Achieva Shimian QH2700 – andrasortering från Korea med AH-IPS

Permalänk
Melding Plague

Achieva Shimian QH2700 – andrasortering från Korea med AH-IPS

Entusiaster privatimporterar "Koreaskärmar" med tillsynes påkostade skärmpaneler och kan spara många tusenlappar på kuppen. I testlabbet undersöks en av de mest omtalade modellerna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag köpte min "koreaskärm" för 1,5 år sedan och är mycket nöjd (även om transistorn gick sönder efter ett tag (de skickade en ny)).

Läs mer här och här.

Permalänk
Medlem

köpte en HP LP3065 jag när den var ny, 100% felfri och känns fortfarande som ny!
Snålar man får man en snålt byggd produkt :).

Permalänk
Medlem

funderade länge på att importera en sådan här skärm men efter att ha läst alla negativa saker om dom så la jag en tusenlapp extra och köpte en http://www.inet.se/produkt/2204935/asus-27-pb278q-pls-2560x14...

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Skön recension.

Skrivet av Oliver91:

funderade länge på att importera en sådan här skärm men efter att ha läst alla negativa saker om dom så la jag en tusenlapp extra och köpte en http://www.inet.se/produkt/2204935/asus-27-pb278q-pls-2560x14...

Överklockningsbar?
Sneglar lite på den själv nämligen.

Permalänk
Avstängd

Fin recension. Skärmen däremot är inget jag skulle slänga upp 3400:- för. Speciellt inte när garantier och annat är att glömma.

Skrivet av WIRN:

Jag köpte min "koreaskärm" för 1,5 år sedan och är mycket nöjd (även om transistorn gick sönder efter ett tag (de skickade en ny)).

Läs mer här och här.

Bevisar väl bara vad Sweclockers hintande i recensionen ovan. Allt mellan himmel och jord eftersom de använder komponenter som ev. inte klarat av vissa kontroller för att få ner priset och det saknas helt kvalitetskontroller. Däremot kan man ju hitta en guldklimp helt klart..

För att få ner priset måste man tumma på vissa saker.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar iaf att köpa en Qnix 2710 PLS. Har en själv sedan ett halvår tillbaka. Jättefina färger, inga döda pixlar, ingen tråkig BLB på min skärm (även fast det kan förekomma). Överklockad till 96 Hz utan negativa effekter. Handlar man bara från en vettig försäljare på Ebay så verkar det som man nästan garanterat får en bra skärm.

Qnix:en verkar vara betydligt bättre än korea-skärmen i testet, billigare också. Skönt att höra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Skön recension.
Överklockningsbar?
Sneglar lite på den själv nämligen.

Jag kör en sådan på 75 Hz.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonasies:

Jag rekommenderar iaf att köpa en Qnix 2710 PLS. Har en själv sedan ett halvår tillbaka. Jättefina färger, inga döda pixlar, ingen tråkig BLB på min skärm (även fast det kan förekomma). Överklockad till 96 Hz utan negativa effekter. Handlar man bara från en vettig försäljare på Ebay så verkar det som man nästan garanterat får en bra skärm.

Qnix:en verkar vara betydligt bättre än korea-skärmen i testet, billigare också. Skönt att höra.

QNIX är en favorit verkar det som här på forumen. Har sett flera rekommendera det märket. Kanske något man ska titta på när man uppgraderar.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Är inte alls insatt i detta men varför har inte "vanliga" tillverkare som gjort sånna här skärmar.. IPS/120Hz - 2560×1440/120Hz?

Visa signatur

Moderkort: Sabertooth P67 | Processor: Intel i7 2600K 4.6 GHz | CPU-kylare: H80i | Grafikkort: EVGA GTX 780 SC 3 GB SLI. | RAM-Minnen: HyperX Blue 16 GB 4X4GB 1600 Mhz | SSD: Samsung 840 EVO 250GB | Nätagg: Corsair TX 750W | Display: AOC 24" G2460PQU 144hz / 3x AOC 24" LED E2461FWH | Mus: Razor Deathadder | Headphones: QPad- QH90 | Keyboard: QPad MK-80 | Chassie: Fractal Design Define R4.

Permalänk
Medlem

Grym recension!

Precis vad vi nördar gillar. Mera så!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maarlow:

Är inte alls insatt i detta men varför har inte "vanliga" tillverkare som gjort sånna här skärmar.. IPS/120Hz - 2560×1440/120Hz?

För att det står i recensionen? Skärmen kan börja bete sig skumt när man börjar överklocka den. Anledningen varför det inte finns mer än 60Hz IPS paneler är för att företag kan inte garantera att den klarar högre. Det är en limitation i panelen. Denna skärm får tydligen en brusliknande hinna när kristallerna inte riktigt hänger med när du börjar närma dig 100Hz.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Tumnus:

QNIX är en favorit verkar det som här på forumen. Har sett flera rekommendera det märket. Kanske något man ska titta på när man uppgraderar.

Overlord tempest helt klart lika bra som en Apple chinema display. Jag satte denna mot kompisens Chinema display och vi såg ingen skillnad och det enda som skiljer sig är lite plastdetaljer ;)!

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trisse23:

Overlord tempest helt klart lika bra som en Apple chinema display. Jag satte denna mot kompisens Chinema display och vi såg ingen skillnad och det enda som skiljer sig är lite plastdetaljer ;)!

Det kanske är samma komponenter?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarlow:

Är inte alls insatt i detta men varför har inte "vanliga" tillverkare som gjort sånna här skärmar.. IPS/120Hz - 2560×1440/120Hz?

För att det går inte att få dom stabila.
Dessutom går extremt långt ifrån alla koreaskärmar att köra stabilt utan några problem på 120hz, 96hz går på iprincip alla, över det så har många random problem.

Sen saker som OSD osv saknas.

Om det hade gått så hade riktiga tillverkare gjort sådana skärmar, men så är tyvärr ej fallet

Permalänk
Snusfri

Äntligen en recension med "Korea-skärmarna".

Jag har själv en Shimian QH270-Lite som med momsen gick på 2500:- vilket jag tycker var väldigt prisvärt.
Självklart finns det inte alls lika mycket inställningar som de skärmar man kan köpa här i svedala, men då kostar de i runda slängar dubbelt upp med.

Jag har inga döda pixlar på min och absolut ingen grådaskig bild eller snedmonterat stativ, visst är stativet lite rangligt men det är inte ofta man tänker på det.

Största abret är lite BLB på vänster sida, men det är inget som stör speciellt mycket.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Kör själv en överklockad korea skärm. Super nöjd och kvalitén känns ändå helt okej. Suttit på ett VESA fäste i 3 månader och inga problem trots att man vridit och vänt på den.

Permalänk
Medlem

haft min QNIX ca 10 månader nu, upplever verkligen inte bilden som ni beskriver den! MYCKET bättre färger än min SAMSUNG IPS som jag hade innan, och 144p med 96hz är fan underbart kul att ni tog den titt på dessa! hade vart kul om ni testat båda!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Inaktiv

Verkar som att Qnix qx2710 utan tvekan är det bättre valet om man vill ha en koreaskärm. Jämför med en recension av qx2710. Qnix har riktigt bra färger "out of the box" 1065:1 kontrast, i princip obefintligt input lag jämfört med en crt och går att överklocka till 100+ Hz (om man köper varianten utan OSD, som endast har DVI-ingång). Den har också en riktigt trevlig antireflexbehandling som tar bort reflexer effektivt utan att få bilden att se "grynig" ut som den gör hos en del andra skärmar. Bytte själv upp mig från en Dell u2311h, och rent subjektivt ser Qnix:en enormt mycket bättre ut.

Permalänk
Skrivet av Oneone:

haft min QNIX ca 10 månader nu, upplever verkligen inte bilden som ni beskriver den! MYCKET bättre färger än min SAMSUNG IPS som jag hade innan, och 144p med 96hz är fan underbart kul att ni tog den titt på dessa! hade vart kul om ni testat båda!

Vill bara inflika att det var väl inte SweC redaktionen själva som gjorde recensionen, det är en läsarinskickad recension Afaik.
Men ja trevligt trevligt med lite annat

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Xubunticious:

Vill bara inflika att det var väl inte SweC redaktionen själva som gjorde recensionen, det är en läsarinskickad recension Afaik.
Men ja trevligt trevligt med lite annat

Det stämmer inte. Artikeln är gjord av Thomas Ytterberg, frilansade skärmexpert som tidigare recenserat flera modeller för SweClockers.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oneone:

haft min QNIX ca 10 månader nu, upplever verkligen inte bilden som ni beskriver den! MYCKET bättre färger än min SAMSUNG IPS som jag hade innan, och 144p med 96hz är fan underbart kul att ni tog den titt på dessa! hade vart kul om ni testat båda!

Kan bero på att skärmen de recenserar inte är en qnix Qnix bygger på en helt annan panel (PLS från Samsung). Det skulle verkligen vara trevligt med ett test av Qnix

Permalänk
Medlem

håller med alla andra, skulle vara kul att se en recension på qnix (qnix q2710)

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Det är ju sånt här nörderi man vill läsa! Mer nörderi åt folket! Hatten av för Thomas, bästa recensionen jag läst här tror jag och då är jag helt oinsatt i skärmar

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Det stämmer inte. Artikeln är gjord av Thomas Ytterberg, frilansade skärmexpert som tidigare recenserat flera modeller för SweClockers.

Mycket bra artikel, jag skulle hemskt gärna se en likadan för QNIX skärmen som är så populär att importera!

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Tumnus:

Det kanske är samma komponenter?

Samma display iaf

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

nice, dock är QNIX/X-STAR QX/DP2710 bra mycket mer intressant.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem

Som många andra har sagt är QNIX QX2710 samt X-STAR DP2710 en mer intressant produkt i nuet. Väldigt bra överklockningsmöjligheter, grymt bra pris, Samsung PLS, finns inom matte och glossy. Har själv en sedan September som fungerar utan problem i 96Hz, knappt någon BLB alls och inga döda pixlar.

Finns en gigantisk tråd på forumet angående just denna skärm.
http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
99:e percentilen

Har en Yamakasi Catleap Q270 2B Extreme. Den har en del backlight bleeding (som jag aldrig stört mig på) och inte jättebra svärta, men det finns ju inget alternativ om man vill ha hög(re än 1080p) upplösning, IPS och 100+ Hz. Finns ju inte ens TN med 2560x1440 @ 120 Hz.

Tråkigt nog gör den bara 110 Hz. Skulle inte förvåna mig om det är AMD:s fel, men kan såklart vara skärmen. Ska bli kul att testa den med en bra dator, förhoppningsvis senare i år. Då kanske man slipper köra allt på Low också.

Både skärmen och strömadaptern hade coilwhine från början. Det löste jag genom att skruva upp skärmen och sätta skumgummi på de vibrerande delarna, och köpa en ny strömadapter.

Är det bara jag som har märkt att det blir smala, horisontella ränder i bilden när man överklockar?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers