Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2010

Mekaniskt tangentbord, köphjälp.

Nu ska jag störa forumet med ytterligare en tråd om mekaniska tangentbord.
Jag har länge varit på lite utkik efter ett mekaniskt tangentbord(efter ha läst så bra saker om det) och jag såg nu att Func KB-460 är nedsatt på inet.
http://www.inet.se/produkt/6110028/func-kb-460-gaming-keyboar...

Jag reagerade då ~700 är var min gräns går.

Många recensioner verkar positiva om tangentbordet(även om jag sett sådana som talar rakt emot) men tänkte om det kanske finns några alternativ i samma prisklass? Gärna billigare, men jag vet att mekaniska tangentbord kostar.
Funderade också på brytarna...röda... Jag spelar rätt mycket. LoL, små indietitlar av olika genrer, lite FPS ibland. Inget på elitnivå. Annars blir det rätt mycket skrivande och programmerande. Även om det skrivs mycket behöver inte switcharna vara jättelätta. Har rätt bra nypor från gitarren.

Jag tänker nog att jag vill ha någon form av taktil känsla, utan att ljudet som produceras är i nivå med en bomb. Är det då kanske bruna jag ska titta på?
Även om en med röda antagligen är bättre än mitt 200kr "rubber dome" tangentbord med rekordsvampiga tangenter som rör sig 1cm i sidled.

Jag tackar ödmjukast för all hjälp jag kan få i detta träsk av tangentbord.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södermanland
Registrerad
Dec 2011

Tjena
Som vanligt när det gäller tangentbord är det extremt personligt vad man gillar så kan ju bara gå på vad jag själv föredrar.
Hade jag gillat röda brytare och haft samma budget som du hade jag nog gått och provat det du länkat. Har också hört bra om det men inte kännt på det själv.
Annars har du CM Storm tangentborden som ska vara väldigt prisvärda och jag tror de ligger runt 700 spänn.
Blå brytare har ju det riktigt härliga klickljudet, men flickvän och polare i skype uppskattar det inte lika mycket som jag gör därav kör jag nu mer med bruna och tangentbordet i sign. Samma känsla men inget klick Har inga problem alls med dem i spel som en del säger att de har och de är en riktig fröjd att skriva på vilket jag gör en hel del.
Det bästa vore väl om du åker och känner och klämmer lite i någon butik om du inte gjort det redan.
Lycka till i sökandet! /Linus

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av Sonywalk:

Nu ska jag störa forumet med ytterligare en tråd om mekaniska tangentbord.
Jag har länge varit på lite utkik efter ett mekaniskt tangentbord(efter ha läst så bra saker om det) och jag såg nu att Func KB-460 är nedsatt på inet.
http://www.inet.se/produkt/6110028/func-kb-460-gaming-keyboar...

Jag reagerade då ~700 är var min gräns går.

Många recensioner verkar positiva om tangentbordet(även om jag sett sådana som talar rakt emot) men tänkte om det kanske finns några alternativ i samma prisklass? Gärna billigare, men jag vet att mekaniska tangentbord kostar.
Funderade också på brytarna...röda... Jag spelar rätt mycket. LoL, små indietitlar av olika genrer, lite FPS ibland. Inget på elitnivå. Annars blir det rätt mycket skrivande och programmerande. Även om det skrivs mycket behöver inte switcharna vara jättelätta. Har rätt bra nypor från gitarren.

Jag tänker nog att jag vill ha någon form av taktil känsla, utan att ljudet som produceras är i nivå med en bomb. Är det då kanske bruna jag ska titta på?
Även om en med röda antagligen är bättre än mitt 200kr "rubber dome" tangentbord med rekordsvampiga tangenter som rör sig 1cm i sidled.

Jag tackar ödmjukast för all hjälp jag kan få i detta träsk av tangentbord.

Kolla in CM Storm Quickfire Rapid/XT. Finns med bruna brytare som låter optimalt för dig. Jag har testat alla "standardbrytare" (röd, svart, blå och brun) och just nu har jag bruna som är min favorit. Anledningen till att jag rekommenderar just de tangentborden är att de är gjorda av Costar som gör Filcotangentborden som kostar dubbelt så mycket. Har kanske inte handledsstöd, USB-hub och bakgrunsbelysning, men bra mycket bättre kvalitet än iOne (QPad och Func).

Edit: Har köpt QF Rapid både hos Inet och Komplett och båda har den logotypfria versionen om alla "P12-loggor" på bilderna avskräcker dig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005

Som alla sagt, väldigt personligt vad man gillar. Bruna är jättesköna, men framförallt att skriva på tycker jag.

Köpte ett Ducky shine med bruna efter att fått testa ett Filco med bruna på jobbet. Mja, det var verkligen inte samma känsla så jag lämnade tillbaks det. Istället drog jag en chansning och köpte ett CM Storm Quickfire Rapid, hade inte testat röda switchar men visste att det var samma tillverkare som Filco och detta tangentbordet gillade jag verkligen ! tills det gick sönder efter ett knappt år. En Alt-tangent pajjade men med några dagars marginal på garantin fick jag byta, kunde tagit ett likadant men ville ha ett bakgrundsbelyst så bytte mot ett sånt Func KB-460 som du länkade till, och jag gillar det oxå, skriver på det nu.

Bara haft det ett par månader men har ingenting alls att klaga på faktiskt, tycker det känns minst lika bra som CM storm och är bakgrundsbelyst.

Röda ska ju vara "gaming" knappar men jag tycker det är perfekt att skriva på oxå, rasslar på bra om man är lite snabb på tangenterna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stenungsund
Registrerad
Dec 2008

Duckys billigaste variant finns ju för några hundralappar extra. Vet inte hur mycket bättre det är än FUNCs dock.

http://www.inet.se/produkt/6606784/ducky-zero-s-mx-brown-blue...

CPU: Core i5 750 @ 3.5 Ghz med Cooler Master H212+ / MB: MSI P55 GD65 / RAM: 4x2 GB Corsair XMS3 @ 1600 Mhz / GPU: MSI GTX760 Hawk 2GB / HDD: Intel 520 (OS) + Intel 320 + 2x Samsung F3 + WD Black / PSU: Corsair HX650 / Ljudkort: Creative X-fi XtremeGamer / Chassi: Fractal Design Define R2. Dags att uppgradera snart...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sarpsborg/Strömstad
Registrerad
Feb 2004

du kan montera o-ringar i dem alla för at tysta dem, om du vil ha tysta och tactile, ta bruna så det låter mindre överlag, det kommer som standard från fabrik i logitechs g710+ exempelvis med bruna och oringar färdigt monterade...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Asmundtorp
Registrerad
Jun 2012

Jag har precis gått från Steelseries G6v2 till just Func KB460. Mitt G6v2 hade svarta brytare, denna röda. Jag gillar röda bättre än svarta, men det är så personligt att det inte kan tas med i beräkningen.

Det jag gillar med Func är bakgrundsbelysningen och att man får med handledsstöd på köpet. Det känns stabilt och kvalitativt. Tangenterna reagerar nästan direkt vid beröring, vet inte om det är röda i sig, eller om Func designat det så.

Allt som allt så tycker jag detta är ett prisvärt tangentbord, bra kvalité.

Bio: Onkyo 818 - Nad 218THX - Snell C/V - T.Amp 1050 - Ino Audio pY-2
Dator: Rampage V Extreme, 5930K, EVGA 980TI ACX 2+, Acer XB270HU, Asus Essence STX II, Sennheiser HD650, Kama Bay Mini Amp, Klipsch RB51

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Personligen tyckte jag inte om de bruna. Kändes för mycket som rubberdome, dock betydligt bättre kvalitet.
Tycker du skall ge dig iväg och testa lite.
Om man skriver mycket kan jag varmt rekomendera blåa, och lägga till dampening rings. Ljudet från brytarna är små jämfört med ljudet som kommer från att du har genomslag (starka gitarrnypor) mot en stålplatta. Min fru hatar alla mekansika tangetnbord jag testat - och jag har testat, bruna, röda, blåa samt svarta.
Just nu kör jag en kompromiss, har ett Corsair K70 tangentbord som jag gillar skarpt. Har röda brytare och efter lite tid går det bra att skriva på.
Om jag skriver mycket kopplar jag helt enkelt in mitt FILCO blue switches tangentbord och hamrar iväg på

Men som tidigare, testa alla - det betyder väldigt mycket att få ett par som du gillar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2010

Tack för alla svar!

Ska ta mig ner till elgiganten idag eller imorgon och hoppas att dom har deras tangentbord framme så jag kan känna! Annars verkar det som att bruna skulle passa mig, kanske även sätta dit o-ringar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av Sonywalk:

Tack för alla svar!

Ska ta mig ner till elgiganten idag eller imorgon och hoppas att dom har deras tangentbord framme så jag kan känna! Annars verkar det som att bruna skulle passa mig, kanske även sätta dit o-ringar.

Här i Kalmar har Elgiganten inget framme i tangentbordsväg men det kanske är lite annorlunda i storstan'. MediaMarkt har dock mycket framme även här.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2003
Skrivet av Sonywalk:

Tack för alla svar!

Var och klämde på lite olika på MediaMarkt, kolla där! Fanns både Steelseries 6gv2 som har svarta brytare, Qpad mk85 med röda och Logitech G710+ med bruna. Efter att ha känt på alla bestämde jag mig, jag vill ha bruna brytare! Så jag beställde ett Corsair Vengeance K70 Cherry Mx Brown från CDON. Men som sagt, högst personligt, du känner vad som är bäst för dig!

i7-4770K@4.3 | ASUS GTX 780 | QNIX 2560x1440@110Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2010

Jaha, va på elgiganten idag och kände. Det enda dom hade va framme var g710+. Bruna va nog inget för mig. Ingen taktil känsla alls. Sen så tyckte jag g710+ kändes fruktansvärt plastig. Får man så dålig kvalitet för tusenlappen, bygger Logitech dåliga tangentbord eller är jag dum i huvudet?

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2010

Ska till Media Markt imorgon. Hoppas dom har något framme så jag kanske kan bestämma brytare. Sen måste jag faktiskt hitta något som känns gediget. 700-1000 för något plastigt skit, det känns när jag är student

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2010

Kommer från Media Markt och har klämt på alla tangentbord. Tyvärr stod det inte vilka brytare det var bortsett från Steelseries 6gv2 som var röda och samma som efter en googling tydligen var svarta.

Jag fick inte tag på någon säljare(vad är chansen?) som kunde upplysa mig om vilka brytare det var i alla. Däremot så tyckte jag inte det var så mycket skillnad mellan alla(typ 5). Kan ju konstatera att det fanns bruna(g710+), röda(6gv2 ) och svarta(6gv2 ) i alla fall.
Bruna var för "icke mekaniska" tyckte jag.

Jag kan ju konstatera att utseende-mässigt tyckte jag ju 6gv2 var rätt stilrena. Inga "super mega awesome extrabuttons for enhanced gaming". Ett handledsstöd kanske skulle vara skönt dock. Gillade nog även de svarta mer p.g.a motståndet. Sen hur det känns i längden är ju svårt att säga.

Tyvärr känner jag att jag inte fått känna på den taktila delen av mekaniska tangentbord då röda/svarta är icke-taktila och med bruna kunde jag inte ens känna det.

Fan va svårt. Jag har liksom svårt att välja lördagssnacks

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av Foolwolf:

Personligen tyckte jag inte om de bruna. Kändes för mycket som rubberdome, dock betydligt bättre kvalitet.
Tycker du skall ge dig iväg och testa lite.
Om man skriver mycket kan jag varmt rekomendera blåa, och lägga till dampening rings. Ljudet från brytarna är små jämfört med ljudet som kommer från att du har genomslag (starka gitarrnypor) mot en stålplatta. Min fru hatar alla mekansika tangetnbord jag testat - och jag har testat, bruna, röda, blåa samt svarta.
Just nu kör jag en kompromiss, har ett Corsair K70 tangentbord som jag gillar skarpt. Har röda brytare och efter lite tid går det bra att skriva på.
Om jag skriver mycket kopplar jag helt enkelt in mitt FILCO blue switches tangentbord och hamrar iväg på

Men som tidigare, testa alla - det betyder väldigt mycket att få ett par som du gillar.

Det verkar ju vara som du säger att det är bottenslaget som låter mer än själva brytarna och kanske jag inte ska fokusera så mycket på brytarljudet. Så kikar lite på blå faktiskt, däremot så vet jag inte om den taktila känslan är större än bruna, för på bruna kände jag ingenting.

Angående O-ringarna.. som jag sett på bilder tar man bara bort knapparna och sätter dit dom? Måste man ta bort knapparna på något särskilt sätt? För de gånger jag rengjort mitt tangentbord har jag faktiskt bara tagit en kniv och "knäckt" upp dom.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2003

Bara en snabb kommentar om kvalitén du pratade om innan. Jag köpte som sagt ett Corsair K70, och fick hem det igår. Andas riktigt mycket kvalité, tungt, plattan är i metall, knapparna känns stabila och är allmänt helnöjd med köpet! Det finns i både bruna, röda och blåa brytare

i7-4770K@4.3 | ASUS GTX 780 | QNIX 2560x1440@110Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2010

Jag vill bara uppdatera med att jag för tillfället sitter och skriver med ett CM Quickfire TK. Med blåa brytare.
Jag älskar de blå brytarna, även om jag kanske ska sätta på o-ringar för bottenslagen. Jag kommer aldrig igen röra ett rubberdome-tangentbord!