Fått headset som gåva, har inget kvitto, kan man använda reklamationsrätt ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Jan 2012

Fått headset som gåva, har inget kvitto, kan man använda reklamationsrätt ?

Fick ett Logitech G930 som julklapp 2012 och varit varsam med det, men när jag i höstas skulle justera öronkuddarna så har det blivit en spricka i plasten vid slutet av huvudfästet.

Var mer kosmetiskt och ville inte direkt göra nåt garantiärende av det, däremot nära slutet av januari i år så skulle jag justera mikrofonen och även där sprack fästet, och mikrofonen hålls nu bara fast av dess kabel samt lite tejp. Ingen fara tänkte jag, kontaktar Logitech och använder mig av min garanti, vilket dem nu sagt är inga problem och efterfrågar information såsom PID, S/N mm.

Problemet däremot är att PID numret är nästan helt oläsligt, båda på grund av att texten är mörkgrå på svart bakgrund, och kanske med tiden har även svett och fett nött ut texten samt gjort svarta plasten väldigt blänkande. Försökt med dagljus, förstorningsglas , tvättat av det, allt man kan tänka sig men kan inte direkt läsa av det.

Logitech har sagt att utan PID kan det bli svårt med att se om det är på garanti, vilket jag självklart förstår och bett att få skicka det så dem själva kan kolla upp det. Men om det skulle inte gå så undrar jag om man kan använda sin reklamationsrätt då kanske inte produkten är " defekt " ( kanske kan sprucken plast vara ett problem, inte hunnit kolla upp ännu ) men att möjligheten till garanti försvåras från början pga oläslig information.

Dvs vilket ansvar har tillverkarna att den information den efterfrågar vid ärenden ska vara rimligt tillgänglig ? Som referens har ett Logitech tangentbord som kanske inte är i lika mycket fysisk kontakt så att information nöts av med tiden, men däremot är både PID och S/N både tydligt och på en vit klisterlapp till skillnad från headsetet.

Exempel ( ej mitt headset eller tangentbord ):
http://www.logitech.com/assets/32803/14/g930-surround-onjpg.j...
http://www.logitech.com/assets/44845/desktop-mk120-taa-for-bu...

Tackar för svar och hjälp !

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2013
Skrivet av Gunior:

Fick ett Logitech G930 som julklapp 2012 och varit varsam med det, men när jag i höstas skulle justera öronkuddarna så har det blivit en spricka i plasten vid slutet av huvudfästet.

Var mer kosmetiskt och ville inte direkt göra nåt garantiärende av det, däremot nära slutet av januari i år så skulle jag justera mikrofonen och även där sprack fästet, och mikrofonen hålls nu bara fast av dess kabel samt lite tejp. Ingen fara tänkte jag, kontaktar Logitech och använder mig av min garanti, vilket dem nu sagt är inga problem och efterfrågar information såsom PID, S/N mm.

Problemet däremot är att PID numret är nästan helt oläsligt, båda på grund av att texten är mörkgrå på svart bakgrund, och kanske med tiden har även svett och fett nött ut texten samt gjort svarta plasten väldigt blänkande. Försökt med dagljus, förstorningsglas , tvättat av det, allt man kan tänka sig men kan inte direkt läsa av det.

Logitech har sagt att utan PID kan det bli svårt med att se om det är på garanti, vilket jag självklart förstår och bett att få skicka det så dem själva kan kolla upp det. Men om det skulle inte gå så undrar jag om man kan använda sin reklamationsrätt då kanske inte produkten är " defekt " ( kanske kan sprucken plast vara ett problem, inte hunnit kolla upp ännu ) men att möjligheten till garanti försvåras från början pga oläslig information.

Dvs vilket ansvar har tillverkarna att den information den efterfrågar vid ärenden ska vara rimligt tillgänglig ? Som referens har ett Logitech tangentbord som kanske inte är i lika mycket fysisk kontakt så att information nöts av med tiden, men däremot är både PID och S/N både tydligt och på en vit klisterlapp till skillnad från headsetet.

Exempel ( ej mitt headset eller tangentbord ):
http://www.logitech.com/assets/32803/14/g930-surround-onjpg.j...
http://www.logitech.com/assets/44845/desktop-mk120-taa-for-bu...

Tackar för svar och hjälp !

Har du kollat så det inte står inne i operativsystem särskilt om du har logitechs egen programvara?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Jan 2012

Inte tänkt på det, kollat nyss och står inget särskilt där, sedan om det skulle vara möjligt så hade nog Logitech nämnt det som alternativ.

Skrivet av aluser:

Har du kollat så det inte står inne i operativsystem särskilt om du har logitechs egen programvara?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimmerby
Registrerad
Nov 2003

Du behöver inte kvitto för att kunna reklamera men måste kunna visa att du köpt det och hur mycket du betalat. Du reklamerar då mot butiken där det är köpt.
Tillverkaren har ingen skyldighet gentemot konsument överhuvudtaget utan den garanti de ger är helt frivillig. Kan du inte hitta produktnumret så är det nog kört. Företaget har inget ansvar för att detta nummer ska hålla någon viss tid.
Enklast är nog att antingen laga sprickan genom att svetsa plasten eller köpa ett nytt headset. Det är ganska vanligt att denna typ av skador uppkommer på hörlurar/headset.

"I live, I die, I live again!"