Logitech Z5500 fortfarande värd 600kr?

Permalänk
Medlem

Håller med. Bra ljud: Nej. Värt 600 spänn: Ja

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Ditt uttalande är idiotiskt med tanke på att ljud är, och kommer alltid att vara, subjektivt. Om det för en människa låter bättre med musik från en Beats av doktorn, än av en Audio Technica eller Beyerdynamic, så är den bättre för just den människan, och ingen människa inklusive dig, kan säga att han har fel.

Ska men sen tala om vilka produkter återger ljudet på mest korrekt sätt, så är det en helt annan diskussion. Att lyssna på musik som återges nästan perfekt är i min upplevelse väldigt tråkigt. Det är, som sagt, en helt annan diskussion och ingår inte i begreppet "låter bra".

Tycker det är viktigt att hålla isär vad någon personligen tycker låter bra och vad som är ett par bra högtalare. Håller med om det kan vara subjektivt, men det kan mycket vara, speciellt om man inte vet bättre, har man bara använt in-ear lurar för 20kr på biltema så kan helt plöttsligt nästan alla hörlurar bli hur bra som helst men betyder det att dom faktsikt är bra? Jag kan säga att min 600kr tn-panel som inte kan visa en korrekt bild är "bra" för att jag uppskattar en dassig blå ton, betyder det att den är "bra" bara för att jag uppskattar det mer än vad jag använt tidiare? Högtalare är verkligen inte 100% subjektivt då man kan mäta hur bra de klarar av att reproducera ljud precis som att man kan mäta hur bra en skärm är på att reproducera färger. Vad man sen personligen uppskattar är en annan femma.

Jag brukar hjälpa folk med att kallibrera deras tv-apparater och de brukar spontant inte gilla det i början utan tycker att bilden är på tok för varm och inte lika ljusstark, men när de har vant sig och man flippar tillbaka inställningarna till hur det var innan kan det knappt förstå att de stod ut med bilden som de tidigare tyckte såg mycket bättre ut. Detta kan liknas väldigt väl med ljud; jag hade ett gaming-headset tidigare som jag tyckte lät fantastikt, när jag köpte nytt så var jag inte så värst imponerad men om jag byter tillbaka så kan jag inte förstå att jag tyckte det lät bra. Vi vänjer oss så jäkla fort med saker att det är farligt att lyssna på vårt subjektiva omdöme.

Z5500 prisvärda ja, bra nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Varje gång jag skriver detta är det någon jeppe som har fått för sig att logitech-högtalare låter bra och så måste jag försvara mitt uttalande...
Men kan vi inte göra så att du berättar för mig vilka högtalare i logitechs sortiment som låter bra, säg i klass med några studiomonitorer i 1,5k-klassen?

Observera att jag inte skrev att det är ovärt med Z5500 för det priset.

För att majoriteten av svenska folket jobbar inte i en studieanläggning och håller på producerar musik. De vill ha mycket ljud och mycket bas. Sen att 0.01% av sveriges befolkning som faktiskt jobbar med ljud har ett annat behov är en annan sak.
Men begränsa er till att råda resterande 0.01% av sveriges befolkning med tips på studiehögtalare till de som faktiskt är ute enbart efter studiohögtalare och skona resten.

Förutom att studiohögtalare kostar mycket mer per det ljud de presterar så kan de i många ögon låta väldigt tråkigt och intetsägande. Kanon skulle du säga som vill ha en så naturtrogen och 100% exakt återgivning. Värdelöst skulle den svenska majoriteten säga då de vill ha et ljud som låter bra, häftigt och vasst.

Du får tycka vad du vill, och om du vill känna dig lite bättre än alla andra så visst. Men i mina ögon är du bara någon som inte kan se dig in i andras situation och rekommendera det som är bäst för de. Jag ifrågasätter inte ditt påstående i överhuvudtaget. Jag förstår att du kan ha nytta av ett par studiemonitorer och att det säkert är bäst för dig. Kan du förstå att ett par vanliga icke studiemonitorer kan vara ett bättre val för någon annan?

Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Jag tycker att ljudet är bra, jag fattar inte varför ni är så negativt inställda på Logitech system?`Visst, budget-systemen låter förjävligt (egen erfarenhet) men dessa låter skitbra enligt mig.

Hade lätt köpt för 600:-.

Håller med. Det är bra ljud för 600:-

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Tycker det är viktigt att hålla isär vad någon personligen tycker låter bra och vad som är ett par bra högtalare. Håller med om det kan vara subjektivt, men det kan mycket vara, speciellt om man inte vet bättre, har man bara använt in-ear lurar för 20kr på biltema så kan helt plöttsligt nästan alla hörlurar bli hur bra som helst men betyder det att dom faktsikt är bra? Jag kan säga att min 600kr tn-panel som inte kan visa en korrekt bild är "bra" för att jag uppskattar en dassig blå ton, betyder det att den är "bra" bara för att jag uppskattar det mer än vad jag använt tidiare? Högtalare är verkligen inte 100% subjektivt då man kan mäta hur bra de klarar av att reproducera ljud precis som att man kan mäta hur bra en skärm är på att reproducera färger. Vad man sen personligen uppskattar är en annan femma.

Jag brukar hjälpa folk med att kallibrera deras tv-apparater och de brukar spontant inte gilla det i början utan tycker att bilden är på tok för varm och inte lika ljusstark, men när de har vant sig och man flippar tillbaka inställningarna till hur det var innan kan det knappt förstå att de stod ut med bilden som de tidigare tyckte såg mycket bättre ut. Detta kan liknas väldigt väl med ljud; jag hade ett gaming-headset tidigare som jag tyckte lät fantastikt, när jag köpte nytt så var jag inte så värst imponerad men om jag byter tillbaka så kan jag inte förstå att jag tyckte det lät bra. Vi vänjer oss så jäkla fort med saker att det är farligt att lyssna på vårt subjektiva omdöme.

Z5500 prisvärda ja, bra nej.

Du har tydligen inte läst allt jag skrev, iaf inte förstått det. får citera mig själv åt dig: "Ska man sen tala om vilka produkter återger ljudet på mest korrekt sätt, så är det en helt annan diskussion. Det är, som sagt, en helt annan diskussion och ingår inte i begreppet "låter bra"." Detta är allt du diskuterar, vilket jag ganska tydligt skär ut ur diskussionen.

För att förtydliga det hela, att en produkt kan återge sitt media på ett korrekt sätt är inte samma sak som "bra", inte när vi diskuterar i folkmun och när en vanlig medlem ställer frågan "är dessa bra".
Det borde "experter" och "audiofiler" förstå, att säga till någon "nej, dessa högtalare kan inte återge vissa frekvenser på rätt sätt" betyder absolut inget för dem. Ungefär lika lite som att säga till en familjemorsa att "nej, Volvo är ingen bra bil, eftersom de ofta har för låg hk och vridmoment, accelerationen är kass, aerodynamiken är dåligt formad".
Att förstå vad TS frågar efter är absolut inte svårt, men självklart måste det alltid finnas dessa jävla arroganta experter som skrattar åt Z5500 och logitech.

Jag har aldrig sagt att "högtalare" är 100% subjektivt, jag sa vad folk uppfattar som bra ljud är 100% subjektivt. Det är därför jag också inför två olika benämningar, att "återge musik korrekt" och att "låta bra", där jag tydligt och klart skiljer på dessa och låter uttrycket "låta bra" vara den subjektiva delen.

Vill man sedan diskutera vidare på vad "bra" egentligen betyder så kan jag tillägga att, produkter som kan återge sitt media (högtalare, monitorer, skärmar) korrekt är inte alls samma sak som "bra" enligt mig. Korrekta färger är ofta tråkiga, och korrekt ljud är ofta platt. Elektrostater är ofta framhävda som "bra" högtalare, men är i mina öron inte alls något speciellt, även om jag kan höra varför folk gillar dem.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Tycker det är viktigt att hålla isär vad någon personligen tycker låter bra och vad som är ett par bra högtalare. Håller med om det kan vara subjektivt, men det kan mycket vara, speciellt om man inte vet bättre, har man bara använt in-ear lurar för 20kr på biltema så kan helt plöttsligt nästan alla hörlurar bli hur bra som helst men betyder det att dom faktsikt är bra? Jag kan säga att min 600kr tn-panel som inte kan visa en korrekt bild är "bra" för att jag uppskattar en dassig blå ton, betyder det att den är "bra" bara för att jag uppskattar det mer än vad jag använt tidiare? Högtalare är verkligen inte 100% subjektivt då man kan mäta hur bra de klarar av att reproducera ljud precis som att man kan mäta hur bra en skärm är på att reproducera färger. Vad man sen personligen uppskattar är en annan femma.

Jag brukar hjälpa folk med att kallibrera deras tv-apparater och de brukar spontant inte gilla det i början utan tycker att bilden är på tok för varm och inte lika ljusstark, men när de har vant sig och man flippar tillbaka inställningarna till hur det var innan kan det knappt förstå att de stod ut med bilden som de tidigare tyckte såg mycket bättre ut. Detta kan liknas väldigt väl med ljud; jag hade ett gaming-headset tidigare som jag tyckte lät fantastikt, när jag köpte nytt så var jag inte så värst imponerad men om jag byter tillbaka så kan jag inte förstå att jag tyckte det lät bra. Vi vänjer oss så jäkla fort med saker att det är farligt att lyssna på vårt subjektiva omdöme.

Z5500 prisvärda ja, bra nej.

Men håll isär begreppen. Snubben letar inte efter en 100.000:- hifi studioanläggning som producerar 100% igt korrekt återgivet ljud. Killen vill ha ett ljud som låter bra. Med det kan menas ett ljud som låter högt, har mycket bas, har en vass diskant, låter "punchigt" och allt därimellan.

Jättetrevligt för dig om du gillar och själv köper studiemonitorer för att DU behöver ett korrekt återgivet ljud för att DU tycker om att ha det så.

När du blickar ut på din omvärd inser DU att alla inte är som DU. DU är en minoritet och det är absolut inget fel på det. Vill DU känna dig bättre för att DU föredrar ett korrekt återgivet ljud så får DU hemskt gärna göra det. Men DU bör ändå ha i åtanke att alla inte eftersträvar detta.

Permalänk

Dom är mer än värda 600kr. Jag skulle köpa dem för 1000lappen utan att tveka till och med. Orsaken är dess stora vidd av användarmöjligheter. 3 stycken analoga ingångar plus två stycken digitala säger ju sitt. Du kan koppla dem till din TV som bara har digital ljudutgång och få surround-ljud i 5.1 med kraftig bas. Du kan lyssna på musik i dem, inte bara vid datorn men även fylla ett vardagsrum p.g.a. de många satelliterna. Om du gillar partyn så ger dessa även tillräckligt med kräm för ett normalstort hus. Och allt detta kan du höra utan att behöva dra ut och flytta en enda sladd

Jag har de nyare Z906 kopplade till vår TV här hemma och tycker ljudet är fantastiskt för de pengarna jag betalade, 900kr, och ångrar mig inte en sekund. Man slipper allt krångel med att leta och hitta rätt förstärkare och passande högtalare och betala flera tusentals kronor efter allt slit. Z5500 sägs ju till och med vara ännu bättre, så 600kr känns ju som ett galet bra klipp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Du har tydligen inte läst allt jag skrev, iaf inte förstått det. får citera mig själv åt dig: "Ska man sen tala om vilka produkter återger ljudet på mest korrekt sätt, så är det en helt annan diskussion. Det är, som sagt, en helt annan diskussion och ingår inte i begreppet "låter bra"." Detta är allt du diskuterar, vilket jag ganska tydligt skär ut ur diskussionen.

Jag både läste och förstod vad du skrev, var det fetmarkerade jag reagerade på då jag tycker att det är inte är en annan diskussion utan väldigt relevant. Då jag anser att "låter bra" ska användas objektivt över hur korrekt högtalarna reproducerar ljud, annars lägger man till ord som "jag" och "tycker".

Skrivet av Mithras:

Jag har aldrig sagt att "högtalare" är 100% subjektivt, jag sa vad folk uppfattar som bra ljud är 100% subjektivt.

Var nog det här jag reagerade på. Men ja det håller jag med om.

Skrivet av Mithras:

JDitt uttalande är idiotiskt med tanke på att ljud är, och kommer alltid att vara, subjektivt.

Sen håller jag med till viss del om att det är ett onödigt och larvigt hat mot Logitech och speciellt när det kommer till Z5500 då det inte finns så många andra rimliga alternativ i den prisklassen, speciellt inte 5.1 hifi.

Permalänk
Medlem

Nej de är inte bra.

Ja de är absolut värda 600kr.

Alla som blir sura på att vissa har lite bättre referenser inom ljud än dig själv bör lugna sig.

Ljud är inte helt subjektivt.

Man behöver inte betala 100 000kr för att få bra ljud, och det menar inte de männsikor som säger sig åsikt heller.

Ersättaren, z906, är inte särskilt prisvärd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Men håll isär begreppen. Snubben letar inte efter en 100.000:- hifi studioanläggning som producerar 100% igt korrekt återgivet ljud. Killen vill ha ett ljud som låter bra. Med det kan menas ett ljud som låter högt, har mycket bas, har en vass diskant, låter "punchigt" och allt därimellan.

Jättetrevligt för dig om du gillar och själv köper studiemonitorer för att DU behöver ett korrekt återgivet ljud för att DU tycker om att ha det så.

När du blickar ut på din omvärd inser DU att alla inte är som DU. DU är en minoritet och det är absolut inget fel på det. Vill DU känna dig bättre för att DU föredrar ett korrekt återgivet ljud så får DU hemskt gärna göra det. Men DU bör ändå ha i åtanke att alla inte eftersträvar detta.

Vad hade det med vad jag skrev att göra? Försökte bara föra en diskussion runt subjektivitet och om det är rimligt att slänga runt med ord som bra eller inte. Sa aldrig till T.S att det var ett dåligt val eller att hen borde köpa hifi, det är säkert ett jätte bra val för T.S, speciellt för 600kr. För den delen sa jag aldrig att jag gillar studiemonitorer eller korrekt återgivet ljud.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte citera allt i kaoset jag orsakade, men bra ljud/välljud (=korrekt återgivet ljud) är inget subjektivt. Blanda inte ihop bra ljud/välljud med lyssnarens personliga preferenser.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Jag skaffade en uppsättning z-5500 för att ha på altanen. Fungerar utmärkt med en kall Ipa och lite reggae. Skulle dock aldrig flytta in det i vardagsrummet.
Annars är ju ljud som vin, smaken är ju som baken!

Visa signatur

Ska det stå något här?

Permalänk
Medlem

för spel och film duger väl dom fint men till musik nja..men för 600 är ju ett klipp..Grattis

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Skrivet av guos89:

Men håll isär begreppen. Snubben letar inte efter en 100.000:- hifi studioanläggning som producerar 100% igt korrekt återgivet ljud. Killen vill ha ett ljud som låter bra. Med det kan menas ett ljud som låter högt, har mycket bas, har en vass diskant, låter "punchigt" och allt därimellan.

Jättetrevligt för dig om du gillar och själv köper studiemonitorer för att DU behöver ett korrekt återgivet ljud för att DU tycker om att ha det så.

När du blickar ut på din omvärd inser DU att alla inte är som DU. DU är en minoritet och det är absolut inget fel på det. Vill DU känna dig bättre för att DU föredrar ett korrekt återgivet ljud så får DU hemskt gärna göra det. Men DU bör ändå ha i åtanke att alla inte eftersträvar detta.

Prisklass gör väl inte saker bättre eller sämre?

Ett ljudsystem låter exakt som det gör, oavsett hur mycket pengar man har i plånboken, hur dyrt/billigt system man har hemma, eller tänker kolla på.

Tänk om man skulle applicera samma tänk på resten av världen.

"hej, jag skulle vilja ha en stege som når upp till mitt tak. Det är 6 meter. Jag hade tänkt kanske 200 kr"
"Oj, för 200 kr når du inte så långt. Men du kan få den här, den är 3 meter, och det är väldigt långt för 200 kr.
"Så, man man säga att det är en lång stege för det priset"
"Oh ja, för 200 kr är det en väldigt lång stege"

Når man sedan upp till taket bara för att det var väldigt billiga stegmetrar?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Prisklass gör väl inte saker bättre eller sämre?

Ett ljudsystem låter exakt som det gör, oavsett hur mycket pengar man har i plånboken, hur dyrt/billigt system man har hemma, eller tänker kolla på.

Tänk om man skulle applicera samma tänk på resten av världen.

"hej, jag skulle vilja ha en stege som når upp till mitt tak. Det är 6 meter. Jag hade tänkt kanske 200 kr"
"Oj, för 200 kr når du inte så långt. Men du kan få den här, den är 3 meter, och det är väldigt långt för 200 kr.
"Så, man man säga att det är en lång stege för det priset"
"Oh ja, för 200 kr är det en väldigt lång stege"

Når man sedan upp till taket bara för att det var väldigt billiga stegmetrar?

Så kan du inte tänka. Pengar är alltid en faktor att ta med i beräkningen. Hade du studerat ekonomi eller ens haft en minsta inblick hade du dessutom insett att det är ett av de främsta för att inte säga det allra främsta konkurrensmedlet.

Pris spelar roll.

Din jämförelse haltar dessutom då likheten snarare skulle vara att den billigare stegen visserligen når upp till toppen, dessa 6 meter du pratar om, men som istället kanske inte gör det lika bra, eller i vissa speciella personers ögon inte gör det lika bra. Enligt vissa kanske det till och med gör det bättre. Och enligt vissa som kanske inte vill betala en hög summa för sin stege skulle de sluta upp som en lyckligare kund med den billigare, enligt vissa, enskilda personer, sämre stegen.

Permalänk
Skrivet av guos89:

Så kan du inte tänka. Pengar är alltid en faktor att ta med i beräkningen. Hade du studerat ekonomi eller ens haft en minsta inblick hade du dessutom insett att det är ett av de främsta för att inte säga det allra främsta konkurrensmedlet.

Pris spelar roll.

Din jämförelse haltar dessutom då likheten snarare skulle vara att den billigare stegen visserligen når upp till toppen, dessa 6 meter du pratar om, men som istället kanske inte gör det lika bra, eller i vissa speciella personers ögon inte gör det lika bra. Enligt vissa kanske det till och med gör det bättre. Och enligt vissa som kanske inte vill betala en hög summa för sin stege skulle de sluta upp som en lyckligare kund med den billigare, enligt vissa, enskilda personer, sämre stegen.

Men tack för den dumförklaringen.

Pris påverkar en persons val av produkter i fråga, men nej, hur mycket ekonomi man än läser så tyvärr, pengar och pris påverkar aldrig någonsin en produkts fysikaliska egenskaper.

"Är denna bra för x antal pengar"? Där spelar pris självklart in.
"Är denna en bra högtalare"? Blandar man in pengar i det valet tänker man bara galet. Det finns ett par fysikaliska egenskaper som definierar en bra högtalare, "prestanda/krona" är inte en av dom.

Sedan finns det ju, förutom den ekonomiska aspekten, massvis med kringegenskaper på produkten i fråga. "Är denna högtalare snygg, är den flyttbar, kan man ansluta alla sina prylar till den"?
Fortfarande egenskaper som i sig inte påverkas av priset, och inte heller påverkar om det är "en bra högtalare".

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Jag både läste och förstod vad du skrev, var det fetmarkerade jag reagerade på då jag tycker att det är inte är en annan diskussion utan väldigt relevant. Då jag anser att "låter bra" ska användas objektivt över hur korrekt högtalarna reproducerar ljud, annars lägger man till ord som "jag" och "tycker".

Ja, du kan ju anse att "låta bra" ska användas objektivt, och till viss mån kan jag hålla med dig. Jag anser att folk ska veta skillnad mellan de och dem. Man kan inte få allt här i livet. När en amatör inom ljud är TS och frågar om något är "bra" så måste man inse att det inte handlar om objektiv vetenskaplig sanning, utan huruvida vad folk tycker och känner vad som är bra, och i det fallet spelar det absolut ingen roll om någon har en extremt svag diskant med överdriven bas, folk kanske ändå tycker att det låter bra (*host* DOKTORNS BETOR *host*)

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

Mer bränsle på flammorna:

Någon, på ett forum jag inte minns, kanske här, liknade för ett tid sedan Logitech's system vid ljudvärldens svar på McDonalds.
Vilket är en väldigt passande liknelse.

"Är detta bra mat?" - Enligt alla deffintitioner av mat, Nej.
"Är det mycekt mat för 50 spänn?" - Ja
"Gillar jag det?" - I många fall ja. Tenderar att förändras med åldern ;p

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Ja, du kan ju anse att "låta bra" ska användas objektivt. Jag anser att folk ska veta skillnad mellan de och dem. Man kan inte få allt här i livet. När en amatör inom ljud är TS och frågar om något är "bra" så måste man inse att det inte handlar om objektiv vetenskaplig sanning, utan huruvida vad folk tycker och känner vad som är bra, och i det fallet spelar det absolut ingen roll om någon har en extremt svag diskant med överdriven bas, folk kanske ändå tycker att det låter bra (*host* DOKTORNS BETOR *host*)

Men med det resonemanget är det ju lönlöst att fråga om folks råd/åsikter/tips då. För alla har ju ändå en objektiv sanning om vad som låter bra.
"Ska jag köpa denna högtalare?"
"Nej, denna högtalare är alldeles för basig, den är inte bra"
"Jag tycker den låter jättebra, tack för tipset!"

Här på sweclockers är det många som är intresserade av teknik i allmänhet, inte bara datorer. Och det finns GOTT om männsikor som har väldigt bra preferenser inom ljud. Om man ska samla en slags kritikerkår så blir nog det "korrekta" ljudet, det neutrala, hifi-ljudet som är det subjektivt bästa som majoriteten gillar. Varför ska man syssla med att recensera musikskivor? Folk tycker ju ändå så olika?
Filmen "Batman and Robin" (1997) anses säkert vara jättebra av vissa människor, det där är ju så subjektivt du vet.

Nej, det finns en viss objektiv sanning i det hela, det är jag övertygad om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Jag kan inte citera allt i kaoset jag orsakade, men bra ljud/välljud (=korrekt återgivet ljud) är inget subjektivt. Blanda inte ihop bra ljud/välljud med lyssnarens personliga preferenser.

Håller fullständigt med dig

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Vad bra, då kan du vara så vänlig och räcka över en recension på samtliga högtalare av detta märke. Dessa uttänkta påståenden alltså...

Betyder det att du antar min utmaning i #10?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Vad bra, då kan du vara så vänlig och räcka över en recension på samtliga högtalare av detta märke då du gått igenom alla. Dessa uttänkta påståenden alltså...
Jag satt med ett par Z903 för ett par år sen som lät hur bra som helst, synd bara att dom inte levde upp till din ideala världsbild av musik. För 600:- är Z5500 mycket ljud för pengarna, sen om det är bra ljud är upp till var och en, inte en enskild domare likt dig som dömer ut alla som inte köper aktiva dyra studiomonitorer etc. Frågar man folk i allmänhet så tror jag nog att en stor majoritet inte ens skulle förstå vad man menade om började prata om studiomonitorer, för alla är inte lika extremt insatta i ljudvärlden som du ex. Man nöjer sig helt enkelt med vad man själv tycker är bra ljud

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Betyder det att du antar min utmaning i #10?

Nej, varför skulle jag det? Det är inte jag som sitter och påstår att alltifrån ett visst företag låter skräp.
Förresten, vad är några studiomonitorer? Det finns nämligen en del att välja på....

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Vad bra, då kan du vara så vänlig och räcka över en recension på samtliga högtalare av detta märke då du gått igenom alla. Dessa uttänkta påståenden alltså...
Jag satt med ett par Z903 för ett par år sen som lät hur bra som helst, synd bara att dom inte levde upp till din ideala världsbild av musik. För 600:- är Z5500 mycket ljud för pengarna, sen om det är bra ljud är upp till var och en, inte en enskild domare likt dig som dömer ut alla som inte köper aktiva dyra studiomonitorer etc. Frågar man folk i allmänhet så tror jag nog att en stor majoritet inte ens skulle förstå vad man menade om började prata om studiomonitorer, för alla är inte lika extremt insatta i ljudvärlden som du ex. Man nöjer sig helt enkelt med vad man själv tycker är bra ljud

Men nu är vi ju faktiskt en hel del människor som verkligen inte tycker Logitech låter bra, varför får inte vi yttra oss om det?
TS frågade ju efter våra (Sweclockers medlemmar) åsikter trots allt.

Edit: Observera att det inte var mig du citerade, vi har väldigt lika avatars.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk

Jag kör på Logitech Z523 (499kr) till min Panasonic Plasma TV när jag kollar på Blu-Ray och spelar konsolspel. Det är säkert tur att jag aldrig har jämfört med dyrare grejer. Men tycker faktiskt att dem är helt okej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crownofthorns:

Men med det resonemanget är det ju lönlöst att fråga om folks råd/åsikter/tips då. För alla har ju ändå en objektiv sanning om vad som låter bra.
"Ska jag köpa denna högtalare?"
"Nej, denna högtalare är alldeles för basig, den är inte bra"
"Jag tycker den låter jättebra, tack för tipset!"

Här på sweclockers är det många som är intresserade av teknik i allmänhet, inte bara datorer. Och det finns GOTT om männsikor som har väldigt bra preferenser inom ljud. Om man ska samla en slags kritikerkår så blir nog det "korrekta" ljudet, det neutrala, hifi-ljudet som är det subjektivt bästa som majoriteten gillar. Varför ska man syssla med att recensera musikskivor? Folk tycker ju ändå så olika?
Filmen "Batman and Robin" (1997) anses säkert vara jättebra av vissa människor, det där är ju så subjektivt du vet.

Nej, det finns en viss objektiv sanning i det hela, det är jag övertygad om.

Håll koll nu på vad jag säger. Jag har ingen som helst problem med att det skulle finnas en "objektiv sanning". Där vet vi båda vad det är, nämligen högtalare som återger ljudet så korrekt som möjligt. MEN, om du vet lika mycket om ljud som de flesta ljudnördar här inne, så vet du att den absolut största majoriteten av vanliga Svensson skulle INTE uppskatta ett objektivt korrekt ljud, eftersom de inte består av kritikerkåren. För de absolut flesta svenskar, så är faktiskt neutralt, korrekt ljud extremt dåligt. Och vi kan båda gott anta att TS tillhör Svensson, inte audiofilerna. Hade det varit på något annat sätt, så hade han absolut aldrig frågat om huruvida Z5500 är "bra ljud", för vi båda vet vad svaret på den är, om man ska gå efter den vetenskapliga sanningen.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Tveklöst!

Skrivet av atem:

Tycker ni det är värt att lägga ner 600kr för den?
Är det fortfarande bra ljud i dessa?

Visa signatur

Chassi: Antec Twelve Hundred || PSU: Antec CP-1000 || Processor: Core I7-970 hexacore @ 4.6Ghz + Noctua NH-D14 || Mobo: Asus Rampage III Extreme || Ram: 24GB G.Skil Ripjaws @1500 Mhz 20-9-9-9 1T || Grafikkort: 2X HD6970 CF @950/1450 || HDD: Corsair F90 SSD + WD Raptor 150

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Men nu är vi ju faktiskt en hel del människor som verkligen inte tycker Logitech låter bra, varför får inte vi yttra oss om det?
TS frågade ju efter våra (Sweclockers medlemmar) åsikter trots allt.

Edit: Observera att det inte var mig du citerade, vi har väldigt lika avatars.

Skrivet av KKay:

Ja det har ni faktiskt, höll nästan på att ta fel där.

Det är väl klart att man får uttrycka sin åsikt, det är ju det forumet är till för. Men att sitta och säga nånting som man inte har till grund för blir ju bara fel.
Jag sitter ex inte och säger att alla möss från Microsoft är totalt värdelösa därför att jag inte var nöjd med den första eller sista jag ägde, för jag kan omöjligen veta det.
Det finns i samma veva en hel del människor som verkligen tycker att Logitech låter bra, visst sen kommer audiofilerna och sågar alltihop med en enkel mening. Men att säga rakt ut att det aldrig funnits några bra högtalare från detta märke...det är det jag ställer mig tveksam till. Varför yttra sig om nåt man inte ens är 100% säker på? Fram tills dess sist den andra förespråkaren testade ett par Logitech fram tills nu kan det ju ha hänt en hel del, eller? Det är inte så att företag kan förbättra sina produkter med åren? Absurda tanke va eller hur?
Eller är det så att ni 2 sitter hemma och frenetiskt testar varje system dom lanserat? För att sen totalt såga det och varna alla andra för dåliga dom är?
Förstår du min poäng här? Har man inte grund och resultat bakom sig till ett sånt uttalande så är det ingen ide att yttra sig för det ger ingenting.

Hade repliken från LemonIllusion låtit: Det har aldrig varit bra ljud i några dessa logitechhögtalare hade det varit förståligt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Håll koll nu på vad jag säger. Jag har ingen som helst problem med att det skulle finnas en "objektiv sanning". Där vet vi båda vad det är, nämligen högtalare som återger ljudet så korrekt som möjligt. MEN, om du vet lika mycket om ljud som de flesta ljudnördar här inne, så vet du att den absolut största majoriteten av vanliga Svensson skulle INTE uppskatta ett objektivt korrekt ljud, eftersom de inte består av kritikerkåren. För de absolut flesta svenskar, så är faktiskt neutralt, korrekt ljud extremt dåligt. Och vi kan båda gott anta att TS tillhör Svensson, inte audiofilerna. Hade det varit på något annat sätt, så hade han absolut aldrig frågat om huruvida Z5500 är "bra ljud", för vi båda vet vad svaret på den är, om man ska gå efter den vetenskapliga sanningen.

Fler objektiva sanningar.
Jag vet bara två grupper som ogillar objektivt korrekt ljud, dom som aldrig hört det, och gissar vad dom tycker, och dom som enbart lyssnar på katastrofalt dåligt mastrad musik.

Sedan har vi såklart dom som lyssnat på "neutrala högtalare" som samtidigt presterar på samma nivå som logitech, och låter trist för att dom helt enkelt inte har nåt att komma med, som då tror att dom lyssnat på bra neutralt ljud men det är en helt annan sak.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Fler objektiva sanningar.
Jag vet bara två grupper som ogillar objektivt korrekt ljud, dom som aldrig hört det, och gissar vad dom tycker, och dom som enbart lyssnar på katastrofalt dåligt mastrad musik.

Sedan har vi såklart dom som lyssnat på "neutrala högtalare" som samtidigt presterar på samma nivå som logitech, och låter trist för att dom helt enkelt inte har nåt att komma med, som då tror att dom lyssnat på bra neutralt ljud men det är en helt annan sak.

Då föreslår jag att du tar med dig en människa som inte är en audiofil och inte har stor kunskap, till en studio och visar "bra" ljud, eller någon annanstans där du anser dig själv ha "bra" ljud. De flesta Svenssons kommer tycka att ljudet är tråkigt och platt.

Sedan kan du ju köra upp något ordentligt i bajsluckan med din äckliga arrroganta attityd "de som TROR att de lyssnat bla bla bla". tex ett par ML elektrostater placerad och trimmad för bästa ljud är knappast vad jag kallar något som "presterar som Logitech" men självklart ska samtliga "swec-experter" alltid använda sig av "de TROR att de vet, men de vet inte egentligen"-argumentet. Tvi på er.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |