Permalänk

Skrap i headset!

Hej!
Har precis köpt ett steelseries siberia elit headset, när jag skulle testa lurarna kan man höra skarpa skrap tex när man såg på en stream eller lyssnade på musik samtidigt som man surfade runt på internet (något som gör så att datorn måste jobba). Testade sedan att byta till min laptop och allt hördes rent och fint. Någon som vet vad som kan påverka skrapningarna i min stationära dator?

- AMD FX-6200 6-Core Processor
- Gigabyte GA-970A-UD3, Socket-AM3+
- XFX Radeon HD 7850 2GB GDDR5
- Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 6GB CL9

Laptopen är en: http://www.inet.se/produkt/1970230/acer-aspire-v3-771g-full-hd

Kan det vara så mycket som ram minnet? Tacksam för svar!

Permalänk
Moderator
Moderator

*tråd flyttad*

Ligger nog bättre här. Lycka till med din fråga!

Skulle gissa på att du kan ha dålig isolering på komponenterna kanske? Det är dock inte några skumma delar du har...

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Rekordmedlem

Det är nog inget skrap du hör om det påverkas av vilken dator du ansluter det mot, däremot är usbljudkort känsliga för störningar från datorns strömförsörjning och eftersom det verkar hänga ihop med vilken dator du använder är det nog såna störningar du hör.
Enklaste lösningen är att byta headset, annars går det att bygga om datorn också till du hittar en hårdvarukombination som inte alstrar skräp från strömförsörjningen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad har du för nätaggregat?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Deta ska de vara https://www.komplett.se/corsair-cx-600w-psu/635819

Testade ladda ner nyaste usb 3 drivrutinerna tyckte det blev en aning bättre men kan endå höra lite ibland!

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är nog inget skrap du hör om det påverkas av vilken dator du ansluter det mot, däremot är usbljudkort känsliga för störningar från datorns strömförsörjning och eftersom det verkar hänga ihop med vilken dator du använder är det nog såna störningar du hör.
Enklaste lösningen är att byta headset, annars går det att bygga om datorn också till du hittar en hårdvarukombination som inte alstrar skräp från strömförsörjningen.

Vad tror du då det kan vara för del? Är det hela bygget som gör så det stör eller? Vill inte direkt köpa en ny dator och headsetet kan jag nog inte lämna tillbaka då det har gått över en månad.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av emilsoop96:

Vad tror du då det kan vara för del? Är det hela bygget som gör så det stör eller? Vill inte direkt köpa en ny dator och headsetet kan jag nog inte lämna tillbaka då det har gått över en månad.

Det beror på kombinationen av delar så det är svårt att peka ut nån enskild del, en del nämner att det påverkas om man ändrar energisparlägena på cpun så det kan du kanske prova att ändra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det beror på kombinationen av delar så det är svårt att peka ut nån enskild del, en del nämner att det påverkas om man ändrar energisparlägena på cpun så det kan du kanske prova att ändra.

Det fungerade! trodde inte det fanns på stationära datorer! :/ Ligger på balanserat nu iaf.
En sån enkel sak, men Tack för hjälpen!

Permalänk

Lånar tråden lite.

Jag har ungefär samma problem. Det knastrar till lite när jag har ljud i headsetet. Detta beror ej på headsetet eftersom det även kan hända med mina högtalare.
Mitt problem har kommit på den senaste veckan. Datorn har jag haft i ca några månader.

Någon som har något tips till mitt problem?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av linuscool2:

Lånar tråden lite.

Jag har ungefär samma problem. Det knastrar till lite när jag har ljud i headsetet. Detta beror ej på headsetet eftersom det även kan hända med mina högtalare.
Mitt problem har kommit på den senaste veckan. Datorn har jag haft i ca några månader.

Någon som har något tips till mitt problem?

Använder du samma ljudkort eller har du usb till nått ?
Har du provat ändra energisparlägena?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Använder du samma ljudkort eller har du usb till nått ?
Har du provat ändra energisparlägena?

Inget usb till något förutom mikrofonen. Högtalarna går i i moderkortets ljudutgång och headsetet i chassits utgång.
Energisparläget är på Balanserat.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av linuscool2:

Inget usb till något förutom mikrofonen. Högtalarna går i i moderkortets ljudutgång och headsetet i chassits utgång.
Energisparläget är på Balanserat.

Om det fungerat tidigare så finns det i så fall 2 alternativ, någon mjukvara har ändrats eller så har nått gått sönder, prova med en livelinux för att utesluta mjukvaran. du kan ju även prova att ändra energisparlägena på olika sätt och kolla om det påverkar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Om det fungerat tidigare så finns det i så fall 2 alternativ, någon mjukvara har ändrats eller så har nått gått sönder, prova med en livelinux för att utesluta mjukvaran. du kan ju även prova att ändra energisparlägena på olika sätt och kolla om det påverkar.

Okej, ska kolla runt och testa lite. Tack för svaret!