Android-surfplattor gick om Apple Ipad i försäljning under 2013

Permalänk
Melding Plague

Android-surfplattor gick om Apple Ipad i försäljning under 2013

Analysfirman Gartner meddelar att Android-baserade surfplattor gick om Apple Ipad i försäljning under 2013, vilket framförallt tillskrivs pressade priser och "adekvata specifikationer".

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Var på tiden att Anrdoid börjar springa om IOS.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Hmmm... välja en iPad där du betalar 500 kr extra för varje 16 gig minne eller Androidplattor där du kan köpa till dig 64 gigabyte minne via ett SD-kort för någon hundralapp.

Sen har vi alla krascher i iOS och problemet med stöd av filtyper vid t.ex film. Inget USB-stöd etc.

Listan kan göras hur lång som helst.

Frågan är inte varför det händer utan varför tog det så lång tid?

Permalänk
Medlem

Ja, för det absolut viktigaste för användaren när hen köper en produkt är ju att storföretagen kan behålla sina goda marginaler.

Snarare borde analysen lyda att det är dags att skära i marginalerna och ge någonting tillbaka till konsumenterna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Undrar om alla kan läsa alla siffror ordentligt? Fortfarande så är Apple en dominerande faktor. Android är delat på 5 aktören enligt artikeln... Sen då... all försäljning via appstore? Jag är absolut ingen fanboy utan jag hyllar konkurrens vilket är bra för oss kunder. Men att börja skrika det första man gör att yes nu springer android om.... det är inte direkt genomtänkt.

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem

Inte konstigt... Ipad finns ju bara hos Apple medan Android tillverkas av andra tillverkare fler(a) än Apple.

Man får väl gratta Android för den uppåtgående försäljningen på bara ett år.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Skäggig legend

Let the flames begin!

Jag har bara ägt en egen surfplatta vilket är min iPad "3" och tycker om den som skjutton, men är helt patetisk till hur seg den är i iOS7 trotts att jag inte jailbreakat den eller dylik. Sen kom den, den jag verkligen ville ha när jag pendlar till och från jobbet på en timma, iPad mini Retina! PARTY! Bingo och yes. Men tydligen inte full sRGB skala i färgen - vad i helvete apple... Den kändes helt perfekt i handen, var extremt stark och batteritiden - helloo och tillslut kom den med 4G i Sverige - tjollahopp! Men bara skärmen gör mig så arg... Jag vill ha en mindre lättare platta med extremt fint flyt i webbläsaren, OS, solid byggkvalité (skiter blankt i priset), 4G, superskärm och bra batteritid för Netflix etc.

Allt detta hade iPad mini Retina utan just kvalitén i skärmen. morr... Då slängde jag iväg ögonen på Nexus 7 som jag verkligen kan tänka mig, men då tappar jag även flytet (jag) tycker är bättre i iOS.

Det är dock härligt att marknaden sätter hård press på Apple, de var ledande ett tag men nu börjar - eller har Android tagit en stor marknad. Jag hoppas verkligen att Apple fortsätter kvalités tänket men börjar göra lite större hopp än innan, som till exempel med iPad mini vs retina - helt fantastiska specifikationer men med en tyvärr dålig färgrymd på skärmen.

Edit: stavar som en apa med för mycket koffein i kroppen. Puss

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk

Förmodligen inte så konstigt då det är massa olika tillverkare som gör android plattor.
Har varit anti Apple tills jag beslutade mig för att prova på och köpte mig en Ipad mini Retina när den släpptes.
Finns inget att klaga på vad det gäller den, bästa surfplattan på marknaden, enligt mig och de flesta tester där ute, har jämnfört med tex Nexus 7 gen 2 och den känns som den är 2 år äldre än vad Ipad mini Retina är, och dessutom känns den billigare vilket den ochså är.

Visa signatur

Alone_Predator
Asus P6t deluxe v2, Intel i7 920@stock, 6gb ddr3, 2tb sata, 120 gb ssd corsair sandforce3, Geforce Gtx 470 SLI.

Permalänk
Medlem

Apple är dock fortfarande den mest dominerande tillverkaren, vilket är allt som spelar roll för dem. Skulle vara intressant att få veta lite mer om "Others". Hur ser det exempelvis ut för Sony osv? Antar att det är många <$100 som bidrar en hel del till siffrorna.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Hmmm... välja en iPad där du betalar 500 kr extra för varje 16 gig minne eller Androidplattor där du kan köpa till dig 64 gigabyte minne via ett SD-kort för någon hundralapp.

Sen har vi alla krascher i iOS och problemet med stöd av filtyper vid t.ex film. Inget USB-stöd etc.

Listan kan göras hur lång som helst.

Frågan är inte varför det händer utan varför tog det så lång tid?

Alla krascher i iOS? Inget som jag har märkt. Visst, det kan hända någon gång i månanden att något program kraschar, men att kalla det för alla krascher är ju lite komiskt. Men så använder vi ju enheterna på olika sätt också. Varför hålla på med USB för? Allt synkas ju trådlöst till datorn så där har jag ingen nytta av USB. Film använder jag inte den till, föredrar film på stor skärm (>40"). Och skulle jag nu vilja se film så finns alltid diverse olika streamingtjänster och annat, så filtyper är inget jag behöver tänka på (att det fortfarande finns folk som orkar syssla med filtyper, codecs och annat är ju bara tragiskt såvidare det inte är egna filmer). Ja, listan skulle ju kunna göras hur lång som helst.

Men troligtvis så används enheterna på olika sätt av olika människor. Du exempelvis verkar ha behov av mer lagringsutrymme och att använda USB-kablar, medan tillexempel jag inte har något behov av det. Så det som fungerar för mig fungerar nödvändigtvis inte för dig. Tur att vi alla är olika och kan också välja och vraka bland saker och ting och hitta det som passar en bäst själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av md7:

Alla krascher i iOS? Inget som jag har märkt. Visst, det kan hända någon gång i månanden att något program kraschar, men att kalla det för alla krascher är ju lite komiskt.

Prova att använda Safari. Brukar krashar några gånger i veckan. Reading Mode speciellt är löjligt instabilt just nu.

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt kanske, hur många modeller har Apple och hur många aktiva telefoner/plattor använder Androids operativysstem.

Spelar ingen roll ifall Samsung/Sony/HTC kommer med bättre hårdvara, iOS är fortfarande anpassat till en telefon/platta. Det är därför Apple inte behöva skryta om deras hårdvara, utan dom kan stå med ett på läpparna, då deras OS är mer optimerat samt lättare att optimera.

*Jag är ingen fanboy*

Visa signatur

Bildskärmar - Asus ROG PG278Q | Asus ROG PG279Q
Stationär - NVIDIA 3080 | 9900K @ 5,2 GHz | 32 GB DDR4
HTPC- GTX 1070 | i5 6400 | 8GB DDR4
Glorious GMMK Pro / Logitech G Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Prova att använda Safari. Brukar krashar några gånger i veckan. Reading Mode speciellt är löjligt instabilt just nu.

Jag använder Safari, dock inte Reading Mode, så det kan jag inte uttala mig om. Däremot vid vanlig surfning så är det väldigt sällan den kraschar, i alla fall på de sidor jag besöker. Som sagt, vi använder plattorna på olika sätt vilket leder till olika upplevelser också.

Permalänk
Inaktiv

Apparna i Android för surfplattor suger. Ofärtjänt att de gått om. Windows-plattor har inte heller kommit upp i nivå, men apparna är åtminstone till för surfplattor och inte mobiler.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Apple är dock fortfarande den mest dominerande tillverkaren, vilket är allt som spelar roll för dem. Skulle vara intressant att få veta lite mer om "Others". Hur ser det exempelvis ut för Sony osv? Antar att det är många <$100 som bidrar en hel del till siffrorna.

Varända jävel har en android platta i asien tex, förvånar mig inte ett dugg att android säljer mer, behöver inte heller vara positivt att många köper Android.

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian R:

Inte konstigt... Ipad finns ju bara hos Apple medan Android tillverkas av andra tillverkare fler(a) än Apple.

Skrivet av Alone_Predator:

Förmodligen inte så konstigt då det är massa olika tillverkare som gör android plattor.

Skrivet av Hakeemzo:

Inte så konstigt kanske, hur många modeller har Apple och hur många aktiva telefoner/plattor använder Androids operativysstem.

Har man hört det argumentet till leda. Det är Apples egna val, det är väl ingen som tror att Samsung och andra inte skulle vilja tillverka plattor och smarta telefoner med iOS på? Det är också Apples egna val att inte tillverka billigare enheter. Apple gör alltså om samma gamla misstag, med den stora skillanden att Apple nu sitter på mängder med pengar, så effekten kommer inte bli den samma.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av eXale:

Prova att använda Safari. Brukar krashar några gånger i veckan. Reading Mode speciellt är löjligt instabilt just nu.

Tror att många inte inser när ett iOS-program kraschat då man inte får någon som helst feedback utan effekten är den samma som att man avsiktligt råkat komma åt "hemknappen". Kanske något Android borde "kopiera", felmeddelandet som kommer upp där säger ändå inte den genomsnittlige användare någon, är man utvecklare ska man naturligtvis kunna slå på en sådan notifiering.

Att det tagit så pass lång tid för Android att komma ikapp i försäljning har nog en rad orsaker. Android-plattorn var tidigare klart segare än iPad, men Android 4.1 och senare är ett fall framåt + Snapdragon 600/800 finns idag i relativt billig plattor och denna plattformar är också ett klart steg framåt mot vad som fanns innan.

iOS7 är ett fall bakåt, fattar inte hur Apple tänkte här. iOS 7 till grafiska effekter som transparens i t.ex. Safari, något man identifierade som en av de dyra operationer i Android launchers (tycker man tonat ner fokus på sådana effekter i nyare enheter). Sen undrar jag om någon verkligen tycker designen på ikoner och liknade är bättre i iOS7 än i iOS6... iPad4 är märkbart segare vid hantering av "tunga" webbsidor med iOS7 än med iOS6, däremot flyter "appar" och övriga funktioner på ungefär som tidigare.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Frågan är inte varför det händer utan varför tog det så lång tid?

Stor del vill jag påstå att det har med applikationer att göra. Till en början så var de flesta appar till tablet Android under så got som all kritik, men väldigt mycket har hänt de senaste 2 åren och tja det är inte lika stor marginal mellan ipad/android på den fronten längre.

Min första Android tablet vart bokstavlig talat en surfplatta då det inte fanns vettiga applikationer alls mer eller mindre med ett fåtal undantag.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Inaktiv

Men, vilken kass jämförselse. Man kan ju inte jämföra ett OS för många produkter mot en enstaka produkt. Det skulle vara som att säga "Nu har däckförsäljningen gått om antalet sålda Volvo's"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Umbrellas:

Hmmm... välja en iPad där du betalar 500 kr extra för varje 16 gig minne eller Androidplattor där du kan köpa till dig 64 gigabyte minne via ett SD-kort för någon hundralapp.

Sen har vi alla krascher i iOS och problemet med stöd av filtyper vid t.ex film. Inget USB-stöd etc.

Listan kan göras hur lång som helst.

Frågan är inte varför det händer utan varför tog det så lång tid?

Jag kan spela alla filmformat på min iPad. Dessutom lagrar man inget på sin platta idag, man streamar. Välkommen till 2014.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Jag kan spela alla filmformat på min iPad. Dessutom lagrar man inget på sin platta idag, man streamar. Välkommen till 2014.

För det första, då det enbart finns ipad som kör specifikt OS som platta så går det väl alldeles utmärkt att göra jämförelsen de gör i artikeln. Vad det skulle ha med Volvo och däck att göra vet jag inte riktigt.

För det andra, jag tror det finns relativt många som faktiskt lagrar film/musik/bilder odyl på sin platta, långt ifrån alla som streamar allt. Reser man mycket (tåg/flyg/hotell i andra delar av världen eller på delar av svenska landsbygden som har bristfälligt bredband) och inte alltid har bra uppkoppling så är det fortfarande förträffligt att ha det lagrat lokalt på sin platta annars kan man ju sitta i sin flygstol eller på sitt hotell och titta på ingenting och tycka att det är mäktigt att leva i 2014

Det tar nog flera år innan gemene man streamar allt.

Over and out!

Permalänk
Avstängd

Android är billigare, många köper nog dem till sina barn eller för att de är billiga sedan inser de att de inte behöver dem:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tror att många inte inser när ett iOS-program kraschat då man inte får någon som helst feedback utan effekten är den samma som att man avsiktligt råkat komma åt "hemknappen". Kanske något Android borde "kopiera", felmeddelandet som kommer upp där säger ändå inte den genomsnittlige användare någon, är man utvecklare ska man naturligtvis kunna slå på en sådan notifiering.

Att det tagit så pass lång tid för Android att komma ikapp i försäljning har nog en rad orsaker. Android-plattorn var tidigare klart segare än iPad, men Android 4.1 och senare är ett fall framåt + Snapdragon 600/800 finns idag i relativt billig plattor och denna plattformar är också ett klart steg framåt mot vad som fanns innan.

iOS7 är ett fall bakåt, fattar inte hur Apple tänkte här. iOS 7 till grafiska effekter som transparens i t.ex. Safari, något man identifierade som en av de dyra operationer i Android launchers (tycker man tonat ner fokus på sådana effekter i nyare enheter). Sen undrar jag om någon verkligen tycker designen på ikoner och liknade är bättre i iOS7 än i iOS6... iPad4 är märkbart segare vid hantering av "tunga" webbsidor med iOS7 än med iOS6, däremot flyter "appar" och övriga funktioner på ungefär som tidigare.

Något som händer med min HTC One, vet inte om det är Sense men kraschar Chrome får jag inget meddelande.
Dock extremt sällan det kraschar, möjligen hänt 2 ggr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Hmmm... välja en iPad där du betalar 500 kr extra för varje 16 gig minne eller Androidplattor där du kan köpa till dig 64 gigabyte minne via ett SD-kort för någon hundralapp.

Sen har vi alla krascher i iOS och problemet med stöd av filtyper vid t.ex film. Inget USB-stöd etc.

Listan kan göras hur lång som helst.

Frågan är inte varför det händer utan varför tog det så lång tid?

Ända jag använder USB minne till är att lägga ISOs på för att installera datorer.
Resten streamar jag lokalt från min filserver eller från nätet. Skumma filformat som inte fungerat har jag inte märkt av allt för många.
Krascher. Ja någon gång i vecka krachar safari för mig. Inget annat. Tar jag det och jämför små strul med min samsungplatta är det som att pissa i en å. Obefintligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ingen som reagerade på att det verkar som det går bra för Asus på surfplattemarknaden? Något jag ser positivt då med minskade försäljningssiffror för dem. Detta var åtminstone vad de behövde tycker jag

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cenorida:

Ingen som reagerade på att det verkar som det går bra för Asus på surfplattemarknaden? Något jag ser positivt då med minskade försäljningssiffror för dem. Detta var åtminstone vad de behövde tycker jag

Har själv en asus platta och måste säga att det är en av dom bästa jag haft

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Jag kan spela alla filmformat på min iPad. Dessutom lagrar man inget på sin platta idag, man streamar.

Man lagrar inget på sin platta? Det är ju därför man ens har lagringsutrymme, eller hur?

fanboyanklagesle borttagen
Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Man lagrar inget på sin platta? Det är ju därför man ens har lagringsutrymme, eller hur?

I allmänhet håller jag dock med, finns ingen anledning att ha stora lagningsutrymmen på plattorna som jag använder i alla fall. Använder till exempel mindre utrymme på min padda än i telefonen, detta för att i hemmet kan jag streama allt från nätet. Men när man är on the go så använder man telefonen och man vill inte streama saker då det tar för mycket batteri.

svar på borttaget inlägg borttaget
Permalänk
Medlem
Skrivet av Juicis:

Undrar om alla kan läsa alla siffror ordentligt? Fortfarande så är Apple en dominerande faktor. Android är delat på 5 aktören enligt artikeln... Sen då... all försäljning via appstore? Jag är absolut ingen fanboy utan jag hyllar konkurrens vilket är bra för oss kunder. Men att börja skrika det första man gör att yes nu springer android om.... det är inte direkt genomtänkt.

Måste bara tacka dig för att du använder hjärnan. Finns inte många som dig kvar...

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk

Kul att Microsoft är ett OS tillsammans med Android och Ios...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum