga "paketet", kolla vad det är för fläkt och beställa en sådan..

Själv skulle jag gått på garantin, så det blir originalgrejer..

Skulle också ta det på garantin... Men om det ska göras på egen hand hade jag letat fram en ensam fläkt genom att söka på datorns modellnamn och fan på eBay...

Asus orginalreservdelslänken som länkades ett par inlägg ovanför så är det olika fläktar till processorn och grafikkortet, så lämna in på garantin:-)
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Skulle också ta det på garantin... Men om det ska göras på egen hand hade jag letat fram en ensam fläkt genom att söka på datorns modellnamn och fan på eBay...

Asus orginalreservdelslänken som länkades ett par inlägg ovanför så är det olika fläktar till processorn och grafikkortet, så lämna in på garantin:-)
Skickades från m.sweclockers.com

Om du söker på eBay, får du ingen originalfläkt utan troligvis någon billig "kinafläkt".. bättre att gå in på den sida som Godspeed länkade isf..

Borde ju dock inte vara så svårt att lista ut om det är grafikkortet eller processorn som den trasiga fläkten kyler...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD