Minneskort (SD) till DSLR med 16GB >

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Sep 2012

Minneskort (SD) till DSLR med 16GB >

Tjenare där!
Nu är det så att jag hade tänkt att införskaffa mig lite större och snabbare minneskort till min DSLR-kamera(systemkamera) som är en Nikon D7000...
Jag kör för tillfället med en 8 GB:are med hastigheten 15MB/s och det är en SanDisk Ultra SDHC. Den fungerar relativt bra, men utrymmet är inte det bästa då jag hade tänkt att kanske börja med RAW-fotografering istället för Jpeg samt att jag ibland spelar in HD-filmer med kameran som både kräver hastighet och utrymme.

Det händer också ibland att man tar seriebildstagning och då gäller det att ha en bra skrivhastighet...
De minneskortena som jag hittade är;
* SanDisk SDHC Extreme HD Video 16GB Class 10 45 MB/s (Kampanj just nu, 2-pack)
* Transcend SDHC 16GB UHS-I CLASS 10 85MB/s

Ska jag gå för SanDisk:en eller Transcend:en? 45 MB/s är väl relativt snabbt för filminspelning och seriebildstagning?

Hade kanske också tänkt att införskaffa andra delar till kameran såsom, blixt, batterigrepp och en Black Rapid-rem men inte säkert.
Kan lika gärna länka de andra tillbehören jag hade tänkt att skaffa mig...;

* Meike Speedlight MK-900 - Extern Blixt
* Nikon SW-13H - Diffuser
* Meike MK-D7000 - Batterigrepp
* Jupio motsvarande EN-EL15 - Batteri
* Black Rapid RS-Metro - Rem/Strap

Tack i förväg och trevlig fortsatt helg!
/Davvarn

Chassi: Fractal Design R5 Black | CPU: Intel i7 3770K @ 4.5 GHz | Kylare: Corsair H80i GT | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Antec 620 W | RAM: Corsair Vengence 16GB 1600 MHz | MOBO: Asus P8Z77-V Pro
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2013

Annars har du 32gb Sandisk extreme för 349 kr.
http://cdon.se/hemelektronik/sandisk/sandisk-sdhc-extreme-vid...
För mig har det funkat bra att filma med SanDisk extreme 45 MB/s.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finspång
Registrerad
Okt 2003

Här har du ett test på hur snabbt din kamera skriver till olika kort.

http://www.robgalbraith.com/camera_wb_multi_page8e34.html?cid...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2010

Jag tror max hastigheten som nikon d7000 kan skriva över på minneskortet är 45/50mb. Så köpa en som klarar 85 är onödigt

GPU: GTX 980 4GB G1 || MB: ASRock H81M-HDS || CPU: Intel i7 4770 3,4Ghz ---> Corsair H80i GT || RAM: Corsair Vengeance LP 16GB || Chassi: Corsair Carbide 200R || PSU: XIGMATEK 700W || OS: Win10 || SSD: Intel 520 Series 250GB + Kingston SSDNow V300 128GB || Mus: Zowie EC2-A || Tangentbord: Logitech G710 || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: Acer 24" Predator XF240H

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2007

.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Sep 2012

Tjenare igen! Tack för alla snabba svar! Jag lyckades att hitta ännu en kampanj men denna gång en Transcend på 32GB, http://www.cyberphoto.se/info.php?article=TS32GSDHC10U1
Är det någonting att ha? Vilket märke är mest pålitligt egentligen? Transcend eller SanDisk?

Chassi: Fractal Design R5 Black | CPU: Intel i7 3770K @ 4.5 GHz | Kylare: Corsair H80i GT | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Antec 620 W | RAM: Corsair Vengence 16GB 1600 MHz | MOBO: Asus P8Z77-V Pro
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)