Nätaggregat låter under load

Permalänk

Nätaggregat låter under load

Hej

Jag har ett Corsair CX750M som jag har märkt på sistonde att det börjar låta när jag startar nåt spel som tillexempel bf4 det låter inte som Coil Whine av att döma på ljudet alltså inte det här gnisslande ljudet. När jag avslutar spelet så slutar det abrupt.

Visa signatur

Dator: NZXT H440 - i7 3770K 4 GHz - MSI GTX 4GB 970 - Asrock Extreme6

Permalänk
Medlem

Kan vara fläkten, stoppa fläkten från att snurra och starta spelet.

Permalänk
Medlem

haft samma problem 3 gånger med samma nättagg som du, cxxxxm serien är bara budget, dom har snåla in allt som har och göra.

Visa signatur

NZXT H440| Gigabyte G1.Sniper Z97| i7 4770k| 16GB RAM RipSaw 2133 | R9 290 tri-x | Corsair rm750w | seagate 2Tb | Windows 7 Ultimate 64| Samsung evo ssd 120gb|Fractal design Kelvin s36

Permalänk
Skrivet av Konabu:

Kan vara fläkten, stoppa fläkten från att snurra och starta spelet.

Hur stoppar jag den fläkten?

Visa signatur

Dator: NZXT H440 - i7 3770K 4 GHz - MSI GTX 4GB 970 - Asrock Extreme6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wahlman95:

Hur stoppar jag den fläkten?

Ta ur fläktkabeln efter att du öppnat agget. Det är ett sätt ^^

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wahlman95:

Hur stoppar jag den fläkten?

Kör in ett finger

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wahlman95:

Hur stoppar jag den fläkten?

Kommer du inte åt den så får du helt enkelt sätta örat mot den och lyssna ifall det kan vara fläkten, testa flera gånger.
Har du garanti på den så tar du kontakt med butiken och förklarar vad som är fel. Den bör täckas av garantin men är inte helt säker.

Skrivet av Dragone:

Ta ur fläktkabeln efter att du öppnat agget. Det är ett sätt ^^

Nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wahlman95:

Hur stoppar jag den fläkten?

Eller så tar du t.ex. en nyckel eller något annat avlångt och stoppar fläkten med.

//Mattias

Visa signatur

WS: | Define R5 | Corsair HX850i | ASUS X99-A | i7 5960x | Kingston 32gb (8x4GB) DDR4 | EVGA GTX 1080Ti FTW3 | Samsung 960 PRO 512GB |

Laptop: | Apple MacBook Air M1 |

Permalänk
Medlem

Okej, känns som en vettig person behöver komma in här.
Du ska absolut INTE öppna upp nätagget om du inte är 100% säker på vad du gör. Det finns komponenter där inne med starkström som behålls även när strömmen är avstängd.
Du ska heller inte stoppa fläkten nör nätagget arbetar hårt. Visst kan du stoppa fläkten under en sekumd bara, det gör ingenting, men låt den inte vara still mer än några sekunder.
Och sist men inte minst, om du ska stoppa fläkten i nätagget, gör det för i helvete inte med fingret eller en skruvmejsel (och inte heller en nyckel!). Gör der med någonting i tjock plast eller gummi. Det finns jävligt stark ström inne i nätagget.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

är du självmordbenägen, så visst öppna nättagget ni oh pilla. annars nej, varnar er, finns folk som har fått döds kyssar ut av nättaggregat då dom lagrar ström, nä de där va dumma förslag ni ga TS..

Visa signatur

NZXT H440| Gigabyte G1.Sniper Z97| i7 4770k| 16GB RAM RipSaw 2133 | R9 290 tri-x | Corsair rm750w | seagate 2Tb | Windows 7 Ultimate 64| Samsung evo ssd 120gb|Fractal design Kelvin s36

Permalänk
Medlem

Stoppa fläkten i nätagget, med ett metallföremål ?

Snälla någon, det är i det närmaste ett brott att föreslå sådant till någon utan kunskap. Det är hög spänning fullt åtkomligt innanför kylhålen i ett nätagg.

Men vill man ha ljusbåge, sprängda komponenter, elshock eller brand så känns det rimligt.

Lyssna på nätagget, du känner även på luftströmmen om det är fläkten som varvar upp.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Okej okej, jag förstår att det kanske var fel att skriva att han skulle stoppa den med en nyckel. Inge anledning till att överdriva!
Det ni försöker förklara är att om han skulle stoppa fläkten med en nyckel som knappt når att slå i fläktbladen, så skulle han flyga bakåt 85 meter och hans hår skulle vara svart och stå åt alla jävla håll (ursäkta mitt språk).
Förlåt för att jag hade fel, ingen anledning att 700 pers. måste påpeka samma jävla sak. Men gör som morxy skrev, använd något av plast.

//Mattias

Edit1: Blir jävligt less då fullvuxna människor beter sig som 12 åringar och påpekar samma jävla sak 108967435 ggr efter varandra.

Edit2: Ber om ursäkt för mitt språk än en gång. Ilskan rann över och jag överreagerade säkert.

Visa signatur

WS: | Define R5 | Corsair HX850i | ASUS X99-A | i7 5960x | Kingston 32gb (8x4GB) DDR4 | EVGA GTX 1080Ti FTW3 | Samsung 960 PRO 512GB |

Laptop: | Apple MacBook Air M1 |

Permalänk
Avstängd

Jag fattar inte att ni håller på och köper den skit som Corsair är. När de flesta andra nätdelar är både billigare och bättre. Det är en stor myt att Corsair skulle vara bra. En myt odlad av Sweclockers forum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Jag fattar inte att ni håller på och köper den skit som Corsair är. När de flesta andra nätdelar är både billigare och bättre. Det är en stor myt att Corsair skulle vara bra. En myt odlad av Sweclockers forum.

Där tycker jag du borde ha lagt till IMO efter ditt påhitt. Corsair ÄR kvalitet. Jag har ett HX750 (v1) som fortfarande rullar på!
Corsair är för bra så att säga, åtminstånde när det gäller just HX750v1, enligt 80+ så borde mitt nätagg vara 80+Gold. Men Corsair satte ned det till 80+Silver av okända anledningar.

Fråga: Vad är bättre då?

//Mattias

Visa signatur

WS: | Define R5 | Corsair HX850i | ASUS X99-A | i7 5960x | Kingston 32gb (8x4GB) DDR4 | EVGA GTX 1080Ti FTW3 | Samsung 960 PRO 512GB |

Laptop: | Apple MacBook Air M1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Jag fattar inte att ni håller på och köper den skit som Corsair är. När de flesta andra nätdelar är både billigare och bättre. Det är en stor myt att Corsair skulle vara bra. En myt odlad av Sweclockers forum.

CX-serien är skit, precis som alla andra budget-nätagg är skit. det är inget speciellt med corsairs budgetnätagg

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Colorful:

Där tycker jag du borde ha lagt till IMO efter ditt påhitt. Corsair ÄR kvalitet. Jag har ett HX750 (v1) som fortfarande rullar på!
Corsair är för bra så att säga, åtminstånde när det gäller just HX750v1, enligt 80+ så borde mitt nätagg vara 80+Gold. Men Corsair satte ned det till 80+Silver av okända anledningar.

Fråga: Vad är bättre då?

//Mattias

Själv har jag ett Be Quiet Dark Power Pro 7, 550 Watt. Jag undrar bara varför folk påstår att pris/prestanda på Corsair nätdelar skulle vara så mycket bättre? Jag mycket tveksam till det. XFX nätdelar och Fractal Design har jag handlat senast och de går mycket fint. Till ett bra pris. Hittade en bild på den snygga lacken det är på den http://www.pc-experience.de/Bilder-Reviews/Listan26/listan.2....

Permalänk

Ja, tack för alla svar då jag har lite ont om $ så får jag nöja mig med det jag har och stå ut med ljudet

Visa signatur

Dator: NZXT H440 - i7 3770K 4 GHz - MSI GTX 4GB 970 - Asrock Extreme6

Permalänk
Medlem

vad menar du här? vi måste ju få varna TS om att de är farligt då ingen annan hade förmodlingen sagt nåt. eller misstolka jag dig just nu att du blir förbannad att vi säger att de är farligt och att de är en dum idèe?

Visa signatur

NZXT H440| Gigabyte G1.Sniper Z97| i7 4770k| 16GB RAM RipSaw 2133 | R9 290 tri-x | Corsair rm750w | seagate 2Tb | Windows 7 Ultimate 64| Samsung evo ssd 120gb|Fractal design Kelvin s36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Colorful:

Okej okej, jag förstår att det kanske var fel att skriva att han skulle stoppa den med en nyckel. Inge anledning till att överdriva!
Det ni försöker förklara är att om han skulle stoppa fläkten med en nyckel som knappt når att slå i fläktbladen, så skulle han flyga bakåt 85 meter och hans hår skulle vara svart och stå åt alla jävla håll (ursäkta mitt språk).
Förlåt för att jag hade fel, ingen anledning att 700 pers. måste påpeka samma jävla sak. Men gör som morxy skrev, använd något av plast.

//Mattias

Edit1: Blir jävligt less då fullvuxna människor beter sig som 12 åringar och påpekar samma jävla sak 108967435 ggr efter varandra.

Edit2: Ber om ursäkt för mitt språk än en gång. Ilskan rann över och jag överreagerade säkert.

Dåligt självförtroende?
Alla gör ju fel ibland och då är det bra att folk rättar en

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapp3:

vad menar du här? vi måste ju få varna TS om att de är farligt då ingen annan hade förmodlingen sagt nåt. eller misstolka jag dig just nu att du blir förbannad att vi säger att de är farligt och att de är en dum idèe?

Skrivet av simon253:

Dåligt självförtroende?
Alla gör ju fel ibland och då är det bra att folk rättar en

Nej, jag menar inte att det inte var en dålig idée. Det jag ville/försökte påpeka var att om man läser genom tråden och någon redan svarat att mitt förslag var ett dåligt sådant. Då behöver man inte påpeka det igen. Det driver mig till vansinne att flera stycken står på kö för att säga samma sak gång på gång.

Men jag förstår att det jag sa var fel. Tack för att ni påpekade det.

//Mattias

Visa signatur

WS: | Define R5 | Corsair HX850i | ASUS X99-A | i7 5960x | Kingston 32gb (8x4GB) DDR4 | EVGA GTX 1080Ti FTW3 | Samsung 960 PRO 512GB |

Laptop: | Apple MacBook Air M1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Colorful:

Nej, jag menar inte att det inte var en dålig idée. Det jag ville/försökte påpeka var att om man läser genom tråden och någon redan svarat att mitt förslag var ett dåligt sådant. Då behöver man inte påpeka det igen. Det driver mig till vansinne att flera stycken står på kö för att säga samma sak gång på gång.

Men jag förstår att det jag sa var fel. Tack för att ni påpekade det.

//Mattias

äh de va en struntgrej inget och förklara sig för, alla klantar sig ibland ha en bra kväll colorful, vädret i umeå är ju kasst så kanske därför du är lite extra förbannad haha

Visa signatur

NZXT H440| Gigabyte G1.Sniper Z97| i7 4770k| 16GB RAM RipSaw 2133 | R9 290 tri-x | Corsair rm750w | seagate 2Tb | Windows 7 Ultimate 64| Samsung evo ssd 120gb|Fractal design Kelvin s36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Colorful:

Nej, jag menar inte att det inte var en dålig idée. Det jag ville/försökte påpeka var att om man läser genom tråden och någon redan svarat att mitt förslag var ett dåligt sådant. Då behöver man inte påpeka det igen. Det driver mig till vansinne att flera stycken står på kö för att säga samma sak gång på gång.

Men jag förstår att det jag sa var fel. Tack för att ni påpekade det.

//Mattias

kanske är för att det du sa att TS skulle göra kan förenas med livsfara?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

kanske är för att det du sa att TS skulle göra kan förenas med livsfara?

Haha, sant det också. Förlåt mig än en gång Men jag överreagerar väl lite väl lätt nu för tiden.

Som Rapp3 skrev så är vädret "vidrigt" här nu, har snöat typ 4 dagar i sträck. Bidrar väl kanske lite till mitt humör också.
Men ni får båda två (Rapp3 och morxy) ha en trevlig kväll/natt och en trevlig fortsättning på veckan

Visa signatur

WS: | Define R5 | Corsair HX850i | ASUS X99-A | i7 5960x | Kingston 32gb (8x4GB) DDR4 | EVGA GTX 1080Ti FTW3 | Samsung 960 PRO 512GB |

Laptop: | Apple MacBook Air M1 |