Rasism eller nationsbevarande?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Europa
Registrerad
Okt 2010

Rasism eller nationsbevarande?

Israel's New Racism: The Persecution of African Migrants in the Holy Land

Citat:

About 60,000 African migrants have arrived in Israel since 2006, fleeing unrest in their home countries. But upon arrival in the ostensibly democratic country, the migrants have faced intense persecution and have been branded as "infiltrators" by right-wing politicians and activists.

For more, read Max Blumenthal's article, "Israel Cranks Up the PR Machine," http://bit.ly/19870PJ

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2010

Mellan de två begreppen rpder ingen konflikt i det här ärendet och de som är av samma art. Nationalismen förutsätter rasism, omfattningen må variera men nationen fordrar nation.

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Köping
Registrerad
Jan 2011

Självklart är det rasism när det väller in oönskat folkslag och rädsla för att dom bara är där för att förstöra landet.

Säger inget mer dumt, inte mitt problem (än)

Skickades från m.sweclockers.com

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Europa
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av Huzzbutt:

Mellan de två begreppen rpder ingen konflikt i det här ärendet och de som är av samma art. Nationalismen förutsätter rasism, omfattningen må variera men nationen fordrar nation.

Njadu, där är du lite för snäv tycker jag. Det bör ju rimligtvis bero på nationens natur? En nation kan ha som tradition och kultur att vara öppen och bejakande inför andra människor, en nation är ju trots allt inte bara etnicitet och språk!

Fokus bör dock inte ligga på frågeställningen i den inledande frågan i rubriken, utan mer "vad tänker du efter att ha sett detta klipp?" Det jag tänker på är: Fy! Israel borde göra bättre ifrån sig. Är en judisk stat omöjlig med människor från annan bakgrund boendes där? Vad ska de göra, bygga murar och låsa in hela landet och låta människor av annan härkomst (och religion) bo bakom lås och bom..? Oh right..

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2003

Ett problem är att folk har våldtagit ordet rasism och blandar in saker som inte alls har något med rasindelning av folk att göra, som att se ner på folk som tror på talande ormar, Noaks ark och liknande från andra religioner kan ses som rasism.

Nå i det aktuella fallet så finns det inget som utesluter något annat, propagandafilmen som länkades till visade många extremister.

Angående nationalism så anser jag det vara förlegat trams och ska ses som religionstrams, samhället utvecklas åt det håll den vill. Jag förstår inte poängen med att ens bry sig hur samhället förändras med avseende "normal" kultur etc. -Med normal kultur menar jag ej häxbränning, stening etc.

Angående Israel så ska de göra som alla vettiga människor gör och det är att bygga högre murar för att skydda sin egendom, däremot ska det självklart finnas stora dörrar så att kompetent folk enkelt kan ta sig in och ur. -Med kompetent menar jag folk som kan försörja sig själva lagligt i landet, vilket inte alls är något högt krav för att låta någon bli insläppt.

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2010
Skrivet av MyZk0:

Njadu, där är du lite för snäv tycker jag. Det bör ju rimligtvis bero på nationens natur? En nation kan ha som tradition och kultur att vara öppen och bejakande inför andra människor, en nation är ju trots allt inte bara etnicitet och språk!

Fokus bör dock inte ligga på frågeställningen i den inledande frågan i rubriken, utan mer "vad tänker du efter att ha sett detta klipp?" Det jag tänker på är: Fy! Israel borde göra bättre ifrån sig. Är en judisk stat omöjlig med människor från annan bakgrund boendes där? Vad ska de göra, bygga murar och låsa in hela landet och låta människor av annan härkomst (och religion) bo bakom lås och bom..? Oh right..

En nation är väl i begreppets rätta mening: Etnicitet, Språk och Kultur. Endast det första kan nog anses vara rimligt i alla lägen i och med att de senare tenderar att fastna i föreställningen om snarare än vad som verkligen är.
Begränsningen språk och kultur och sammanhållning där brukar väl i allmänhet åtminstone på Engelska benämnas som -phone som i Francophone, Russophone osv. Det är förhållandevis få länder som kan antas ha ett sammanhangsbegrepp som sträcker sig bortom etniciteten.

Vad det gäller huvudfrågan så instämmer jag i ditt Oh right...

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Europa
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av Huzzbutt:

En nation är väl i begreppets rätta mening: Etnicitet, Språk och Kultur. Endast det första kan nog anses vara rimligt i alla lägen i och med att de senare tenderar att fastna i föreställningen om snarare än vad som verkligen är.
Begränsningen språk och kultur och sammanhållning där brukar väl i allmänhet åtminstone på Engelska benämnas som -phone som i Francophone, Russophone osv. Det är förhållandevis få länder som kan antas ha ett sammanhangsbegrepp som sträcker sig bortom etniciteten.

Vad det gäller huvudfrågan så instämmer jag i ditt Oh right...

Jag vet inte om jag är beredd att hålla med att det är begreppets *rätta* mening, men det kan kanske vara den äldsta och mest använda formen av begreppet.

En Nation är ett folk samlade under en gemensam banner, rätt? Krävs det för människor att kunna samlas och samarbeta att man har samma etnicitet språk och kultur? Etnicitet, nej. Språk - Det är ju en fördel så att säga.. Men språk är mer än det talade ordet, det är gemensam språkkultur också, hur vi talar och beskriver världen och allt däri med språket, det är nog viktigt att ha gemensamt för en god stämning. Och kultur så klart, som är bland det bredaste begreppet någonsin i detta sammanhang.

Japan kan nog ses som en Nation där etnicitet är mycket viktigt för folkets kultur, för sammanhållningen de emellan .. Men är majoriteten länder som Japan? Jag skulle nog våga påstå att många stora, "moderna" länder i dag inte har det som lika viktigt för folkkulturen, däremot kan det ge sig andra uttryck i form av att en viss etnicitet har det "lättare" för sig av div. anledningar.. Äh, jag flummar ut för mycket, svårt att hålla mig till en sak. Glömde bort vad jag ville ha sagt egentligen.. Skulle kunna radera inlägget och ge upp men sätter det i pränt ändå. *klickar på skicka svar*

Mitt kärnkraftverk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2010
Skrivet av MyZk0:

Jag vet inte om jag är beredd att hålla med att det är begreppets *rätta* mening, men det kan kanske vara den äldsta och mest använda formen av begreppet.

En Nation är ett folk samlade under en gemensam banner, rätt? Krävs det för människor att kunna samlas och samarbeta att man har samma etnicitet språk och kultur? Etnicitet, nej. Språk - Det är ju en fördel så att säga.. Men språk är mer än det talade ordet, det är gemensam språkkultur också, hur vi talar och beskriver världen och allt däri med språket, det är nog viktigt att ha gemensamt för en god stämning. Och kultur så klart, som är bland det bredaste begreppet någonsin i detta sammanhang.

Japan kan nog ses som en Nation där etnicitet är mycket viktigt för folkets kultur, för sammanhållningen de emellan .. Men är majoriteten länder som Japan? Jag skulle nog våga påstå att många stora, "moderna" länder i dag inte har det som lika viktigt för folkkulturen, däremot kan det ge sig andra uttryck i form av att en viss etnicitet har det "lättare" för sig av div. anledningar.. Äh, jag flummar ut för mycket, svårt att hålla mig till en sak. Glömde bort vad jag ville ha sagt egentligen.. Skulle kunna radera inlägget och ge upp men sätter det i pränt ändå. *klickar på skicka svar*

Jag ska vara ärlig och erkänner att jag missade vad du vill ha sagt. Jag förmodar emellertid att ditt argument mot min användning av nationsbegreppet är att det inte är ett relevant begrepp när de används på flertalet länder. Må så vara, det var min poäng också. Dock så är israel en nation i den bemärkelsen liksom Japan och vissa andra länder. Flertalet av världens länder har dock gått ifrån det homogena eller aldrig varit homogena. Nationalismen bör ju förknippas med självständighetssträvan snarare än att man observerar inåt och konstaterar: Fan va bra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2003

När nationsbevarande innefattar bevarandet av en etnicitet/ras så innefattar det ofrånkomligen rasism. Judiska läror är inte tillräckligt för att på ett rationellt sätt kringgå detta och rättfärdiga etnisk diskriminering.