Webhallen Config - 26990 kr?!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nakednakedguy:

Prisvärda vet jag inte.. Iaf inte i Sverige där man blir grundlurad. Kvaliteten är inte särskilt bra men de väger de upp med bra service/support.
De tar enormt överpris på vad hårdvaran faktiskt är värd.

Nu innan haswell och grafikkort rebrand generationerna kom så var alienware med dubbla 7970m eller 680m sli mest prisvärt. brukade ligga jämnt med dom billigaste datorerna som dock inte lämnade garantier och service som alienware gör, och alienware datorerna har extremt bra kvalitet f.ö.

Kan tänka mig att priserna fortfarande cikulerar kring där, men många lever kvar i tron om att alienware kostar Mac, vilket dom gjorde innan 2011 i stort sett. När lillgrabbsen la undan samvetet och lät morsan öppna farsans plånka för ett överpris.

Nämen jag skulle absolut välja alienware nu om jag hade köpt något för 20k + troligtvis. Om nu inte jag hittar något annat roligt med dubbla 7970m crossfire 120hz VA och lite sådant

Permalänk
Medlem

En Alienware med studentrabatt är helt ok prissatt till vad man får för pengarna.
Kvalitets känslan gentemot MSI, Asus och dyligt är ju extremt mycket bättre.
Supporten är ju förstklassig, vet inte vad ni andra har hört för rövar historier men NBD är det inte många speldatorer som har.
De har heller inget emot om man byter kylpasta o skruvar lite bara man har lite bakom pannbenet när man gör det.

Man kan ju tillexempel bygga en nästan identisk dator på Alienware, dock med dubbla GTX 780M som är dyrare kort i sig för 26596:- om man drar av studentrabatten.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 9800X3D | Gigabyte X870 Aorus Elite Wifi7 ICE | NZXT Kraken Elite RGB V2 240mm | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte GeForce RTX 5080 16GB Aero OC | Fractal Design North Chalk White TG | LG C4 42" | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk

Finns ingen annan laptop med 2011 socket, vill man ha det bästa så är det p570wm som gäller. i7 4960X 6 kärnor och gtx 780m sli.

Permalänk

Annars har du det tyska företaget Deviltech, där man själv väljer vilka komponenter man vill ha.

/AP

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem

Här har du en top-notch laptop som presterar riktigt bra. Hög kvalité och en märkesdator.

http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?oc=n00aw...

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: G915 X LIGHTSPEED Tactile | Mus: Logitech G Pro X Superlight 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnzeal:

Här har du en top-notch laptop som presterar riktigt bra. Hög kvalité och en märkesdator.

http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?oc=n00aw...

Doc för samma pengarna, så får han en 6 kärnig 4930k och dubbelt så mycket minne, radeon r9 m290x cf som presterar bättre än 770m sli och stödjer hans spel mantle så är det ett bättre plus ändå. Så bättre dator och mer prisvärt att följa Tvelanders råd.

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Kanske en liten noob fråga men raid 0 i det här fallet innebär 120gb SSD x4 och det blir alltså en 480gb lagrings storlek på datorn? Är inte det i underkant? Eller har jag missuppfattat raid 0 konceptet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ali3nPredator:

Annars har du det tyska företaget Deviltech, där man själv väljer vilka komponenter man vill ha.

/AP

Skulle nog välja någon annan leverantör än deviltech ... Lite skrämmande historier nedan

http://forum.notebookreview.com/reseller-feedback-forum/74177...

Permalänk
Medlem

MYSN.de är mycket bättre än Deviltech. För den intresserade har de även en svensk domän med samma namn - före detta PC-konsult.

Permalänk

Skulle def. inte välja Alienware som är väldigt överprissatt och dessutom IMHO smaklöst och brackig design med massor av LED-lampor och utomjordningshuvuden på framsidan, MYSN har också studentrabatter. Gillar man dock Alienware's design (smaken är som baken) och vill betala extra för det när man kan få bättre komponenter med en Clevo-dator eller andra liknande datorer så be my guest.

Ett tips är att vänta till Nvidia's GTX800M-serie kommer ut ordentligt, GTX860M m. 2GB grafikkortsminne (ej MXM) verkar prestera i paritet med GTX770M så blir intressant att se vad de högre Maxwell-korten kan prestera.

GTX860M "preview":
Länk

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av egrim:

Skulle nog välja någon annan leverantör än deviltech ... Lite skrämmande historien nedan

http://forum.notebookreview.com/reseller-feedback-forum/74177...

Vilket jäkla beteende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exner:

MYSN.de är mycket bättre än Deviltech. För den intresserade har de även en svensk domän med samma namn - före detta PC-konsult.

Ja dom har fått mycket bra kritik - och eventuella "fel" har tydligen lösts väldigt smidigt

Permalänk
Skrivet av TheSwede86:

Skulle def. inte välja Alienware som är väldigt överprissatt och dessutom IMHO smaklöst och brackig design med massor av LED-lampor och utomjordningshuvuden på framsidan, MYSN har också studentrabatter. Gillar man dock Alienware's design (smaken är som baken) och vill betala extra för det när man kan få bättre komponenter med en Clevo-dator eller andra liknande datorer så be my guest.

Ett tips är att vänta till Nvidia's GTX800M-serie kommer ut ordentligt, GTX860M m. 2GB grafikkortsminne (ej MXM) verkar prestera i paritet med GTX770M så blir intressant att se vad de högre Maxwell-korten kan prestera.

GTX860M "preview":
Länk

Synd bara att 880M ej är maxwell utan rebrand 780M med 8 GB VRAM.

Permalänk
Medlem

Tänkte låna tråden lite.
Går också i köptankar på lite dyrare laptop.
Men har en magkänsla att man kanske ska vänta? Borde det inte komma nya grafikkretsar snart? Det är väl bara rebrand som kom nu senast?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Tänkte låna tråden lite.
Går också i köptankar på lite dyrare laptop.
Men har en magkänsla att man kanske ska vänta? Borde det inte komma nya grafikkretsar snart? Det är väl bara rebrand som kom nu senast?

Skickades från m.sweclockers.com

Bump! Som ovanstående talare så går även jag i tankarna att köpa en dyrare laptop för 20-30 tusen, ska vi vänta och hur länge?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av morxy49:

Dells support är bra. Alienwares support är värdelös. Bara för att dell äger alienware betyder det inte att dom har samma policys och standarder.

Jag har en Alienware och deras support går genom Dell. Dessutom får man premiumsupport via alienware så man får gå före i kön :). Teknikern kommer fortfarande nästa dag (eller samma på eftermiddagen om du är snabb) och lämnar dig med en hel dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Jag har en Alienware och deras support går genom Dell. Dessutom får man premiumsupport via alienware så man får gå före i kön :). Teknikern kommer fortfarande nästa dag (eller samma på eftermiddagen om du är snabb) och lämnar dig med en hel dator

Håller helt med, vill se den som kan få sån service av ett av de andra företagen som säljer "high end" spel laptops.
Sen tycker jag det ropas överpriser och hutlöst dyra utav många personer väldigt lättvindigt utan att folk har koll på vad man verkligen får betala och vad man får ut av pengarna.
Som jag skrev här innan så tittar man och jämför priserna man får betala så skiljer det väldigt lite igentligen 5-10% högst och då får man som Killbom säger en next working day service med i det priset

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 9800X3D | Gigabyte X870 Aorus Elite Wifi7 ICE | NZXT Kraken Elite RGB V2 240mm | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte GeForce RTX 5080 16GB Aero OC | Fractal Design North Chalk White TG | LG C4 42" | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ