fysisk skillnad på kontakt USB 1.0, 2.0, 3.0?

Permalänk
Medlem

fysisk skillnad på kontakt USB 1.0, 2.0, 3.0?

Håller på att uppgradera min dator och behåller gärna samma chassi. Men mitt chassi är från 2008 och mitt nuvarande moderkort har usb 2.0 så jag gissar usb kontakterna på chassit är 1.0 lr 2.0 om där nu är ngn fysisk skillnad.

Nya moderkortet kommer bla ha usb 3.0 interna kontakter och vill gärna koppla chassit till dessa. Kommer de nuvarande kontakterna i chassit fungera om jag kopplar dem till usb 3.0? Är där ngn fysisk skillnad mellan de olika usb kontakterna så jag måste skaffa chassi med usb 3.0 kontakter för att kunna utnyttja dem på moderkortet?

Såg ngt chassi där det stod den hade en usb 2.0 och en usb3.0 kontakt som om de var olika fysiskt? Passar inte usb 1.0, 2.0 saker i usb 3.0 kontakt?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Håller på att uppgradera min dator och behåller gärna samma chassi. Men mitt chassi är från 2008 och mitt nuvarande moderkort har usb 2.0 så jag gissar usb kontakterna på chassit är 1.0 lr 2.0 om där nu är ngn fysisk skillnad.

Nya moderkortet kommer bla ha usb 3.0 interna kontakter och vill gärna koppla chassit till dessa. Kommer de nuvarande kontakterna i chassit fungera om jag kopplar dem till usb 3.0? Är där ngn fysisk skillnad mellan de olika usb kontakterna så jag måste skaffa chassi med usb 3.0 kontakter för att kunna utnyttja dem på moderkortet?

Såg ngt chassi där det stod den hade en usb 2.0 och en usb3.0 kontakt som om de var olika fysiskt? Passar inte usb 1.0, 2.0 saker i usb 3.0 kontakt?

Borde finnas 2.0 ingång också på moderkortet. Annars köper du bara en billig adapter USB 3.0 -> USB 2.0

Permalänk
Hedersmedlem

De interna kontakterna för USB 2 och 3 är inte likadana, det stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Håller på att uppgradera min dator och behåller gärna samma chassi. Men mitt chassi är från 2008 och mitt nuvarande moderkort har usb 2.0 så jag gissar usb kontakterna på chassit är 1.0 lr 2.0 om där nu är ngn fysisk skillnad.

Nya moderkortet kommer bla ha usb 3.0 interna kontakter och vill gärna koppla chassit till dessa. Kommer de nuvarande kontakterna i chassit fungera om jag kopplar dem till usb 3.0? Är där ngn fysisk skillnad mellan de olika usb kontakterna så jag måste skaffa chassi med usb 3.0 kontakter för att kunna utnyttja dem på moderkortet?

Såg ngt chassi där det stod den hade en usb 2.0 och en usb3.0 kontakt som om de var olika fysiskt? Passar inte usb 1.0, 2.0 saker i usb 3.0 kontakt?

som ovan, USB 2 och USB3 skiljer sig åt, usb3 har betydligt fler kontaktytor/ledare, och det finns därmed inte en chans att en USB2 kontakt skulle kunna skicka samma information som en USB3...
du får antingen se om du kan byta ut, men känner du att USB3 är viktigt, och inte är jäkligt händig, så får du nog satsa på ett nytt chassi...
USB2.0 enheter går dock fortfarande att koppla på USB3.0 uttag bak på moderkortet, så det är bakåtkompatibelt på det viset.

vad gäller USB1.0 till USB2.0 så tror jag inte det ska vara någon fysisk skillnad kontakterna emellan.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Det är som sagt skillnad på de interna usb 3.0 kontakterna jämte usb 2.0 och usb 1.0. Men det finns säkert både usb 3.0 och usb 2.0 på moderkortet så om det inte är jätteviktigt med hastigheten på usbportarna i fronten så kommer det fungera ändå.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

Verkar bli ny kontakt på USB 3.1 Type-C, en kontakt som går att sätta i åt båda hållen