Permalänk
Avstängd

Spela in TV-program?

.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Rekordmedlem

Ja det finns många tvmottagare med inspelningsfunktion bara du vet vilket tvsystem du har i huset så är det bara att skaffa en passande mottagare med inspelning. så ta reda på vilken signaltyp du har i väggen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

En inspelningsbar digitalbox med vanlig anten-kontakt, är det det du letar efter? Vet att de finns sprida lite varstans i de flesta hemelektronik affärer, kostar några tusenlappar kanske

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Avstängd

VHS funkar alltid.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av GaMeR2K5:

DVB-C tror jag? För det är ju ett kabel-tv-nät.
Men jag får höra efter om det på måndag.

Det är inte säkert att det är dvb-c, många kabelnät har analogtv eller så är det bara normal antennfunktion och då blir det dvb t, de bättre boxarna klarar iofs alla system, men budgetboxarna brukar inte göra det, det är bara att filtrera på rätt system och inspelning och se vad du får för utfall:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=140

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

Då de för ett tag sedan ändrade leverantör av tv här i fastigheten ifrån Tele2 till Telia så sitter vi och betalar för Telias Digital-TV helt i onödan. De kanaler vi idag har finns alltså GRATIS här i fastigheten... eller rättare sagt, de ingår i hyran.

............

Ganska oklart hur din situation är.
Du betalar för Telia, men det är i onödan???

Det är knappast i onödan, det du kommer få när du säger upp abonnemanget är analog signal med extra dålig bild.
Det är det som ingår i hyran.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

Det var som fasen.
Känns som ett redigt underbetyg till digital-tv. Eller så är det DVB-T utsändningar som mrqaffe är inne på.

Men det känns inte som du kommer billigt undan genom att köpa en inspelningsbar digitalbox löst. :/
Finns det inga DVD-inspelare kvar längre?

Jodå, det gör det.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=81
Men de var inte billiga de heller.
Knepigt. Kanske kan du hitta något bra begagnat?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Rekordmedlem

Inspelningen av fria kanaler har byggts in i tv apparaterna idag så behovet av billiga boxar har ju minskat.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Månadsavgiften för "Telia LAGOM" är ju 149 kr ... så det är inga hiskeliga summor. Men det blir ju ca 1788 kr... nära på 2000 kr för ett år. Och då när man nu har samma kanaler utan extra kostnad här så skulle man ju gärna lägga de pengarna på något annat onödigt istället. xD

Jag tror nog jag ska låta det vara så länge och försöka hitta någon "mediaspelare" istället... ett annat av problemen jag har att lösa.

Du kanske ska fundera på en ny tv med båda inspelning och mediaspelare .

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Ja du får fundera på om du ska ha en bättre mottagarbox med inspelning eller en tv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du du vill 'cappa' från coaxial från väggen får du nog använda dig av USB/TV kort om du inte vill skaffa en tv med den funktionen.
Men kvalitén över markbundet e fan inget att hurra för, så varför du vill cappa den signalen är för mig en gåta?

Visa signatur

Går Gött i Röört

Permalänk
Medlem

Boxarna Tele2 säljer hittar du på http://www.tele2.se/tv/tv-boxar.aspx Vilket inte är några vidare för den delen. Slutkundsmarknaden för digitalboxar med DVB-C-stöd är inte stor, den finns egentligen inte. Tyvärr är detta ett område där man tagit ett steg tillbaka i utvecklingen. Tele2s box kan du t.ex. inte föra över programmen till datorn och surfplattan på. TiVo fanns t.ex. inte här innan Comhem införde det och går inte att köpa som en separat enhet som i staterna. De går inte att köpa alls eftersom du lånar den.

De flesta TV-apparater kan spela in med/utan CA/CAM och kort, med USB-lagring idag, men återigen du kommer inte kunna flytta inspelningen till säg tvn i andra rummet. TV-kort till datorn för de okrypterade går hyfsat fint däremot. Blir mer komplicerat att spela in krypterade, och det går inte om det använder CI+. Krävs ett intresse för att hålla på. TV-boxar matar ut t.ex. HDMI med HDCP-skydd som du inte får knäcka och som standardprylar inte kan spela in.

malacai, både kabelnätet och det marksända är bra mycket bättre kvalité än Telias digital-tv med hemska tekniska begränsningar och omkodade kanaler.

Är det Telia-fiber som ingår i hyran med grundutbud av TV så bör ni väl kunna behålla boxen. Framgår inte vad du vill göra. Telias IPTV kan du inte spela in i TV-apparater iaf. Det är ett grovt syftningsfel i ditt första inlägg, hyresvärden har avtal med Tele2 och ni kontemplerar att byta till det. Inte från det. Något annat har du nog inte i antennuttaget så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Efter att ha pratat med några kompisar idag om den tv:n jag länkade till i mitt tidigare inlägg så har jag o frugan bestämt oss för att skaffa den. Och behålla Telia Digital-TV som det är idag... hon vill ogärna ge upp möjligheten att schemalägga inspelningarna via sin iPhone som hon gör idag.

Som jag skrev tidigare så har jag jämfört skillnaderna mellan Telia Digital-TV och antennuttaget här... och jag kunde inte se någon skillnad. Förutom på SVT 1 & 2 HD, som vi ändå aldrig tittar på. Själv ser jag mest på Discovery och frugan kollar mest på 3:an och 5:an.

KABELTV är det som gäller i den här fastigheten. Och som jag skrev i första inlägget så har fastighetsägaren alltså sagt upp avtalet med Tele2 och bytt IFRÅN dem TILL Telia. Så det är alltså Telia via KABELTV som gäller här.

Så för att enbart se på tv behöver vi ingen separat box... det räcker med att ansluta tv:n direkt till antennuttaget.

Vi hade för mer än ett år sedan både TV och Bredband ifrån Tele2 här... men då fastighetsägaren gick ut med information om att avtalet skulle sägas upp så sade vi upp de abonnemangen och skaffade ett paket ifrån Telia istället. Då var det mest för möjligheten att kunna spela in. Tele2 hade inga inspelningsbara boxar att erbjuda då... inte ens HD-boxar utan inspelning.

Det framgick inte av fastighetsägarens information att det var just Telia som de skulle teckna avtal med eller att kanalerna ens skulle inkluderas utan extra kostnad i hyran. Det var därför vi bytte till Telia direkt.

Tele2 hade visst mottagare att erbjuda för ett år sedan, vi har haft en HD-box med inspelningsfunktion i flera år här. Måste vara drygt 2011-12. Den Tele2-boxen från STC/Zenterio fungerar med både digital-tv via kabelnätet och IPTV precis som den de erbjuder idag. Hade du inte digital kabeltv – DVB-C – är det såklart att det inte fanns någon digitalbox att tillgå. Finns inga smarta funktioner i mottagaren att tillgå däremot. På kabeltvsidan är det egentligen bara Comhem som har boxar med någon form av smart funktion. Det är en tuff marknad och den är helt i händerna på TV-leverantörerna. Du får ta det som erbjuds i princip.

Något telia däremot inte har är (digital-) kabeltv. De levererar bara TV (digitalt) via IPTV. Basutbud kanske finns, men då tvivlar jag på att det är digitaltv. Telia har inte sysslat med kabeltv sedan de gav upp ägandet i Comhem, som från början var Televerket Kabel-TV. Du får nog vara lite mer bestämd i hur du kommunicerar. Kabeltv hos andra är digital, men TV-apparaterna kan sedan flera år tillbaka normalt sett ta emot DVB-C, så att man alltså får se de fria kanalerna som ingår digitalt och om TVn är godkänd och man har rätt leverantör så kan man skaffa CA-modul och abonnemang (kort) för de krypterade/betalkanalerna. Så väl som att de i grundutbudet även finns analogt då.

Analog kabeltv kan du spela in med en enkel billig (innan de var utgångna) inspelningsbar DVD-spelare, eller leta fram en gammal VHS och kassetter. Det är analog tv precis som när det gick analogt över antenn på taket. Telia vill att du ska köra TVn och betalkanalerna via deras IPTV-nät och fiber, de driftar bara vidare det analoga utbudet i koaxialkablarna för att de som inte vill ha något ska slippa ha utrustning från dem. Telias IPTV kräver precis som du har nu deras egna box. Finns också möjlighet att sända vidare digital marksänd TV alltså boxer via kabeltvnätet, central-antenn helt enkelt och det är bara digitalt eftersom vitsen med det är att slippa utrustningen för att sända kabeltv, men om det är möjligt hos dig beror helt på fastighetsägaren och telia. Det är information som bara finns från fastighetsägaren. Som man möjligen kan se när man väl kopplar in grejer, men det är du som sitter i lägenheten och vi vet inte och tvingas gissa när du inte säger något som är tydligt. Att det skulle rört sig om digital kabel-tv är det andra som tvingas anta när du själv gissar detta. Att jag då antar att det rör sig om byte till Tele2 är för att Telia inte driver digital-tvnät över annat än IPTV och äger heller inget bolag som gör det sedan de gjorde sig av med Comhem 2003. DVB-C är digitalt och kräver DVB-C-mottagare, men att det nu rör sig om vanlig analog PAL-signal får vi igen anta eftersom du säger att du inte kunde få HD-utbud innan. Att spela in analog tv via iPhone-appar blir nog lite överkurs, eftersom det hade betytt att du behöver skaffa TV-kort till en dator, och köra program som stödjer någon form av fjärradministration. Det Telia har att erbjuda, och marknaden har att erbjuda är det ni idag har. IPTV, med tillhörande inspelningsbar box från leverantören.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Under tiden vi hade tv ifrån Tele2 så kontaktade jag kundtjänst flera gånger för att höra om man kunde få en ny box hemskickad... men nej tyvärr sa de att de inga hade. Att det FANNS boxar vet jag då jag hade läst om dem på deras hemsida.

Frågade fastighetsägaren förut och det är Telia Digital-TV som levereras in till fastigheten här och skickas sedan ut på fastighetens kabel-tv nät. Det är förklaringen till att det inte är någon skillnad på bilden mellan antennuttaget och vårt egna abonnemang som går via nätverksuttaget här. Skillnaden är ju dock att vi med kabel-tv:n saknar möjlighet att välja till någon extra kanal om vi skulle vilja. Och så levererar de ej några HD-kanaler.

Men som sagt så ska vi behålla abonnemanget nu och istället byta ut tv:n.

Men vad ska TVn göra för nytta i detta fall? Ingen TV kan spela in Telias Digital-TV, det kan bara deras IPTV-boxar göra ordentligt.

All TV är digital, men den distribueras inte digitalt i er fastighet om ni kan ta emot den med en analog mottagare i vägg/antennuttaget. Bilden är generellt sett sämre tack vare att den analoga mottagaren i apparaterna är sämre idag. Sen är Telias IPTV dålig kvalité och sönderkomprimerade kanaler från början, de ser bättre ut direkt ur luften/satellit. Kunde ni inte köra någon digitalbox förut hos Tele2 hade ni förmodligen aldrig någon digital kabeltv från dem. Tele2 har aldrig sänt HD-kanaler analogt. Några digitalboxar går inte att köra utan digital-tv. Telia distribuerar bara digital-tv via IPTV, främst över fiberomvandlaren/nätverksuttaget alltså och till viss del över *DSL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Vi hade en separat digitalbox med programkort när vi hade Tele2. Det var INSPELNINGSBAR box som de inte hade någon att erbjuda.

De hade nog flera hundra nya och begagnade att erbjuda när du frågade. Det ligger pallvis med dekodrar som åkt tillbaka och ligger pallvis med nya som inte åkt ut än på lagret som Tele2 använder sig av. De kostar såklart däremot pengar. Hade du däremot en gammal analog mottagare med programkort så fanns ingen möjlighet att köra inspelningsbar box alls, där hade du bara kunnat köra inspelare med SCART/antenn-anslutning. Telia driftar inte DVB-C-nät som Tele2 och Comhem, så bland inte ihop digitaltv (-distribution/vidaresändning) med analog kabeltv. Det är inte samma sak som om du hade digitalbox och Tele2 förut. Analog kabeltv går fint att spela in, om ni tar fram gamla VHS-bandaren eller köper en begagnad inspelningsbar DVD-spelare med mottagare och inbyggd disk. Att bara säga kabeltv här gör dock att folk misstar det för dvb-c och därför tipsar om att många tv-apparater kan spela in det. Från ett konsumentperspektiv hade det varit enklare om de bara kört central tv-antenn och ni kunnat köra marknätet, då finns större utbud av boxar och är lite mer klart när det gäller vad TVs stöder. För marknätet finns intresse att sälja separata mottagare, det finns det inte inom kabeltv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Jag hade fel... vi hade ju faktiskt fått en HD-box i samband med att vi flyttade in här 1:a December 2010. Det var en "Humax CXHD-5000C"... innan hade vi en "Humax CX Fox CII", som jag trodde att vi behöll eftersom de inte hade några HD-kanaler... förutom SVT 1 & 2. Men enligt deras sida så verkar de inte erbjuda några fler HD-kanaler idag heller?

Men som sagt så var svaret ifrån deras kundtjänst iallafall att de INTE hade några inspelningsbara boxar att erbjuda. Dock så fanns det som sagt en inspelningsbar box på deras sida... vilket var anledningen till att jag ringde dem och frågade om man kunde köpa en box... och idag så har de "STC-Zi3219C" vilket är den nyaste modellen.

Ifall det vore ANALOGT så skulle väl även en gammal tjocktv kunna ta emot tvkanalerna utan separat box? För de har ju ingen inbyggd digitalbox, utan bara analog mottagare?

Tog nämligen ned den gamla 14"-tjockisen ifrån förrådet... och det var bara myrornas krig på den.

Beror på vem som driver nätet, det är nog inte Telia. Basutbud (samma som i marknätet åtminstone, ofta några fler) brukar gå både analogt och digitalt. Enda HD-kanalerna hos betalpaketen från Tele2 är nog Discovery Showcase HD, Silver HD och ett par sportkanaler. Hur som helst är det antingen TV som gäller för kabeltv (vid inspelning, om de har pvr och DVB-C-stöd) eller operatörens egna boxar då det i princip inte finns någon fri marknad för det. Tele2, Canal Digital och Comhem (samt flera andra) sänder fortfarande ut analogt genom kabeltvnätet. Tele2 och Comhem sänder även ut grundutbudet digitalt, precis som de flesta gör idag. Enbart digitalt grundutbud har jag aldrig hört talas om och det är lite motsägande eftersom de då behöver förse kunder som dig med din (framtida) Panasonic med boxar om de vill ta del av grundutbudet.

Det är fullt möjligt att det är någon annan än telia som driver kabeltvnätet sen driften togs ifrån Tele2, och att du även kan få extra kanaler där kanske. Stadsnät och kabeltvoperatör behöver inte ha samma huvudman. De som driver stadsnätet som bestämmer om TV över bredbandet däremot. Hur fastighetsägaren har gjort beror helt på var och vem det är, de gör på olika sätt även inom samma bostadsområde i Norrköping. Finns de som sitter mot stadsnätet som både har tv från Canal Digital eller Comhem osv där utöver att de kan få IPTV från t.ex. Telia. De tre största kabeltvoperatörerna har sedan flera år inspelningsbara boxar. Alla "brandade" av bolagen. Alla ganska dyra, och med skiftande funktionalitet och bristande stöd för extra tjänster.

Permalänk
Medlem

För att tillägga ska du köpa en tredjepartsbox som inte säljs genom operatören för kabeltv så får du titta på t.ex. gamla Dreambox, VU+ eller Miraclebox. Inte för att dessa kommer vara officiellt godkända i kabeltvnätet. Men det är ett alternativ, i många fall går de fint med CA-modul och kort också. Det man saknar när man går den vägen är eventuella "smarta-tjänster" som operatören brukar kunna skicka med och bygga in. Inbyggda strömmande tjänster som HBO eller Netflix kan man glömma på dem, men som rena mottagare kan de ibland vara att föredra.

Permalänk
Medlem

Denna kanske http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=77436
koppla till vilken dator du vill o spela in på.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core Ultra 7 265K @ 4.4GhZ| Gigabyte Z890 Eagle | NVidia RTX 4070 TI| 2x24Gb Kingston Fury 6000MhZ DDR5 | Kingston Fury Renegade Gen4 2Tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 34" Samsung Odyssey G8 OLED (S34DG850S) | Logitech G915 Lightspeed & G903 Lightspeed on G PowerPlay mouse pad | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Som sagt så bytte de leverantör från Tele2 till Telia.

De kanalerna som finns i fastighetsnätet här är:

• SVT 1

• SVT 2

• TV 3

• TV 4

• Kanal 5

• TV 6

• SVT 24

• TV 4 Sport

• MTV

• TV 10

• Barn/Kunskapskanalen

• Eurosport

• Discovery

• TV 8

• Kanal 9

• TV 4+

• 24NT

Så nästan samma utbud som kanalpaket "lagom" alltså. Är det ett så kallat "grund/basutbud"? Jag tänkte att basutbud betyder de fria kanalerna typ.

Tack för tipset men den där fungerar väl enbart för vanlig marksänd tv? Här finns ingen vanlig antenn utan enbart kabeltv:n.

Dold text

Ja på stadsnätet/fastighetsnätet. Telia driftar i nödfall kabeltvnät de tar över, men det gjorde nog inte det här om det också finns digitala kanaler. När de gör det har det inget att göra med deras IPTV-utbud. Kabeltvn är ett annat nät och kan drivas av en annan operatör. Eller analogt av Telia, med ca 17-20 kanaler. Din kanallista är gammal då TV4+ heter Sjuan sen några år tillbaka. Det listan speglar är ett bas/grundutbud över analog kabeltv däremot. Men det kan vara en lokal operatör eller Telias enbart Analoga utbud. Basutbudet är ett grundutbud din förening eller fastighetsägare betalar för. En gruppanslutning. Telia gör inga sådana för digital kabeltv, men tar i nödfall och driver analog kabeltv när de tar över en fastighet. I Norrköping vet jag att det finns fastigheter som är anslutna till stadsnätet (telia) och har kabeltv från antingen Comhem eller Canal Digital, men det finns givetvis de som har lokala leverantörer också, samt de som har enbart analogt utbud från Telia. Det är två olika nät det handlar om.

24NT sänds t.ex. analogt hos Comhem och Tele2 i Norrköping. Det sänds även i Telias enbart analoga utbud. Flera fastigheter i Norrköping har Telias analoga utbud, med just de kanalerna du listar. De fria digitala kanalerna brukar ungefär vara de som sänds i etern. Alltså mycket mindre än grundutbudet som ingår analogt. Därför går det inte att spela in stora delar av utbudet med en digital kabeltv-mottagare/kort för de som har grund/gruppanslutning. Skulle det vara frågan om en digital gruppanslutning så hade det ingått box och kort.

Du ger inga korrekta detaljer, du säger inte vilken fastighetsägare/fastighet det gäller därför går det inte att tipsa om mottagare, men tv-kort till datorn med stöd för analog TV kan ta emot kabeltv som sänds analogt. Alltså inte DVB-C. Du ser på din TV hur den tar emot kanalerna om du kollar i menyerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Vi pratade lite om det här på kursen igår/idag... och jag fick låna en Vu+ Uno och prova. Den fungerar kalas.

Så nu får jag fundera lite igen på om jag ska fortsätta ha kvar det egna abonnemanget från Telia eller köpa en sådan här box själv och säga upp abonnemanget.

Har du Svt 1 och 2 i HD via boxen/TVn? Dreambox/VU+/Miraclebox kräver hur som helst bara en hårddisk för att spela in på, men det blir ändå lite pengar. Beror ju på hur länge man tänker behålla grejer där.

Permalänk
Medlem

Jag har Tele2 (de använder DVB-C här) och använder mig av en enkel HTPC med Anysee E30 Combo Plus . Den stöder både DVB-T och DVB-C (Anysee E7 T2C stöder även DVB-T2).

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Jag har Tele2 (de använder DVB-C här) och använder mig av en enkel HTPC med Anysee E30 Combo Plus . Den stöder både DVB-T och DVB-C (Anysee E7 T2C stöder även DVB-T2).

Hur får det att fungera med Tele2? Jag har Tele2 och deras kort fungerar bara i deras egna boxar.

Permalänk
Medlem

Tele2 fungerar med Conax, titta på t.ex. minhembio-forumet. Det fungerar för det mesta att ta in utan "officiell" utrustningen, men Tele2 ger ingen som helst support. På comhemsidan så säljer tillverkarna/kedjorna "comhem-godkända" apparater där det bara brukar vara att köra med rätt CA-modul, Comhem kör CI+ numera. CI+ fungerar hos Tele2 för närvarande inte. Kolla hur andra löst det.

Permalänk
Medlem

Skall man spela in rekommenderar jag box framför USB HDD via TVn. Köpte en liten 500GBare för att testa att spela in och även fast det fungerade bra så var jag tvungen att ha på TVn under tiden programmet spelades in och kunde heller inte byta kanal. Mycket jobb för liten reward.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Hur får det att fungera med Tele2? Jag har Tele2 och deras kort fungerar bara i deras egna boxar.

Deras kundtjänst hävdar gärna detta, men det har alltid fungerat väl (iaf för mig) med annan DVB-C-utrustning än deras egna.