Greattech använder Windowslicenser flera gånger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greattech:

Det är korrekt, supporten har meddelat dig om att en OEM licens endast kan användas till en dator, sedan går det inte att aktivera den. Du hävdar att den är använd flera gånger. Supporten bad därför dig fråga Microsoft hur det är möjligt att aktivera en licens flera gånger. Det har du fortfarande inte svarat på?

Tyvärr så är detta ju långt ifrån sant. Man kan alltid telefonaktivera sin licens på en ny dator och vips så fungerar allting perfekt på den "nya" datorn.

Har själv gjort det då min gamla dator fick ge med sig i ett åsknedslag och köpte in en ny dator i delar (som givetvis inte var samma delar som tidigare) och då var det bara att telefonaktivera licensen igen - och ja det var en OEM licens. Första datorn var en HP tillverkad dator, andra datorn var en egenbyggd.

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralle_81:

Tyvärr så är detta ju långt ifrån sant. Man kan alltid telefonaktivera sin licens på en ny dator och vips så fungerar allting perfekt på den "nya" datorn.

Har själv gjort det då min gamla dator fick ge med sig i ett åsknedslag och köpte in en ny dator i delar (som givetvis inte var samma delar som tidigare) och då var det bara att telefonaktivera licensen igen - och ja det var en OEM licens. Första datorn var en HP tillverkad dator, andra datorn var en egenbyggd.

Komiskt att Greattech skulle vilja veta från Microsoft hur det är möjligt när dom själva sitter och gör det

Permalänk
Skrivet av Ralle_81:

Det finns säkert 27 miljoner sökresultat på Google om hur man omaktiverar en OEM licens så det är fullt möjligt, jag har gjort det, du har gjort det, bara GreatTech som påstår att det inte går.
Det är när man gjort det för många gånger på samma licens som varningsklockorna går hos Microsoft.

Visa signatur

HAF Lanbox + Noctua 2xNF-A14 1xNF-S12A 2xNF-R8 - Corsair RM1000Gold - MSI Z87-G45 / I5 4670K + Noctua NH-L12 - 16GB(4x4) Corsair XMS3 1600MHz - 1x280X Sapphire - 2x7950 XFX - 120GB mSATA - 2x360GB 2.5tum

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

TS säger att Microsoft Säger att licensen är använd 7 gånger redan och därför låst.

Kan ha missförstårr, men datorn är inte speciellt gammal, skulle vara förvånad ifall TS bytt moderkort

Att säga till kunden att ta kontakt med Microsoft själva är HELT fel, utan ifall beställer Windows 7/8 OEM ska detta vara installerat och aktiverat, samt koden MÅSTE sitta på chassi! detta enl. bestämmelser från MS själva. Om TS och alla andra som har samma problem med GT så lär de nog förlora möjligheten att sälja OEM produkter från MS.

Bara för att TS säger detta så behöver det ju inte nödvändigtvis vara helt sant? Hade licensen blivit aktiverad så många gånger och blivit "blockerad" av ms så hade det förmodligen dykt upp ett meddelande om att licensen inte är giltig redan innan uppgradering, inte först när den slutförs.

Lite hårdkokta bevis tack innan TS kan anses trovärdig.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är otroligt oprofessionellt av företaget att gå i polemik på ett öppet forum. Oavsett vem som har gjort fel, så är det i alla fall för mig en signal om att aldrig beblanda mig med det företaget.

Permalänk
Medlem

Geez.

TS har köpt en dator på GT för at han inte är datorkunnig nog för att bygga en själv.
GT har byggd en dator åt TS, och installerat / aktiverad windows.
TS har kontaktad GT för support.
När det gäller licens problem, vad fan kan TS göra och felsöka, all info ligger hos Microsoft.
IOM TS har krav på support från GT, varför i h ska han traska runt i licensproblem och ringa MS.
Istället att lägga energi och kverulera här så borde dom bara fixa javla datorn.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av b4l74z4r:

Jag tycker att det är otroligt oprofessionellt av företaget att gå i polemik på ett öppet forum. Oavsett vem som har gjort fel, så är det i alla fall för mig en signal om att aldrig beblanda mig med det företaget.

Lets agree to disagree.

Tycker helt och hållet att ett företag har rätt att bemöta kritik och påhopp online, sålänge det görs lugnt och sakligt. (läs; inte marco-style)
Det finns -gott- om trådar här där sura kunder viftat med bajspåsen på diverse företag, där det senare visat sig att de kanske inte varit helt ärliga med händelseförloppet. Om något får jag känslan av att det är vanligare än ett helt vanligt ärende där företag haft fel, även om det självfallet sker.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Greattech

Kommer med ett slutligt inlägg, kan inte svara på alla inlägg då många helt saknar syfte och inte har något med verkligheten att göra.

1) Det finns säkert flera sätt att aktivera en licens på flera datorer samtidigt men det fungerar inte i längden, så fort man använder " Windows Update " eller gör en Genuine Windows Online Kit så försvinner alla licenser man har aktiverat direkt. Något som man normalt gör redan efter några dagar. Att begå brott är det enklaste som finns idag på nätet, dessa 27 milj sökresultat.. Hur många av dessa 27 miljoner sökresultat på Google är lagliga eller som inte bryter mot några policyn?

2) Vi köper inte OEM licenser från Microsoft, ja vi har avtal med Microsoft men på helt andra produkter. Enligt Microsoft policy får återförsäljare endast sälja en OEM produkt med en ny inköpt dator eller intern hårddisk. Men alla vet väl att detta inte sker hos någon återförsäljare igen? Det säljs OEM produkter på alla sätt utan att någon återförsäljare tar hänsyn till detta. Det finns ingen krav på att vi som installerar operativsystem åt kunden måste klistra licensen på datorn, det är helt upp till kunden då han/hon betalar för datorn samt operativsystemet separat.

3) Varje kund som köper en dator med operativsystemet som tillägg får sin skiva samt licens utskickad med Posten eller DHL inom 14 dagar. Har man inte fått det tar man helt enkelt kontakt med oss.

4) Vi välkomnar Microsoft för kontroll av våra produkter, har Microsoft sagt att licensen är använd 7ggr så borde dom vara intresserade över vilket bolag som aktiverar 7ggr av samma licens SOM det inte går att göra samtidigt och även kunna använda Windows update.

5) Vi har all rätt att hänvisa kunden till Microsoft angående licenser / aktivering. Inte tror ni väl att vi har tillgång till Microsoft databas? Det vi däremot inte bör göra är att hänvisa till Microsoft vid datorproblem som exempel Virus osv... Det går självklart att reklamera operativsystem till oss, det har supporten inte nekat. Istället har meddelat kunden att installera operativsystemet på nytt som han aldrig har gjort. För ca 2 veckor sedan har supporten varit i kontakt med Microsoft supporten och därifrån fått råd om att kunden ska installera sitt operativsystem och aktivera den på nytt då systemet ibland kan fastna/bugga. Skulle det inte hjälpa så tar vi in licensen och lämnar det över till Microsoft för utbyte.

TS/Kunden har aldrig försökt göra detta på rätt sätt genom att installera allting på nytt, hade han gjort som supporten sagt och det inte fungerat så hade supporten löst det genom utbyte och tagit hand om resten med Microsoft. Att kunden inte gör det är inget annat än suspekt.

För att förtydliga, Vi har inte aldrig hänvisat kunden till Microsoft utan kunden har på egen hand gjort det istället för att lyssna på supportens råd. När kunden hävdade att licensen var använd flera gånger bad vi kunden MS ta kontakt med oss om det är korrekt. Hade kunden installerat operativsystemet och följt supportens råd så hade vi tagit hand om hela ärendet istället.

Jag har nu besvarat alla viktiga frågor, behöver kunden fortfarande hjälp efter att han testat med ny installation så vet han mail adressen till supporten.

- GT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kevin.L:

Jag har haft samma problem med min taurus (Speldator från inet), båda gångerna när jag hade problemet så var det snabbt och enkelt att lösa det hela. Det var bara att ringa till Microsoft och säga som det var och sedan så fixade de det åt mig. Så mitt tips om du inte redan har gjort det är att ringa till kundsupporten hos microsoft och försöka reda ut det hela. Detta kan knappast Greattech klandras för.

Om det är Greattech som hanterat skivan så ska självfallet Greattech klandras.. Däremot om de ska lösa det eller inte beror helt på vad Microsoft säger.

Skrivet av simon253:

Förlåt för vad? Jag sa det för att vara informativ. Här är en länk: #14379829

Jo du har ett par poäng där! Men jag tycker fortfarande de är trevliga i svaren. Hur som helst står jag också lite på TS sida precis som förra tråden med liknande ämne.

Visst är denne trevlig i svaren men det ändrar inte det faktum att denne har fel i diverse utlägg som denne gör. Dels är det uppenbart att personen inte har en aning om hur konsumentköplagen lyder och dels så verkar denne även inte inse att det är ett lagbrott att sälja Windows 8 licenser som redan är använda (OEM). Har de använt den i 8 olika datorer (TS påstående) så är det ett lagbrott.

Skrivet av pokelia:

nej, det är inte GTs skyldighet här, TS vill ju inte ens lägga energi på att lösa det. jag skulle gärna vilja se denna mejlkonversation som det pratas om?

har TS ens FÖRSÖKT att installera och se om det fungerar?

tycker det mest låter som att TS är gnällig och vill ha en extra skiva och GT försöker hjälpa men är osugna på att skicka ut gratisprodukter utan ett bevis på att det gått snett?

hur ska GT kunna veta att TS inte redan använt licensen och vill ha en ny till sin andra dator?

jag beundrar GTs lugna stil, mitt svar till TS hade varit "följ supporten eller håll käft"

Nu har du fel. Det är GTs ansvar att nycklar inte används flera gånger och kan de inte garantera detta så borde de inte (och ska inte) handskas med OEM licenser. Till att börja med bryter de mot Microsofts regler och ska då tappa rätten att sälja OEM licenser. Dessutom SKA det finns en NYCKEL fastklistrad på undersidan av chassit/Laptopen enligt Microsofts regler och detta verkar inte ha förekommit. Alltså bryter GT medvetet mot MS regler.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Greattech for president.. Just saying. Tycker tråden ballat ur fullkomligt och jag lägger min röst för att mod låser fanskapet.

Kommer fortsätta beställa som innan via Greattech.

Klart dem försöker slingra sig när dem svart på grått förklarat otaliga gånger hur det ligger till och även vad TS ska göra.

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem

Då MS licensvillkor antagligen är tjockare än Sveriges lagbok så kan vi lämna den diskussionen.

TS, i framtiden gör som jag och köp alltid mjukvara direkt från tillverkaren. Återförsäljare har oftast noll koll på detta och kommer försöka slåss gråtandes in i det sista för att behålla dina pengar. Är något fel så kommer du alltid få svaret "ta kontakt med xxx" och xxx kommer säga "då får du ta kontakt med återförsäljaren" och sedan står du där och är rövknullad av båda två. Nope, varit där och aldrig igen.

Visa signatur

9950X3D - 3090 - 2x48GB 6000@30

Permalänk
Medlem

Är det inte bättre att TS skickar datorn till er GT så kan ni väll fixa detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SSGS:

Greattech for president.. Just saying. Tycker tråden ballat ur fullkomligt och jag lägger min röst för att mod låser fanskapet.

Klart dem försöker slingra sig när dem svart på grått förklarat otaliga gånger hur det ligger till och även vad TS ska göra.

"klart dem försöker slingra sig..." Kul att du tycker det är bra att företag ska "slingra sig" mot kund.

Nej men seriöst, du kanske inte ska läsa den här tråden om du nu inte är öppen för diskussion.

Permalänk
Medlem

Förstår fortfarande inte varför licensen inte klistras på datorn direkt då den installeras..

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SSGS:

Så du är alltså för att företag slingrar sig? Något säger mig att du skulle ändra åsikt om det gällde dig.

Nej. GT har ingen rätt att slingra sig. Om det är som TS säger så är det GTs ansvar att använda oanvända OEM licenser. Detta enligt Microsofts egna regler.

Skrivet av running_wild:

Förstår fortfarande inte varför licensen inte klistras på datorn direkt då den installeras..

Där är den gyllene frågan... Varför följer inte GT Microsofts bestämmelser?
Detta "Men det ska hindra folk från att utnyttja och sända tillbaka.." resonemanget håller inte på långa vägar.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||

Permalänk
Medlem
Skrivet av b4l74z4r:

Verkligen, så då ska man inte handla av Webhallen, Inet, CDon med flera som är verksamma här på forumet?

Ts, gör rätt istället för att gråta här.

Visa signatur

MSI B650 GAMING PLUS WIFI | AMD Ryzen 5 7600x | 32Gb Corsair DDR5
| X Radeon RX 7800 XT Dual OC Edition 16GB GDDR6 | Samsung SH-S203B| Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair HX 1000i | H212 Evo | Win11

Permalänk
Medlem

Kunden har inte alltid rätt, och därför ska den envisa trådstartaren vända sig till Greattech först, om de nu bett dig om det, och därefter komma överens med dem innan man går ut på ett forum som SweClockers och gnäller på att företaget inte vill hjälpa till, vilket de troligen vill eftersom misstag som detta kan leda till försämrade försäljningssiffror. Varför lägger de ens tid på dig här på forumet annars tror du?

Jag håller på GT i den här frågan då de verkar vilja hjälpa dig även fast du tackar nej till hjälpen. Ganska dumt.

Visa signatur

Intel inside ✔ Intel i5 14400F | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Windows 11 + Fedora

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bullen181:

Kunden har inte alltid rätt, och därför ska den envisa trådstartaren vända sig till Greattech först, om de nu bett dig om det, och därefter komma överens med dem innan man går ut på ett forum som SweClockers och gnäller på att företaget inte vill hjälpa till, vilket de troligen vill eftersom misstag som detta kan leda till försämrade försäljningssiffror.

Jag håller på GT i den här frågan då de verkar vilja hjälpa dig även fast du tackar nej till hjälpen. Ganska dumt.

Greattech har själv sagt att han sänt in 10+ emails. Alltså har han tagit kontakt med Greattech. Däremot tycker jag att GTs förklaringar är lite skumma även om TS utelämnar en hel del i sitt redogörande. Vem tusan sänder licens och CD EFTER de sänt datorn? Det bryter ju bla. mot microsoft regler.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Greattech har själv sagt att han sänt in 10+ emails. Alltså har han tagit kontakt med Greattech. Däremot tycker jag att GTs förklaringar är lite skumma även om TS utelämnar en hel del i sitt redogörande. Vem tusan sänder licens och CD EFTER de sänt datorn? Det bryter ju bla. mot microsoft regler.

Men han har inte följt deras instruktioner för att komma fram till en lösning. Det är fortfarande dumt.
Det med nycklarna kan ju bero på att de helt enkelt inte har DVDn och licensen i lager, och att deras leverantör skickar ut det?
Finns många företag som gör likadant här i Sverige, så det är inte så konstigt. Är det dessutom låga försäljningssiffror på operativsystem hos företaget så har inte mindre företag råd att ha licenser och DVDer liggandes i lagret för att bara ta plats.

Visa signatur

Intel inside ✔ Intel i5 14400F | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Windows 11 + Fedora

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greattech:

Kommer med ett slutligt inlägg, kan inte svara på alla inlägg då många helt saknar syfte och inte har något med verkligheten att göra.

1) Det finns säkert flera sätt att aktivera en licens på flera datorer samtidigt men det fungerar inte i längden, så fort man använder " Windows Update " eller gör en Genuine Windows Online Kit så försvinner alla licenser man har aktiverat direkt. Något som man normalt gör redan efter några dagar. Att begå brott är det enklaste som finns idag på nätet, dessa 27 milj sökresultat.. Hur många av dessa 27 miljoner sökresultat på Google är lagliga eller som inte bryter mot några policyn?

2) Vi köper inte OEM licenser från Microsoft, ja vi har avtal med Microsoft men på helt andra produkter. Enligt Microsoft policy får återförsäljare endast sälja en OEM produkt med en ny inköpt dator eller intern hårddisk. Men alla vet väl att detta inte sker hos någon återförsäljare igen? Det säljs OEM produkter på alla sätt utan att någon återförsäljare tar hänsyn till detta. Det finns ingen krav på att vi som installerar operativsystem åt kunden måste klistra licensen på datorn, det är helt upp till kunden då han/hon betalar för datorn samt operativsystemet separat.

3) Varje kund som köper en dator med operativsystemet som tillägg får sin skiva samt licens utskickad med Posten eller DHL inom 14 dagar. Har man inte fått det tar man helt enkelt kontakt med oss.

4) Vi välkomnar Microsoft för kontroll av våra produkter, har Microsoft sagt att licensen är använd 7ggr så borde dom vara intresserade över vilket bolag som aktiverar 7ggr av samma licens SOM det inte går att göra samtidigt och även kunna använda Windows update.

5) Vi har all rätt att hänvisa kunden till Microsoft angående licenser / aktivering. Inte tror ni väl att vi har tillgång till Microsoft databas? Det vi däremot inte bör göra är att hänvisa till Microsoft vid datorproblem som exempel Virus osv... Det går självklart att reklamera operativsystem till oss, det har supporten inte nekat. Istället har meddelat kunden att installera operativsystemet på nytt som han aldrig har gjort. För ca 2 veckor sedan har supporten varit i kontakt med Microsoft supporten och därifrån fått råd om att kunden ska installera sitt operativsystem och aktivera den på nytt då systemet ibland kan fastna/bugga. Skulle det inte hjälpa så tar vi in licensen och lämnar det över till Microsoft för utbyte.

TS/Kunden har aldrig försökt göra detta på rätt sätt genom att installera allting på nytt, hade han gjort som supporten sagt och det inte fungerat så hade supporten löst det genom utbyte och tagit hand om resten med Microsoft. Att kunden inte gör det är inget annat än suspekt.

För att förtydliga, Vi har inte aldrig hänvisat kunden till Microsoft utan kunden har på egen hand gjort det istället för att lyssna på supportens råd. När kunden hävdade att licensen var använd flera gånger bad vi kunden MS ta kontakt med oss om det är korrekt. Hade kunden installerat operativsystemet och följt supportens råd så hade vi tagit hand om hela ärendet istället.

Jag har nu besvarat alla viktiga frågor, behöver kunden fortfarande hjälp efter att han testat med ny installation så vet han mail adressen till supporten.

- GT

http://www.microsoft.com/sv-se/licens/om-licenser/olika-licen...

Ni bör läsa på.
OEM produkter levereras förinstallerat på inköpt dator, med klitermärket fastklistrat på chassit!

"Du har heller inte rätt att installera Windows på ytterligare en dator i hushållet. "(det är dock möjligt)

"Om du har en OEM-licens för Windows är det alltid datortillverkaren som ska ge support."

"Om du blir av med ditt Certificate of Authencity (COA) med produktnyckeln, som sitter fastklistrat på din dator, kan du i regel inte få något nytt. Du är alltså tvungen att köpa en ny licens.Om ditt COA är skadat ska du kontakta tillverkaren, som kan hjälpa dig vidare."

Själv jobbat i en Liten datorbutik i er storlek så jag vet hur det SKA gå till.

Detta är inte första tråden på internet ang just detta, och ingen rök utan eld! och ni har mer rök en en skorsten.

Ni skulle ha sagt till TS/Kunden direkt att uppge sin licensnyckel, sen ringer NI upp microsoft och löser problemen! Visst att TS kan ljuga och försöka sno en OEM nyckel, men i detta fall tror jag mer på TS ,då detta är inte första gången för er!

Börja leverera datorer med windows 30 dagars installerat, skicka sedan TS en OBRUTEN förpackning med OS. ifall det är lösköpt.

Eller, så ser ni till att aktivera windows innan ni skickar iväg allt till kund!

Och ge er för tusan inte in i diskussioner på forum ifall ni inte vill avsluta ärendet ordentligt! att bara säga att de flesta här pratar osanning eller är dåligt informerade och sedan svara på frågor (felaktigt dessutom) gör bara så att ni ser mer oprofessionella ut.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bullen181:

Men han har inte följt deras instruktioner för att komma fram till en lösning. Det är fortfarande dumt.
Det med nycklarna kan ju bero på att de helt enkelt inte har DVDn och licensen i lager, och att deras leverantör skickar ut det?
Finns många företag som gör likadant här i Sverige, så det är inte så konstigt. Är det dessutom låga försäljningssiffror på operativsystem hos företaget så har inte mindre företag råd att ha licenser och DVDer liggandes i lagret för att bara ta plats.

Jaså? Har aldrig köpt en dator med förinstallerat windows på SOM INTE har en licens fastklistrad någonstans på chassit och då har jag ändå köpt datorer under hela 2000-talet. Både OEM och ihopsatta datorer.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Tycker GT verkar vara ganska oseriösa. Diskutera ord mot ord på ett internetforum om datorer. Det är ord mot ord. Herregud GT, be the bigger person, ge bara TS sin licens EN kopia av w8 är knappast stor förlust om det nu går så bra för er. Dessutom tycker jag TS argumentationer är bättre.
Heja TS!

Visa signatur

Windows 8 l Intel Core i7-4770 l GeForce GTX760 2GB l Moderkort: MSI B85M-E45, Socket-1150 l Extra Trådlöst Nätverkskort l
Man är på SweC för att LÄRA och låta andra LÄRA så bli inte sur om jag ber dig förklara någonting!
TITANFALL,Tf2,CS:GO,Sc2,BF4,Ac4! FTW!

Permalänk
Medlem

Har TS provat att göra vad GT's support rekommenderar? Alltså installerat om den Windows version han har? Vad jag förstod det så försöker TS att uppgradera sin Windows 8 till 8.1 eller lik.?

Tycker Dr. Mabuses frågeställning är av vikt.

Många hobbyjurister i tråden nu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Jaså? Har aldrig köpt en dator med förinstallerat windows på SOM INTE har en licens fastklistrad någonstans på chassit och då har jag ändå köpt datorer under hela 2000-talet. Både OEM och ihopsatta datorer.

Har köpt många datorer utan en fastklistrad licens, så det händer allt. Men skulle inte TS installera Windows själv?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

jag har köpt flera oem licenser med eller utan medföljande hårdvara. Det är ju dessutom busenkelt att få fram sin aktiveringsnyckel och om man som TS förmodligen gjort dvs använt den på flera olika hårdvaror så blir det knas så småningom.
Är OEM-licensen förbrukad så är det ju bara att köpa ny. Jävla gnäll.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bullen181:

Vilka "många" företag i Sverige som säljer datorer med OEM-licens skickar ut den i efterhand men installerar ändå Windows på SSD/HD innan leverans?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bullen181:

Har köpt många datorer utan en fastklistrad licens, så det händer allt. Men skulle inte TS installera Windows själv?

Då ska en kod fortfarande finnas fastklistrad på chassit.

Skrivet av MultiMan:

Vilka "många" företag i Sverige som säljer datorer med OEM-licens skickar ut den i efterhand men installerar ändå Windows på SSD/HD innan leverans?

Inget jag har stött på iallafall. Inget seriöst företag skulle riskera att tappa licensen att sälja Windows bara för att tjäna lite på att skippa MS regler.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tumnus:

Då ska en kod fortfarande finnas fastklistrad på chassit.

exakt vilken del av det faktum att ts köpt os separat är det du inte förstår?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon76929:

exakt vilken del av det faktum att ts köpt os separat är det du inte förstår?

Separat? Kom inte datorn färdiginstallerad med Windows? Då är det inte längre separat.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MultiMan:

Separat? Kom inte datorn färdiginstallerad med Windows? Då är det inte längre separat.

den var inte aktiverad för kunden och ingick inte i datorpaketet.