Permalänk
Medlem

Uppgradera processor på laptop?

Hej!

Först och främst, ber om ursäkt för min särskrivning - bott på Irland allt för länge och pratar el. skriver knappt på Svenska..

Läst lite överallt på internet om att uppgradera en processor på laptops och alla verkar ha blandade åsikter angående om att byta/uppgraadera en processor på laptops, en del säger att det går, andra säger att man inte kan göra det. ÄR det möjligt eller inte? Har sett videos på folk som har gjort det..

Exempel på en video..

http://www.youtube.com/watch?v=wXUacafj4yc

Samt, kan man byta grafik kort på laptops som har dedikerade grafikkort??

Tackar för svar, samt hjälp i rätt riktning.

MVH
CptFAP

Visa signatur

Gaming Rig: Chassi: Corsair 200R (Glas panel) | Mobo: Gigabyte Z97X Gaming 3 | CPU: Intel I5-4690K 4.4 GHz | GPU: Sapphire R9 290 Vapor-X OC 4 GB | RAM: 8GB Avexir Core Blue 1600MHz | PSU: Corsair CS650M | Kylare: Corsair Hydro H75 | HDD: WD 1TB Blue

Permalänk
Medlem

Skulle inte rekommendera att försöka.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Båda parter har rätt, ibland går det, ibland går det inte.
Hur det är för dig vet jag inte riktigt, men om du skriver vad det är för processor och sockel så kanske någon kan hjälpa dig/det går att googla.

Grafikkort borde vara lättare/gå att byta, hur det fungerar med strömförsörjning och sådant vet jag dock inte. Petar du i ett värstinggrafikkort lär varken kylning eller strömadapter räcka till.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Inaktiv

Det beror helt på vilken laptop du har men det är inte så vanligt. Vilken modell är det du eventuellt vill uppgradera?

Permalänk
Skrivet av Cptfap:

Hej!

Först och främst, ber om ursäkt för min särskrivning - bott på Irland allt för länge och pratar el. skriver knappt på Svenska..

Läst lite överallt på internet om att uppgradera en processor på laptops och alla verkar ha blandade åsikter angående om att byta/uppgraadera en processor på laptops, en del säger att det går, andra säger att man inte kan göra det. ÄR det möjligt eller inte? Har sett videos på folk som har gjort det..

Exempel på en video..

http://www.youtube.com/watch?v=wXUacafj4yc

Samt, kan man byta grafik kort på laptops som har dedikerade grafikkort??

Tackar för svar, samt hjälp i rätt riktning.

MVH
CptFAP

ja det går om moderkortet stödjer uppgradering av cpu/gpu.. däremot går det inte på alla laptops

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Cptfap:

Hej!

Först och främst, ber om ursäkt för min särskrivning - bott på Irland allt för länge och pratar el. skriver knappt på Svenska..

Läst lite överallt på internet om att uppgradera en processor på laptops och alla verkar ha blandade åsikter angående om att byta/uppgraadera en processor på laptops, en del säger att det går, andra säger att man inte kan göra det. ÄR det möjligt eller inte? Har sett videos på folk som har gjort det..

Exempel på en video..

http://www.youtube.com/watch?v=wXUacafj4yc

Samt, kan man byta grafik kort på laptops som har dedikerade grafikkort??

Tackar för svar, samt hjälp i rätt riktning.

MVH
CptFAP

Vilken dator har du? Har den RPGA så är det inget problem, är det BGA så är det väldigt svårt. Om du har en med hm67/65 chipset ( i3, i5, i7 2XXXM, 2XXXQM, 2XXXXM) Så kan du bara använda processorer från samma genration (2a generationen) 6-series.

Om du har hm77/76 (i3, i5, i7 3XXXM, 3XXXQM, 3XXXXM) (3e generationen) så kan du både använda 2a och 3e generationens processorer (7-series).

Har du hm87 (i3, i5, i7 4XXXM, 4XXXMQ, 4XXXMX) (4e generationen) så kan du bara använda processorer från den generationen (8-series)

Grafikkortet kan du uppgradera ifall din dator följer MXM standard, det gör oftast bara gaminglaptops samt vissa arbetslaptops som t ex dell m6700.
Men alla kort fungerar inte i alla laptops.

Permalänk
Medlem

Wow.. Tackar för snabba svar!

Min laptop är en Toshiba Satellite Pro L50-A-154

Min processor är en Intel-Core i5 3320M (Socket 988B RPGA)
Grafikkortet är ett nVIDIA GeForce GT 740M samt att jag har ett inbyggt Intel HD Graphics 4000 - Vet inte om jag kan uppgradera till ett http://www.geforce.com/hardware/notebook-gpus/geforce-gtx-780... ??

Processorn ligger på 2.6 ghz med turbo boost till 3.2 ghz men vill uppgradera (om det går) till http://www.cpu-world.com/CPUs/Core_i5/Intel-Core%20i5-3380M%2... som går upp till 3.6 ghz (Kanske finns bättre?)

EDIT: Har letat efter RAM minne (1x 8GB) finns det? Min laptop har bara 1x slot för RAM (1x 4GB DDR3 1600 MHz) och 2GB inbyggt..

EDIT2: NVM, har hittat 8GB DDR3 på Komplett.ie

Visa signatur

Gaming Rig: Chassi: Corsair 200R (Glas panel) | Mobo: Gigabyte Z97X Gaming 3 | CPU: Intel I5-4690K 4.4 GHz | GPU: Sapphire R9 290 Vapor-X OC 4 GB | RAM: 8GB Avexir Core Blue 1600MHz | PSU: Corsair CS650M | Kylare: Corsair Hydro H75 | HDD: WD 1TB Blue

Permalänk
Skrivet av Cptfap:

Wow.. Tackar för snabba svar!

Min laptop är en Toshiba Satellite Pro L50-A-154

Min processor är en Intel-Core i5 3320M (Socket 988B RPGA)
Grafikkortet är ett nVIDIA GeForce GT 740M samt att jag har ett inbyggt Intel HD Graphics 4000 - Vet inte om jag kan uppgradera till ett http://www.geforce.com/hardware/notebook-gpus/geforce-gtx-780... ??

Processorn ligger på 2.6 ghz med turbo boost till 3.2 ghz men vill uppgradera (om det går) till http://www.cpu-world.com/CPUs/Core_i5/Intel-Core%20i5-3380M%2... som går upp till 3.6 ghz (Kanske finns bättre?)

EDIT: Har letat efter RAM minne (1x 8GB) finns det? Min laptop har bara 1x slot för RAM (1x 4GB DDR3 1600 MHz) och 2GB inbyggt..

EDIT2: NVM, har hittat 8GB DDR3 på Komplett.ie

Grafikkortet går inte att byta då datorn inte följer MXM standard, det och dess VRAM är.dessutom fastlött. Processorn går däremot, du kan i teorin uppgradera ända upp till 3940XM (upplåst) men kylningen räcker nog bara till en 3630QM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nakednakedguy:

Grafikkortet går inte att byta då datorn inte följer MXM standard, det och dess VRAM är.dessutom fastlött. Processorn går däremot, du kan i teorin uppgradera ända upp till 3940XM (upplåst) men kylningen räcker nog bara till en 3630QM.

Alrighty then! Tackar som fan! EN till fråga dock..*host* vart kan jag köpa processorer för laptops??

Visa signatur

Gaming Rig: Chassi: Corsair 200R (Glas panel) | Mobo: Gigabyte Z97X Gaming 3 | CPU: Intel I5-4690K 4.4 GHz | GPU: Sapphire R9 290 Vapor-X OC 4 GB | RAM: 8GB Avexir Core Blue 1600MHz | PSU: Corsair CS650M | Kylare: Corsair Hydro H75 | HDD: WD 1TB Blue

Permalänk
Skrivet av Cptfap:

Alrighty then! Tackar som fan! EN till fråga dock..*host* vart kan jag köpa processorer för laptops??

Ebay är det bästa alternativet, jag köper sånt från engelska säljare. Sök på den du vill ha och ändra i avancerade sökalternativ att endast söka efter listings från united kingdom.
Finns t ex upgrade monkey fast de brukar ha överpriser, bästa är att köpa en QS CPU då de fungerar precis lika bra som OEM fast är billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nakednakedguy:

Ebay är det bästa alternativet, jag köper sånt från engelska säljare. Sök på den du vill ha och ändra i avancerade sökalternativ att endast söka efter listings från united kingdom.
Finns t ex upgrade monkey fast de brukar ha överpriser, bästa är att köpa en QS CPU då de fungerar precis lika bra som OEM fast är billigare.

Ok tackar! Borde bara ta två dagar eller så för delivery för mig från UK, eftersom jag bor i Dublin.. Ska söka lite nu! Tack!

Visa signatur

Gaming Rig: Chassi: Corsair 200R (Glas panel) | Mobo: Gigabyte Z97X Gaming 3 | CPU: Intel I5-4690K 4.4 GHz | GPU: Sapphire R9 290 Vapor-X OC 4 GB | RAM: 8GB Avexir Core Blue 1600MHz | PSU: Corsair CS650M | Kylare: Corsair Hydro H75 | HDD: WD 1TB Blue

Permalänk
Medlem
Skrivet av nakednakedguy:

Ebay är det bästa alternativet, jag köper sånt från engelska säljare. Sök på den du vill ha och ändra i avancerade sökalternativ att endast söka efter listings från united kingdom.
Finns t ex upgrade monkey fast de brukar ha överpriser, bästa är att köpa en QS CPU då de fungerar precis lika bra som OEM fast är billigare.

En snabb fråga till! Chipset.. Uhm, Kollade på laptop monkey och de han säljer är för chipset 65, jag har HM76xxxx betyder det att jag INTE kan använda den processorn då..?

EDIT: NVM, var inne på 65, trodde alla han sålde var för 65 xD

Visa signatur

Gaming Rig: Chassi: Corsair 200R (Glas panel) | Mobo: Gigabyte Z97X Gaming 3 | CPU: Intel I5-4690K 4.4 GHz | GPU: Sapphire R9 290 Vapor-X OC 4 GB | RAM: 8GB Avexir Core Blue 1600MHz | PSU: Corsair CS650M | Kylare: Corsair Hydro H75 | HDD: WD 1TB Blue

Permalänk
Medlem

Återkoppla gärna till tråden om du fick det att funka, om inte annat för senare referens. )

Permalänk
Medlem
Skrivet av selago:

Återkoppla gärna till tråden om du fick det att funka, om inte annat för senare referens. )

Kommer att ta ett tag, ville bara veta att det funkar.. Ska researcha lite mer om replaca CPUs dessutom då jag inte har tidigare erefarenhet att göra så.. Har en gammal laptop som jag kan leka med..

Dessutom så finns inte den processorn tillgänglig till ett bra pris än.. Hitta en för 500 euros.. lika bra att köpa en ny laptop då xD

Visa signatur

Gaming Rig: Chassi: Corsair 200R (Glas panel) | Mobo: Gigabyte Z97X Gaming 3 | CPU: Intel I5-4690K 4.4 GHz | GPU: Sapphire R9 290 Vapor-X OC 4 GB | RAM: 8GB Avexir Core Blue 1600MHz | PSU: Corsair CS650M | Kylare: Corsair Hydro H75 | HDD: WD 1TB Blue