Tysk e-handlare och mina rättigheter?

Permalänk
Medlem

Tysk e-handlare och mina rättigheter?

Byggde ihop en dator i höstas men nätagget från Silverstone som köptes via en tysk e-handlare gav ifrån sig oljud direkt från start.

Jag filmade detta och mejlade säljaren som höll med om att det var något fel. Eftersom en RMA kan ta tid och vi behövde en fungerande dator provade jag montera nätagget i en annan position och då försvann oljudet.

En vecka senare var det dock tillbaka och nu spelade det ingen roll hur jag vred på den, det lät åt alla håll och nu gick det dessutom inte att stänga av datorn ordentligt eftersom alla fläktar fortsatte gå efter avstängning. Provade med ett annat moderkort och minnen med samma resultat.

Fyllde därför i en RMA men då ett svar drog ut på tiden inhandlade jag ett nätagg av Dustin. I januari kom så ett svar från tyskarna med RMA-nummer och returinstruktioner. Har inte de exakta datumen i huvudet men det tog alltså 7-8 veckor att få detta svar.

Skickade ner nätagget till Tyskland och fick svar några veckor senare att eftersom Silverstone inte hört av sig ville de ersätta det med ett Corsair. Mig veterligen är Silverstone ensamma om modulära ATX PSU i storleken 140mm. Ersättaren är större och jag har heller inte längre behov av ett nätagg.

De hänvisar till att de har rätt att försöka åtgärda felet 3ggr medan jag vill ha tillgodo eller pengar tillbaka efersom produkten var felaktig vid leverans. Försökte dessutom undvika en retur genom att montera det på sidan men det fungerade bara en vecka. Nu känns det som jag straffas för detta.

Handlaren har föreslagit en ersättningsprodukt men visst är det väl jag som avgör om den duger? Kan jag istället begära tillgodo eller häva köpet?

Permalänk
Hedersmedlem

Här finns en hel del info:
http://www.konsumenteuropa.se/sv/

Konsumentköplagarna i hela europa ska vara ganska lika efter krav från EU, så om de erbjuder något som är i linje med svensk rätt så skulle jag tro att de har rätt i vad de säger.

Enligt svensk konsumenträtt så har du inte rätt att kräva pengar tillbaka i någon form. Du kan önska, men det är upp till säljaren om han vill tillåta det. Först efter tre reparationsförsök kan du kräva att få pengarna tillbaka.

Enligt svensk rätt så kan säljaren antingen reparera eller leverera en ny vara. Levererar man en ny vara ska det i första hand vara en likadan i andra hand en motsvarande. När det gäller vad som är motsvarande har du ganska mycket att säga till om. Om längden på nätagget är viktig för dig så är detta en egenskap som ska beaktas. Du är alltså inte skyldig att acceptera ett nätagg som är 160mm långt om längden var en avgörande faktor för ditt köp av just det nätagget. Detta gäller alltså för Sverige, men jag skulle köra samma motivering med tyskarna. Typ: "Ni erbjuder XXX, men längden på det nätagget är 160mm och min datorlåda klarar bara nätagg som är 140mm långa. För att få rätt luftflöde i lådan är det också viktigt för mig att nätagget är modulärt. Detta var avgörande för mig i mitt val av Silverstone YYY"

Edit:
Det finns ett antal modulära nätagg som är 140mm. Några på listan här verkar ha angett siffrorna fel, men det är lätt att se.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=436#rparams=l=s16473050...

Exakt vilket nätagg är det du har köpt?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Det är ett ST60F-PS, 600W med 80 Plus Silver.
http://silverstonetek.com/product.php?pid=363
Tror jag gjorde en tråd om problemen redan i höstas.

Tack för länken till Konsument Europa, där framgår att de har rätt att reparera eller byta ut varan. Dock måste detta ske utan olägenhet för mig och inom skälig tid.

De nämner själva att de tycker de är snabba eftersom det tog 2v från de att erhållit returen tills de erbjöd byte till en annan tillverkares nätagg.

Innan jag kunde skicka varan fick jag dock vänta närmare 2 månader på ett mejlsvar med returnummer och returinstruktioner så hela processen har faktiskt tagit en hel del tid. Detta borde jag väl kunna åberopa som att det ej skett inom skälig tid?

Om man inte ens får svar på mejl på ett par månader är det kanske inte så konstigt att man inhandlar ett nätagg hos av någon annan handlare istället för att vara utan en fungerande dator?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Reckie:

Det är ett ST60F-PS, 600W med 80 Plus Silver.
http://silverstonetek.com/product.php?pid=363
Tror jag gjorde en tråd om problemen redan i höstas.

Är det ingen skillnad på om man vill nyttja garantin efter typ ett år eller som i mitt fall när det är fel redan vid leverans?

Nog för att de kanske har rätt att reparera eller ersätta varan men ska inte detta ske inom rimlig tid? De nämner själva att de tycker de är snabba eftersom det tog 2v från de att erhållit returen tills de erbjöd byte till en annan tillverkares nätagg.

Innan jag kunde skicka varan fick jag dock vänta närmare 2 månader på ett mejlsvar med returnummer och returinstruktioner så hela processen har faktiskt tagit en hel del tid. Kan jag åberopa detta?

Om man inte ens får svar på mejl på ett par månader är det kanske inte så konstigt att man inhandlar ett nätagg hos av någon annan handlare istället för att vara utan en fungerande dator?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ingen skillnad på garantin en dag efter leverans eller en dag innan garantin går ut rent juridiskt.
Många affärer har dock DoA lösningar och ersätter en ny likadan produkt inom 14dagar om man är snabb. Det är dock absolut inget norm eller krav utan ren goodwill från affär/producent.

Hävda på dålig RMA hantering och tidsfristen har gått ut. Avhjälpning "ska ske inom rimlig tid".
Sedan kan du även i Sverige åtminstone neka ersättningsprodukten, det är du som avgör om den är ersättande och motsvarar dina ursprungliga krav. Är den för stor och modulär så är det bara att tacka nej i Sverige. Osäker på hur det fungerar i tyskland. Kontakta tysk konsumenträtt/handelsverket och be om tyska lagstiftningen på Engelska?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det är ingen skillnad på garantin en dag efter leverans eller en dag innan garantin går ut rent juridiskt.
Många affärer har dock DoA lösningar och ersätter en ny likadan produkt inom 14dagar om man är snabb. Det är dock absolut inget norm eller krav utan ren goodwill från affär/producent.

Hävda på dålig RMA hantering och tidsfristen har gått ut. Avhjälpning "ska ske inom rimlig tid".
Sedan kan du även i Sverige åtminstone neka ersättningsprodukten, det är du som avgör om den är ersättande och motsvarar dina ursprungliga krav. Är den för stor och modulär så är det bara att tacka nej i Sverige. Osäker på hur det fungerar i tyskland. Kontakta tysk konsumenträtt/handelsverket och be om tyska lagstiftningen på Engelska?

Tack, de hävdade att de varit snabba när det bara tog två veckor från det att de erhållit returen. Upplyste då om det tog två månader att ens få ett returnummer. Få se vad de svarar.

Skrivet av Mosnicemos:

Hur är det med värdeskillnad på de två olika nätaggen? Jag tänker att om de nu är värda ungefär lika mycket så kanske det vore lättast att bara acceptera nätagget och sedan sälja det via t.ex. sweclockers marknad. Det är ju trots allt ett helt nytt i obruten förpackning med kvitto och garanti.
Det kanske är värt att förlora någon hundralapp eller två för att slippa allt krångel med butiken?

Tror det är ungefär samma värde, dock är jag för envis för att godta något som jag egentligen inte vill ha. Dessutom har jag lagt ut för returfrakten så med den inräknad har jag mer att få tillbaka. Kanske skulle prova be om ett SFX-agg istället så jag får ett i reserv, bytte nämligen till ett sådant när det drog ut på tiden. Är dessutom samma tillverkare som det som gick sönder.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack alla tråden som kommit med tips.
Efter att ha påtalat att RMA-hanteringen tog lång tid så kom det nyss ett mejl om att de ger mig pengarna tillgodo så att jag kan handla vad jag vill istället för ett nätagg jag ej längre behöver.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Reckie:

Tack alla tråden som kommit med tips.
Efter att ha påtalat att RMA-hanteringen tog lång tid så kom det nyss ett mejl om att de ger mig pengarna tillgodo så att jag kan handla vad jag vill istället för ett nätagg jag ej längre behöver.

Pengar till godo hade jag aldrig accepterat. Då är du ju tvungen att handla något hos just dem. Enligt svensk konsumenträtt är du aldrig tvungen att acceptera det som kompensation vid en reklamation.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Nu är jag ingen expert på tysk rätt men tack vare EU är den i grunden väldigt lik.

Jag skulle anta att dem har rätt att inom en rimlig tid avhjälpa felet. Vad som är en rimlig tid eller inte måste man kolla närmare på och det beror på omständigheterna. Har dem agerat inte en rimlig tid har du inte rätt till att häva köpet utan för nöja dig med ett nytt/reparerat nätaggregat eller ta deras goodwill om tillgodobelopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Pengar till godo hade jag aldrig accepterat. Då är du ju tvungen att handla något hos just dem. Enligt svensk konsumenträtt är du aldrig tvungen att acceptera det som kompensation vid en reklamation.


Felaktig
information är inte bra att sprida.
Däremot har du delvis rätt om konsument vill ha avdrag för resekostnader etc, så var det inte i det här fallet.

Företaget får en möjlighet att:
1. Reparera varan.
2. Ge dig en liknande produkt.

3. Kan de inte göra enligt 1 eller 2 kan du kräva pengar(häva köpet) istället för tillgodo.

Om varan varit inne för reparation och företaget har misslyckats med att laga samma fel två gånger.
Dvs om varan går sönder en tredje gång och det är samma fel så har du även då rätt att häva köpet.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av giplet:

Pengar till godo hade jag aldrig accepterat. Då är du ju tvungen att handla något hos just dem. Enligt svensk konsumenträtt är du aldrig tvungen att acceptera det som kompensation vid en reklamation.

Skrivet av pelof:

Felaktig information är inte bra att sprida.
Däremot har du delvis rätt om konsument vill ha avdrag för resekostnader etc, så var det inte i det här fallet.

Företaget får en möjlighet att:
1. Reparera varan.
2. Ge dig en liknande produkt.

3. Kan de inte göra enligt 1 eller 2 kan du kräva pengar(häva köpet) istället för tillgodo.

Om varan varit inne för reparation och företaget har misslyckats med att laga samma fel två gånger.
Dvs om varan går sönder en tredje gång och det är samma fel så har du även då rätt att häva köpet.

Han skriver ju att man Aldrig behöver acceptera pengar tillgodo. Det innebär att pengarna endast kommer som ett presentkort som går att endast använda i butiken man köpte ursprungliga varan.
Man har alltså alltid rätt till att få pengarna tillbaka. Nyckelorden är tillgodo, tillbaka. Ni skriver exakt samma sak men du har nog missuppfattat giplet lite.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Förmodligen hade jag kunnat få pengar tillbaka om jag bara bett om det men i korrespondensen med firman frågade jag om antingen tillgodo eller pengar tillbaka så det valde väl det som var bäst för dem.

I det här fallet har jag inga problem med att det är tillgodo eftersom jag tänkt handla fler delar men förstår om andra hade velat häva köpet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vilken E-handlare handlar det om ?
Även om det tagit tid så verkar dom ju vilja hjälpa kunde ändå.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar