Permalänk

hp laptop startar men ger ej bild

hejsan har en laptop den startar o så men ger ej bild på varken bildskärmen eller på skärm som man kan koppla in via vga sladd.. Hdd lampan blinkar inte har testat o riva isär hela laptopen men hittar inga fel. vad kan problemet vara ?? hämskt tacksam för svar o all hjälp Mvh Patrik

Tillägg:

Skärmen från vga får ej nån signal ens

Permalänk
Medlem

Troligtvis grafikkortet som pajat...

Billigare HP-laptops har problem med värme.. och för hög värme är inte bra för komponenterna.
Grafikkort blir varma och brukar vara det första som slutar fungera.
Det som händer är att lödningarna på kretskortet smälts och det blir kallödningar.
Med andra ord blir det glappkontakt på grafikkortet och det slutar fungera.

Det kan gå att laga om du kan plocka ner datorn och få ut grafikkortet.

http://www.sweclockers.com/forum/4-ovrigt/889688-guide-aterup...

Har gjort det själv några gånger med gott resultat..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av lillen_05:

hejsan har en laptop den startar o så men ger ej bild på varken bildskärmen eller på skärm som man kan koppla in via vga sladd.. Hdd lampan blinkar inte har testat o riva isär hela laptopen men hittar inga fel. vad kan problemet vara ?? hämskt tacksam för svar o all hjälp Mvh Patrik

Tillägg:

Skärmen från vga får ej nån signal ens

Hej och välkommen hit!

Vad är det för laptop?
Får du inte bild i något läge, inte ens BIOS under boot?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

får ingen bild alls =(

hur vet jag vart grafikkortet sitter.

tack komma trivas här = )

Permalänk

de sitter som små lampor på sidan dom blinkar hela tiden inte för att jag vet vad dom inikerar för nått..

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av lillen_05:

de sitter som små lampor på sidan dom blinkar hela tiden inte för att jag vet vad dom inikerar för nått..

Det enklaste hade nog varit om du kunde ladda upp en bild så vi kan se hur datorn ser ut inuti.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillen_05:

hur vet jag vart grafikkortet sitter.

Vad heter din dator? Modellnummer..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

compaq cq61-405SO

Permalänk

hitta grafikkortet men skall ja prula in hela moderkortet i ugnen alltså ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillen_05:

hitta grafikkortet men skall ja prula in hela moderkortet i ugnen alltså ?

Finns olika sätt att göra det på, jag har fixat ett par HP-laptops med samma problem. Använde mig av en varmluftpistol som jag värmde upp grafikkretsen med. Givetvis fick jag plocka bort en del och skydda vissa delar som inte tål värme.
Sök på "reflow", finns en del på youtube om ämnet, speciellt med HP-laptops.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

har gjort de nu fast i ugnen få se om de funka annars testa ja med värme pistolen i morrn

Permalänk
Medlem

Sitter grafikkretsen på moderkortet (integrerad i processorn..) ?

Hittade lite länkar på youtube..
https://www.google.se/#q=compaq+cq61+youtube
https://www.google.se/#q=compaq+cq61+black+screen+youtube

Såg denna och jag säger bara... HAHAHA!!

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

yeeeey de funkade taaaack så hemskt mycke för hjälpen <3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillen_05:

yeeeey de funkade taaaack så hemskt mycke för hjälpen <3

Låter bra! Det är dock inte säkert det är en permanent lagning. Byt gärna kylpasta och rengör kylflänsar osv.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

japp de skall ja göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Det är dock inte säkert det är en permanent lagning.

Med tanke på hur dålig kylningen är på billigare HP:s, så kommer det vara ett återkommande problem...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DaBone:

Med tanke på hur dålig kylningen är på billigare HP:s, så kommer det vara ett återkommande problem...

Jo, är väl pga. en trevlig kombination av undermålig kylning och kasst Nvidia-chip. Det är grymt så många som har haft problem med dessa laptops

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

kan tänka mej de.. men nu sitter jag vid den men de står att batteriet inte laddas hur fixar man så de laddas då :S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillen_05:

kan tänka mej de.. men nu sitter jag vid den men de står att batteriet inte laddas hur fixar man så de laddas då :S

Kanske en lödning runt laddningskontakten på moderkortet som har släppt, antingen när du plockade isär datorn eller pga. värme. Går det att få igång laddningen ifall du rycker lite lite i kontakten?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Hedersmedlem

Det hade troligen räckt med att lossa backup-batteriet från början

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.