Uppgradera från Sony NEX-3N (Nybörjarnivå)

Permalänk
Medlem

Uppgradera från Sony NEX-3N (Nybörjarnivå)

Köpte för några månader sedan en Sony NEX-3N för jag ville testa att leka runt lite med något aningen mer avancerat än en mobilkamera, upptäckte att det var ganska kul(speciellt att ta bilder på djur i rörelse) och nu när jag börjat förstå mig på grunderna i att manullt ställa in en kameran osv så börjar jag känna att jag sklulle vilja ha något snäppet mer avancerat än en NEX-3.
Säg något begagnat för max runt 5000kr.
Gärna en Nikon om man får ta parti
Hört gott om D7000, men samtidigt fionns det ju en hel djungel där ute

som sagt, favorit motivet hitils har varit att fånga djur i sina aktiviteter och jag har inget soem hellst intresse av att kunna filma med kameran.

Tack för tips

Visa signatur

DATOR: X570 Auros Elite, Gigabyte RTX 3080 Gaming, Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, 256&512GB(SSD)+ 1TB(NVMe) + 4TB(HDD), Acer Predator X34P
BÄRBAR: Surface book 2
MOBIL: Galaxy S21 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av str85:

Köpte för några månader sedan en Sony NEX-3N för jag ville testa att leka runt lite med något aningen mer avancerat än en mobilkamera, upptäckte att det var ganska kul(speciellt att ta bilder på djur i rörelse) och nu när jag börjat förstå mig på grunderna i att manullt ställa in en kameran osv så börjar jag känna att jag sklulle vilja ha något snäppet mer avancerat än en NEX-3.
Säg något begagnat för max runt 5000kr.
Gärna en Nikon om man får ta parti
Hört gott om D7000, men samtidigt fionns det ju en hel djungel där ute

som sagt, favorit motivet hitils har varit att fånga djur i sina aktiviteter och jag har inget soem hellst intresse av att kunna filma med kameran.

Tack för tips

jag har en Canon 700D som jag är jättenöjd med!
tänk dock på att den bästa kameran med sämsta objektivet get sämre bilder än sämsta kameran med bästa objektivet. Detsamma gäller om jag håller den bästa kameran och ett proffs i min kamera... Fotografen gör bilderna, inte tvärtom

Plus och minus med,700d?
bra är att den är lätt att förstå, jag läste på,lite om grundläggande saker osv och kameran fungerar superbra. Batteritiden är sisådär, tar väl ca 300-500 bilder beronde på om man tar i raw eller jpeg, blixt osv... Men oftast har man ju batterigrepp alt ett till batteri och jag har aldrig lidigt av för lite batteri... Inte ens på semestern, men då var jag ju inte där för att fota, kanske är lite lite med batteri om man ska ut en hel,dag och fota som primärsyfte och ta 1k bilder... Men då räcker nog inte många/ingen kamerors batteri till kan jag tänka..
finns inte wifi på kameran.. Dock stödjer den eyefi-kort
filmar i HD
den är gjort i magnesium och glasfiberförstärkt plast.. Kan låta billigt men glasfiberförstärkt plast kan ta bra mycket ner stryk utan att innehållet tar stryk,istället för att det yttre klarar sig men,inre,pajjar.. Nikon d7000 har min svärfar och den är ju bara magnesium, bra mycket större och tyngre...

tycker inte du ska fastna för ett märke innan du läst på, jag valde Canon då de har bättre brushantering än Nikon vid höga ISO tal, men det är en smaksak som jag tycker att du själv ska ta ställning till

sorry för kommatecken här o där och eventuella särskrivningar mm.. Skriver på mobilen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av makz159:

primärsyfte och ta 1k bilder... Men då räcker nog inte många/ingen kamerors batteri till kan jag tänka..
finns inte wifi på kameran.. Dock stödjer den eyefi-kort
filmar i HD
den är gjort i magnesium och glasfiberförstärkt plast.. Kan låta billigt men glasfiberförstärkt plast kan ta bra mycket ner stryk utan att innehållet tar stryk,istället för att det yttre klarar sig men,inre,pajjar.. Nikon d7000 har min svärfar och den är ju bara magnesium, bra mycket större och tyngre...

Hur länge batteriet räcker beror ju mycket på hur mycket man chimpar. Jag tar utan problem 1200 bilder och har halva batteriet kvar på min D300 och den har inte exceptionellt bra batteritid. Min gamla D70, som iofs nog är mer strömsnål än genomsnittet är specad till 2000+ bilder enl. CIPA-standard.

Sedan är inte D7000 alls helt i magnesium. Baksidan och ovansidan är magnesium, men framsidan och chassit är i plast, så bajonetten, tex, är ju fästad i plast. Däremot har plast, som du säger, sina fördelar. Kameran blir tex inte lika kall att hålla om det är kallt ute. Plast flexar mer och stötdämpar lite och där plast återgår till sin ursprungliga form kan det mycket väl hända att metall spricker istället. Plast blir ju dock påtagligt skörare när det är kallt. Polykarbonat som används i kameror är ju annars väldigt tåligt som sagt. Man använder det ju, laminerat visserligen, för att göra skottsäkert klas, tex.

Att en kamera är tung, inom rimliga gärnser, är inte alltid en nackdel. En tyngre kamera är tex lättare att hålla stilla och man kan därmed handhålla längre slutartider. Större storlek behöver inte heller vara någon nackdel. Jag tycker faktiskt att även D7000 är lite för liten. Jag tycker inte att man ska behöva köpa till ett vertikalgrepp, som dessutom gör kameran onödigt klumpig istället, bara för att det ska gå att hålla kameran på ett normalt sett.

Permalänk

Inser lite gammal tråd, men tänkte att min erfarenhet kan komma väl till pass (redan blivit någon kamera?).
Bakgrund, hade den gamla nikon d40 tills jag 2010 direkt efter lansering köpte d7000. För ngn vecka sedan köpte jag en nex 3-n för att komplettera min d7000, främst för portabilitet. De linser jag har är 18-105 3,5-5,6 kit objektiv, 50mm 1.4 35mm 1.8 samt 70-300mm f4,5-5,6. För nex'n endast 16-50 kit objektivet.

Jag åker ganska mycket skidor samt seglar en del så det var fokuset för d7000 inköpet, vilket kanske är ganska likt djurfotografering. Vid dessa aktiviteter kan ju fördelen med stryktålighet samt vädertätning komma väl till pass. Dock klarade min d40 samma typ av behandling utan att påverkas nämnvärt och denna är ju mer lik lite billigare modeller såsom d5xxx och d3xxx. Är jag misstänker att det kommer att vara stor skillnad mot nex'n. Och ja, när det är kallt blir kameran mycket kall att hålla i, dock gör ju storleken på knappar mm att man utan större problem kan de lite större kamerorna med tunna vantar på.

Jag har främst använd kitobjektivet, då det generellt är mkt ljust vid skidor/segling samt att man uppskattar zoom-omfånget vid dessa aktiviteter. Om jag senare vill ta några bilder på kvällen, har 35 mm objektivet varit bra. Sport i bra ljus 70-300mm och lite artsy 50mm.

Beroende exakt på vad dina djur gör (älg på avstånd, hundar som leker, stillasittande katt,inomhus/utomhus) har du ju lite val att göra.
D7000 mot d5xxx / d3xx- behöver jag vädertätning , generellt snabbare seriebildstagning och ett extra kontrollhjul?
Objektiv- är ett fast objektiv ok, det är ju främst då man får bra pris/performance samt möjlighet till klassiska bokeh bilder samt bra inomhus.

Med detta sagt, vad skulle jag köpa ifall jag hade en nex och ville ha mer kontroller/möjligheter, men inte behövde portabilitet och video?
Nikon d300/d7000 ->
+Stryktåliga kameror
+Ok pris
+Kan ta fasta objektiv utan intern fokusmotor t.ex billiga 50mm 1.8
+OK hastighet i seriebildstagning

Valet skulle bero på hur mycket pengar jag kände att jag hade för tillfället och vad jag hittade på blocket. Kan inte canon modeller nämnvärt men från vad kompisar ägt mm tror jag att skillnaderna minimala och man kan göra samma analys som ovan. Blev nikon som slump från början. Hade jag gjort om det idag hade det kanske blivit canon av slump då med. Köp vad vänner/kompisar har, alltid kul att låna objektiv mm.

Oavsett val är det viktigt att inse att uppgraderingen/extraköpet kommer inte vara i bilkvalitet (om du inte lägger mer pengar), utan främst i möjligheter att få rätt bild via snabbare autofokus, snabbare inställningar, sökare och stryktålighet.