Tysk e-handlare och mina rättigheter?
Byggde ihop en dator i höstas men nätagget från Silverstone som köptes via en tysk e-handlare gav ifrån sig oljud direkt från start.
Jag filmade detta och mejlade säljaren som höll med om att det var något fel. Eftersom en RMA kan ta tid och vi behövde en fungerande dator provade jag montera nätagget i en annan position och då försvann oljudet.
En vecka senare var det dock tillbaka och nu spelade det ingen roll hur jag vred på den, det lät åt alla håll och nu gick det dessutom inte att stänga av datorn ordentligt eftersom alla fläktar fortsatte gå efter avstängning. Provade med ett annat moderkort och minnen med samma resultat.
Fyllde därför i en RMA men då ett svar drog ut på tiden inhandlade jag ett nätagg av Dustin. I januari kom så ett svar från tyskarna med RMA-nummer och returinstruktioner. Har inte de exakta datumen i huvudet men det tog alltså 7-8 veckor att få detta svar.
Skickade ner nätagget till Tyskland och fick svar några veckor senare att eftersom Silverstone inte hört av sig ville de ersätta det med ett Corsair. Mig veterligen är Silverstone ensamma om modulära ATX PSU i storleken 140mm. Ersättaren är större och jag har heller inte längre behov av ett nätagg.
De hänvisar till att de har rätt att försöka åtgärda felet 3ggr medan jag vill ha tillgodo eller pengar tillbaka efersom produkten var felaktig vid leverans. Försökte dessutom undvika en retur genom att montera det på sidan men det fungerade bara en vecka. Nu känns det som jag straffas för detta.
Handlaren har föreslagit en ersättningsprodukt men visst är det väl jag som avgör om den duger? Kan jag istället begära tillgodo eller häva köpet?