Varför är vi människor så fega?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2006

Varför är vi människor så fega?

Haha, jag kom och tänka på det nu då jag håller på och letar efter en begagnad dator.
Säljaren fick själv välja priset, vi kom överens om att han skulle skicka den med blocketpaketet under dagen. Han kom med en ursäkt om att hans var tvungen att hjälpa sin moder med någonting så att han skulle ta det dagen efter. Han hörde aldrig av sig, jag smsar honom och han svarar inte. Jag smsar t.o.m "Du kan ju höra av dig om du ångrat dig, det är helt okej bara jag får reda på det så att jag kan börja leta efter en ny dator." Han svarade aldrig på detta.

Köp nummer två, som hände precis nu. Säljaren valde ännu en gång priset som jag gick med på, vi pratade igår och han skulle skicka den på måndag då hans fru hade hans visakort och hon skulle komma hem då. Innan det kunde han inte betala frakten. Personligen antod jag att detta var för att han ville vänta och se om han fick bättre bud under helgen. Fast personligen sa han "Den blir självklart din då du var först."

Hur som helst, ganska precis skrev han "Blir nog ingen försäljning, min dotter spillde saft i datorn efter jag formaterat den och kopplat ur den så nu startar den inte." Fast jag skrev "Urkopplad elektronik blir inte kortsluten..." "Jag startade den och knastrade det till" "Okej, vad ska du ha för den i nuvarande skick?" (Detta va bara en fråga för att se om han ljög) Detta sms svarade han inte på.

Varför kan han inte bara säga att han fått ett bättre bud/ångrat sig? Jag förstår verkligen inte varför människor har detta problemet.

MSI z87 MPOWER | Intel i7 4770K @ 4.4 GHz | Corsair H100i | EVGA GTX 1080 FTW | 2+1TB Samsung Spinpoint | 120GB Corsair Force GT SSD | 120GB Kingston SSD | NZXT H440 | Corsair CX 750W | Corsair 8GB 2133MHz DDR3 | Windows7 Ultimate 64-bits | Asus Swift PG278Q

MacBook Pro 15.4" Retina | i7 2.3GHz | 8 GB 1600 MHz | 256 GB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollhättan
Registrerad
Sep 2008

Känner igen mig i det du skriver, har råkat ut för liknande grejjer både som köpare och säljare.

Vid två tillfällen här på marknaden så har köparen helt plötsligt slutat att svara på meddelanden när affären i princip är klar. Inte ens när man skriver: "Om du nu ångrar ditt bud så kan du väl åtminstone säga det till mig?" får man något svar.

För ett par månader sedan budade jag på en router. Säljaren svarar att han ska skicka kontonummer efter att han har kollat upp fraktkostnaden för routern, fick aldrig något svar trots att jag skickade ytterligare två meddelanden...

i7 3770K 4,8GHz|Z77A-GD65|16GB 2133MHz|Palit GTX 1080|NH-D14|Air 540|AX850
Xonar DGX|HyperX Cloud|XL2411Z

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av kwame:

Varför kan han inte bara säga att han fått ett bättre bud/ångrat sig? Jag förstår verkligen inte varför människor har detta problemet.

Antagligen för att han försöker blåsa dig och inte kan göra det med blocketpaketet.
Jag hade inte heller sålt en dator med blocketpaketet med tanke på hur vissa köpare är också.

Adblocker,BigMacbookPro, #METOOintelinside, #INTEL#nvidia1080ti

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Inte tillräckligt långt norrut
Registrerad
Okt 2001

Feghet är en sak men att sälja/köpa på blocket är ett test av ens psyke och ibland undrar man om någon testar en medvetet. Det kan vara ett rent helvete att sälja på blocket, att ens lägga ut ett telefonnr i annonsen då blir man vansinnig, ringer utländska nummer kl 3 på morgonen på en arbetsdag, man får sms från utlandet om att de vill köpa, man får sms från folk som inte har för avsikt att köpa mer än att fördriva ens tid från oregisterade kontantkort så man kan inte se vem det är. Jag förstår många säljare det handlar inte om feghet utan uppgivenhet, att skicka något man får lösa ut själv på posten på retur och stå med kostnaden för frakten. Snacka med alla möjliga muppar som inte har pengar, som kräver att man kommer och levererar, bytesförslag mm.

Har dock aldrig stött på en velig säljare, är det någon som velar eller att personen inte uppträder ärligt och rak så blir det ingen affär. Ett slappt handslag och en flackande blick säger mycket om en persons karaktär..

Var tar alla kreativa, smarta, utbildade människor vägen, och varifrån kommer alla politiker?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bollnäs
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av john_doe:

Feghet är en sak men att sälja/köpa på blocket är ett test av ens psyke och ibland undrar man om någon testar en medvetet. Det kan vara ett rent helvete att sälja på blocket, att ens lägga ut ett telefonnr i annonsen då blir man vansinnig, ringer utländska nummer kl 3 på morgonen på en arbetsdag, man får sms från utlandet om att de vill köpa, man får sms från folk som inte har för avsikt att köpa mer än att fördriva ens tid från oregisterade kontantkort så man kan inte se vem det är. Jag förstår många säljare det handlar inte om feghet utan uppgivenhet, att skicka något man får lösa ut själv på posten på retur och stå med kostnaden för frakten. Snacka med alla möjliga muppar som inte har pengar, som kräver att man kommer och levererar, bytesförslag mm.

Har dock aldrig stött på en velig säljare, är det någon som velar eller att personen inte uppträder ärligt och rak så blir det ingen affär. Ett slappt handslag och en flackande blick säger mycket om en persons karaktär..

Kan inte annat än att hålla med om att sälja på begagnatmarknader är ett rent helvete. Hade nyligen en annons ute på blocket. Skrev tydligt att jag inte var intresserad av byten, prutning, samt att om jag skulle skicka så betalar köparen för frakten. Ringde en kille kort efter annonsen blivit aktiverad och erbjöd halva priset, en annan ville att jag skulle frakta varan över 10 mil, inkl. prut. Blev erbjuden surfplattor och mobiler hit och dit. Marknaden här på swec kan många gånger vara förbannat jobbig den med. Vet inte hur många köpare som dragit sig ur efter avslutade budgivningar, ignorerar PM, eller ska pruta när affären ska till att slutföras. Folk ska bråka om fraktavgifter, komma med snikbud när det är ett satt pris, eller bara går in på annonser och anmärka när de inte ens är intresserade.

Fractal Design Define C | Asus Maximus VI Hero | Intel Core I7 4770K | Asus GTX 1080 Strix | Corsair Vengeance LP 32GB | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Evo 1TB | WD Green 2TB x 2 | Noctua NH-U14S | ASUS PG278QR | Ducky One TKL RGB | Logitech G403 | Sennheiser HD 650 | Objective2+Odac | Røde NT-USB + Røde PSA1