hjälp med att installera ny ssd och os på Asus n56jr

Permalänk
Medlem

hjälp med att installera ny ssd och os på Asus n56jr

Hej,

köpte en n56jr idag men vill använda min Samsung ssd istället för den medföljande disken.

jag har haft ssd'n installerad på en annan laptop tidigare och tryckte den enkelt och lätt i den nya asusen och startar upp datorn men kommer bara till bios (som hittar hårddisken). Hur ska jag göra?

Kopplar jag in den tillhörande hårddisken fungerar det som det ska, men jag vill ha den nya.

inga windowsskivor följde med datorn..

tacksam för hjälp, vill ju få igång mitt nya skit!

Permalänk
Medlem

Borde inte operativsystemet starta upp även fast jag installerade det på hårddisken när jag använde en annan dator?

Eller måste jag formatera hårddisken och installera om Windows? Kan jag då köra på en nedladdad variant? Produktnyckeln verkar ju ligga i bios...

Permalänk

Samsung har mjukvara för kloning av hdd till ssd på deras hemsida gratis.
Vet att den fungerar för modell 830 o senare. Vet inte hur det funkar med tidigare.
Du behöver också en adapter från ssd till usb för att klona datan från hdd till ssd.
Ibland har man en 2,5" hdd för usb ,som man kan låna adaptern från.
Du får kanske rensa hdd från filmer eller annat pga att ssd normalt har mindre plats.
Sen skiftar du disk o sparar den gamla hdd som backup.

Visa signatur

Mobo: Gigabyte x79-ud3. CPU: i7-3820. Kylning: Antec 620. GPU: Asus 7950DC2@900 xfire(6,4 TFlops)Minne: G.Skill RipjawsZ 1600MHzCl9 16GB. Skärm: Yamakasi 2703 IPS 2560x1440. SSD: Samsung 830 128GB, Intel 330 120GB. Nätagg: Corsair HX850.