Permalänk
Medlem

installera xp, fattas massa filer?

har en dator som haft windows 7, försökte installera xp, men det går ej, fattas massa filer, har använt denna xp skiva på andra äldre datorer utan problem, vad kan vara fel?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Hur menar du med att det fattas massa filer?
Byt sladd, kolla minnen/disken, byt läsare och sist eller först byt skiva.

Permalänk
Medlem

när jag bootar från cd med xp skivan så startar installationen normalt med kopiering av filer, dock kommer det upp jättemånga gånger att filer saknas, bla många jpg filer några brandväggsfiler o många andra. skivan e använd många gånger utan problem på äldre stationära datorer, undrar därför om det skall gå o installera xp på dator som haft windows 7 som standard. behöver man lägga in nytt bios? iofs en gammal hdd jag satt i, vet inget om den mer än att det var windows 7 innan o det var seeegt o hängde sig.

Permalänk
Medlem

Jag e visserligen en supernoob, men vad jag förstått då jag provat det själv ett antal ggr, och läst om det . är att xp måste vara sata ready. men kan va helt ute och cykla...
Kan va kul att följa tråden då jag undrar samma sak,

Visa signatur

Det är inget fel med att göra misstag när man är "nybörjare", det kan bara bli väldigt dyrt..

Permalänk
Rekordmedlem

Jag kan tänka mig att det saknas drivers för tex diskkontrollern om du försöker installera på modern hårdvara. Om du absolut måste ha xp så försök få tag på drivers och installera dem när frågan kommer upp under installtionen av win.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Entusiast

Som tidigare nämnts, kan det vara disk-kontrollern som behöver drivrutiner. Frågan är bara om så "ny" hårdvara ens har drivrutiner till ett så gammalt OS som Windows XP.

Varför det "saknas" filer vid uppstart är troligen för att Windows-installationen inte kan hitta den optiska enheten efter att BIOS lämnat över kontrollen. Drivrutinen till disk-kontrollern saknas altså.

Du kan ladda in tredjeparts-drivrutiner via diskett i början, där du får meddelandet i raden längst ner: "Tryck på F6 för att ladda drivrutin från diskett" / Eng "Press F6 to load additional drivers...."

Men se till att förbered en särskilt avsett diskett för detta. Och ja, det fungerar bara från diskett. Windows XP installation kan inte ladda drivrutiner från annan media. Det är som sagt ett skogsgammalt operativsystem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

börja med att stänga av AHCI i bios, xp klarar bara IDE som sata controll

testa en annan CD-läsare,

annars kan du ha hdd problem

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dalldall:

har en dator som haft windows 7, försökte installera xp, men det går ej, fattas massa filer, har använt denna xp skiva på andra äldre datorer utan problem, vad kan vara fel?

då jag varit med om detta har detta berott på korupt cdskiva/dvd eller så kan det vara minnes fel på datorn (kör memtest)

att achi skulle vara inkopplat NEJ då hittar inte xp disken överhuvud taget.

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem

Du har ingen extra disk du kan koppla in där du lägger alla drivers ? Så länge sen ja installerade xp men om du har en disk formaterad i rätt filsystem borde man kunna ladda drivers från den ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

anledningen att jag kör xp e att jag har inget annat o lägga in, har ingen lust för tillfället att betala för o få nytt w7, fan var ju bättre för när man fick en skiva med datorn med operativsystem, jag e ingen höjdare på datorer men har alltid klarat mig än sålänge, men inget intresse tyvärr, har man det så lär man sig ju lättare, har för mig jag stängde av ahci, den började inte kopiera filerna alls innan.

Permalänk
Medlem

Du säger att du "har haft w7" på den vad hände som gör att du inte har det längre. Om du en gång haft en licens oavsett det är en OEM eller inte kan du ringa MS och be dom låsa upp den förutsatt att den inte används någon annanstans såklart.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

hdd gick sönder, datorn e väl några år gammal, hörde med dom o det skulle kosta runt 3-4 hundra o få nytt w7.

Permalänk
Medlem

Det låter skumt. Jag hade en gammal OEM licens W7 jag ringde bara till microsoft och sa som så att åskan slog ner i datorn och att jag köpt ny dator som jag vill ha in den licensen på. Chop chop och så fick jag en aktiveringskod för att kunna installera det på nytt utan kostnad.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

e det nån skillnad på om man köpt ett w7 eller köpt en dator med w7 installerat, dum fråga kanske?

Permalänk
Medlem

Ska inte vara det skillnaden skulle väl vara att då kan Microsoft anse att supporten och problemtet ligger på den som leverera datorn istället för dem själva.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

e väl så. får se om man hittar nån som kan fixa ett w7 till mig. tack så länge!

Permalänk
Medlem

Du har PM ifall du har missat det

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

börja med att stänga av AHCI i bios, xp klarar bara IDE som sata controll

testa en annan CD-läsare,

annars kan du ha hdd problem

XP klarar även AHCI, men det finns inte som standard. Man får antingen baka in (slipstreama) filerna i en dist med nLite. Jag gjorde det med XP x64 versionen för att få stöd för AHCI. Man kan inte bara installera AHCI efteråt man installerat XP för då klagar XP på att det är nåt okänt eller nåt. Man kan som nån sa använda F6 när man installerar, men då måste man ju ha diskdrive vilket inte många användare har idag

Här är ett tips till TS hur man gör för att t ex slipstreama Service Pack 3 http://www.proffs.nu/support/slipstream.asp
nLite är dock mycket lättare att använda http://www.nliteos.com/

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

XP klarar även AHCI, men det finns inte som standard. Man får antingen baka in (slipstreama) filerna i en dist med nLite. Jag gjorde det med XP x64 versionen för att få stöd för AHCI. Man kan inte bara installera AHCI efteråt man installerat XP för då klagar XP på att det är nåt okänt eller nåt. Man kan som nån sa använda F6 när man installerar, men då måste man ju ha diskdrive vilket inte många användare har idag

Här är ett tips till TS hur man gör för att t ex slipstreama Service Pack 3 http://www.proffs.nu/support/slipstream.asp
nLite är dock mycket lättare att använda http://www.nliteos.com/

you live and learn