Förlängningskabel till pci-e ström passar inte (?)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Jul 2013

Förlängningskabel till pci-e ström passar inte (?)

Köpte nyligen en hel del sleevade förlängningskablar till mitt kommande projekt, provmonterade dem idag i samband med att jag städa ur datorn på damm.

Alla kablar jag har köpt (8pin till cpu, 24pin, 8 pin till gpu) passar, förutom 6 pin till gpu. Mitt grafikkort, ett gtx760 från msi, ska ha 8+6pin så jag köpte dem här kablarna:
8 pin: http://www.maxfps.se/kablar/bitfenix/8-pin-pcie-forlangning-4... den här passar, och jag använder den nu.
och 6 pin http://www.maxfps.se/kablar/bitfenix/6-pin-pcie-forlangning-4...
Det är väl rätt?

I allafall ser den (6pin pcie förlängaren) ut såhär i den ändan som ska in i grafikkortet. Den passar inte.

Stiftet som är i mitten på den nedre raden är fyrkantigt, men borde ha rundade hörn? Eller tänker jag fel? Hur går jag vidare med detta?

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Trädvy Permalänk
Bitfenix
Plats
Sundsvall
Registrerad
Mar 2012

Det är den gamla kontakten som du fått, måste ha ramlat med en sådan i produktionen. Vi fixar en ny åt dig.

Du har PM.

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av BitFenix Sverige:

Du har PM!

På Sweclockers strävar vi efter att trådarna ska innehålla nyttig information som alla kan ha glädje av, att då hänvisa till ett PM ser inte bra ut. Jag får därför be dig förklara öppet vad din lösning är, och tänka på att göra likadant i fortsättningen.

Till trådskaparen: Du har vänt den upp och ner. Det egentliga problemet är att grafikkortstillverkaren satt en kylare som hindrar spärren på kontakten att få plats.

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P10 Plus
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Jul 2013
Skrivet av MultiMan:

På Sweclockers strävar vi efter att trådarna ska innehålla nyttig information som alla kan ha glädje av, att då hänvisa till ett PM ser inte bra ut. Jag får därför be dig förklara öppet vad din lösning är, och tänka på att göra likadant i fortsättningen.

Till trådskaparen: Du har vänt den upp och ner. Det egentliga problemet är att grafikkortstillverkaren satt en kylare som hindrar spärren på kontakten att få plats.

Upp och ner är den visserligen på bilden, men är jag försöker sätta på den så har jag den rätt, alltså så att spärren på kontakten sitter på samma sida som ''haken'' på grafikkortet. Problemet enligt mig är att en kontakt som ska vara rund är fyrkantig. Jag löste det genom att karva bort lite på hörnen så den passar nu.

Det här kommer ifrån overclockers.co.uk där någon har ritat lite på hur det ser ut.
Card: □ ⌂ ⌂
Card: ⌂ ⌂ □

Adapter: □ ⌂ ⌂
Adapter: ⌂ □ □

Angående kylaren: Det har jag märkt och stört mig på många gånger, men i det här fallet kunde jag inte få på kontakten så långt så att den tog i, men när jag hade karvat lite på kontakten så gick den på utan problem.

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012

Den kabeln verkar ju inte vara en pci-e kontakt. Då den inte följer standarden. 12v matningen ligger på andra "platser"?

Nån som kan bekräfta om jag har rätt eller fel? (känns som att jag har fel )