"Riktig" 3-pin hane till 3x 3-pin hona fläktkabel split vart?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskoga
Registrerad
Mar 2010

"Riktig" 3-pin hane till 3x 3-pin hona fläktkabel split vart?

Kort och gott - vart kan man köpa sådana? Med riktig menar jag att det även går tre kablar till alla splitkontakter.

Är hjärndöd eller varför hittar jag inga?

Mvh,

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
London
Registrerad
Nov 2004

Anledningen till att det bara finns en signalkabel är för att moderkorten kan bara läsa en hastighet per kontakt. Den mittersta sladden behövs det bara en av, om de är fler så är de till ingen nytta.

---Under uppbyggnad----

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskoga
Registrerad
Mar 2010

Vänta här nu.. den tredje (gula) är väl ändå till för att kunna styra spänning till fläkten?

Dvs. om jag använder en splittad 3-pin fläktkabel med bara två kablar till kontakterna och ansluter till en fläktkontroller funkar det väl inte så bra?

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av Swekat:

Vänta här nu.. den tredje (gula) är väl ändå till för att kunna styra spänning till fläkten?

Dvs. om jag använder en splittad 3-pin fläktkabel med bara två kablar till kontakterna och ansluter till en fläktkontroller funkar det väl inte så bra?

Den tredje är varvräknaren, den fjärde är PWM-pulsen i de fall då det finns en sådan.
Spänningen styrs genom att man reglerar spänningen, helt enkelt.

[ jord, +12V, sensor, PWM ]

///M4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskoga
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av hoski:

Den tredje är varvräknaren, den fjärde är PWM-pulsen i de fall då det finns en sådan.
Spänningen styrs genom att man reglerar spänningen, helt enkelt.

[ jord, +12V, sensor, PWM ]

Då har jag fattat fel hela tiden! El har iofs aldrig varit min starka sida, men konstigt att de varken reagerade på inet eller netonnet när jag förklarade mitt problem!

Så då behöver jag bara en som splittar till två ledningar då.. det är ju rätt logiskt när jag tänker efter.. Tänkte att anledningen till att de var sällsynta var för att fläktkontrollers inte brukar klara av särskilt hög effekt per uttag.

Tack för den snabba hjälpen!