Temp2 127 C, speedfan farligt?

Permalänk

Temp2 127 C, speedfan farligt?

Tjena, installerade precis speedfan för att kolla tempen på datorn. Sen såg jag en brinnande logga på temp2 127C. Vad är temp2? och vad kan problemet vara?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-H87M-D3H mATX - Hårdisk: 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB - Nätaggregat: Corsair RM 650W 80+ Gold Modulär - Chassi: Cooler Master Centurion 6, Svart/Silver - Grafikkort: EVGA GeForce GTX 770 2GB SC ACX - Processor: Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell) - Internminne: Corsair 8GB (1x8GB) CL10 1600Mhz VENGEANCE

Permalänk
Medlem

Lägg upp en bild är du bussig.

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldSchoolGamer:

Tjena, installerade precis speedfan för att kolla tempen på datorn. Sen såg jag en brinnande logga på temp2 127C. Vad är temp2? och vad kan problemet vara?

Det kan vara en falsk signal, t.ex på mitt asus p7p55d i hwmonitor så visas en max temp på 127 grader eller något liknande också vilket inte stämmer alls, för hade det gjort det så hade datorn troligen inte varit igång och fungerat.

Permalänk
Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-H87M-D3H mATX - Hårdisk: 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB - Nätaggregat: Corsair RM 650W 80+ Gold Modulär - Chassi: Cooler Master Centurion 6, Svart/Silver - Grafikkort: EVGA GeForce GTX 770 2GB SC ACX - Processor: Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell) - Internminne: Corsair 8GB (1x8GB) CL10 1600Mhz VENGEANCE

Permalänk
Skrivet av Exeo:

Det kan vara en falsk signal, t.ex på mitt asus p7p55d i hwmonitor så visas en max temp på 127 grader eller något liknande också vilket inte stämmer alls, för hade det gjort det så hade datorn troligen inte varit igång och fungerat.

Hm, ok. Hur kan vi vara säkra på det då?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-H87M-D3H mATX - Hårdisk: 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB - Nätaggregat: Corsair RM 650W 80+ Gold Modulär - Chassi: Cooler Master Centurion 6, Svart/Silver - Grafikkort: EVGA GeForce GTX 770 2GB SC ACX - Processor: Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell) - Internminne: Corsair 8GB (1x8GB) CL10 1600Mhz VENGEANCE

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldSchoolGamer:

Hm, ok. Hur kan vi veta det då?

Speedfan visar lite då och då att temperaturen är -100.
Det är helt enkelt ett osäkert verktyg, och sådär konstiga temperaturer kan ganska säkert ignoreras.

Permalänk
Skrivet av rarifag:

Speedfan visar lite då och då att temperaturen är -100.
Det är helt enkelt ett osäkert verktyg, och sådär konstiga temperaturer kan ganska säkert ignoreras.

Ja, fast det är troligen inte 127C, då mina fläktar är nya och rullar som dem skall. Så antar att det är så.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-H87M-D3H mATX - Hårdisk: 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB - Nätaggregat: Corsair RM 650W 80+ Gold Modulär - Chassi: Cooler Master Centurion 6, Svart/Silver - Grafikkort: EVGA GeForce GTX 770 2GB SC ACX - Processor: Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell) - Internminne: Corsair 8GB (1x8GB) CL10 1600Mhz VENGEANCE

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldSchoolGamer:

Hm, ok. Hur kan vi vara säkra på det då?

Speedfan är lite lurigt ibland som sagt. Det visar fel på en del givare. Jag kör HWMonitor istället.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Entusiast

När en sensor inte existerar, så ger de oftast 127 i värde. Har bl.a. att göra med den mest signifikanta biten som negativ-angivelse, och hur programmen tolkar råvärdena(bitarna)

Speedfan kräver att man konfigurerar sina sensorer till rätt variabler.
Har man inte gjort detta, är det rätt sannolikt att inga värden stämmer.

Ställ in speedfans variabler efter moderkortets korrekta sensorer, så kommer allt att trilla på plats.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Avstängd

kan du bara kasta det där programmet åt helvete..... vill du veta temperaturer på din dator så kolla med real temp. Förstår inte varför folk ska trilskas med detta skit prgram. hade man dessutom kollat på sweclockers innan man startat trådar om detta program då hade ni åxå konstaterat att detta program ljuger mer en det gör nytta. Räckte med att söka på "SPEEDFAN" i sveclockers sök funktion, så hittade man direkt fler som får problem och det sägs även där att använd inte detta skitprogram

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem

Som SysGhost är inne på så är 127 endast ettor i ett 8-bitars binärt tvåkomplementstal, en typisk felläsning/trasig sensor/icke existerande sensor.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rarifag:

Speedfan visar lite då och då att temperaturen är -100.
Det är helt enkelt ett osäkert verktyg, och sådär konstiga temperaturer kan ganska säkert ignoreras.

Skrivet av blackeagle:

Speedfan är lite lurigt ibland som sagt. Det visar fel på en del givare. Jag kör HWMonitor istället.

Skrivet av Tranceguy:

kan du bara kasta det där programmet åt helvete..... vill du veta temperaturer på din dator så kolla med real temp. Förstår inte varför folk ska trilskas med detta skit prgram. hade man dessutom kollat på sweclockers innan man startat trådar om detta program då hade ni åxå konstaterat att detta program ljuger mer en det gör nytta. Räckte med att söka på "SPEEDFAN" i sveclockers sök funktion, så hittade man direkt fler som får problem och det sägs även där att använd inte detta skitprogram

Speedfan fungerar utmärkt när man har ställt in det.
Inga program på den här planeten eller nästa kan täcka in alla moderkort och sensor-varianter som existerat sedan jesus gick i kortbrallor.
Däremot är vissa program liiite bättre förinställda än andra, men kontentan är att man måste ställa in variablerna manuellt för att få en 100% korrekt visning i alla program som finns där ute.

De enda programmen som är relativt korrekta utan behov av manuell inställning är moderkortsmakarnas egna sensorprogram. Och inte ens då är det 100% korrekt.Det har hänt att medföljande/tillhörande sensorprogram även de har visat fel/helt galet. Speciellt när det kommer till rykande färska moderkort som knappt lämnat ritborden.

Tyvärr existerar ingen sensor-standard alla moderkortsmakarna kan enas över. Alla tycker att sina egna standarder skall vara den korrekta, och alla andra har fel. Som grädde på moset vill heller ingen av moderkortsmakarna lämna ifrån sig proper dokumentation, så att korrekta tredjepartsmjukvaror/databaser kan skapas.

Speedfan har fått ett oförtjänt dåligt rykte då folk inte förstår att de skall ställa in variablerna till korrekta sensorer, innan de börjar använda programmet. Alltsom oftast ligger fel sensorer på fel variabler, varav förvirringen är ett faktum.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

testade även HWMONITOR . har samma temp där. tmpin1 127c Några fler förslag?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-H87M-D3H mATX - Hårdisk: 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB - Nätaggregat: Corsair RM 650W 80+ Gold Modulär - Chassi: Cooler Master Centurion 6, Svart/Silver - Grafikkort: EVGA GeForce GTX 770 2GB SC ACX - Processor: Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell) - Internminne: Corsair 8GB (1x8GB) CL10 1600Mhz VENGEANCE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SysGhost:

Speedfan fungerar utmärkt när man har ställt in det.
Inga program på den här planeten eller nästa kan täcka in alla moderkort och sensor-varianter som existerat sedan jesus gick i kortbrallor.
Däremot är vissa program liiite bättre förinställda än andra, men kontentan är att man måste ställa in variablerna manuellt för att få en 100% korrekt visning i alla program som finns där ute.

De enda programmen som är relativt korrekta utan behov av manuell inställning är moderkortsmakarnas egna sensorprogram. Och inte ens då är det 100% korrekt.Det har hänt att medföljande/tillhörande sensorprogram även de har visat fel/helt galet. Speciellt när det kommer till rykande färska moderkort som knappt lämnat ritborden.

Tyvärr existerar ingen sensor-standard alla moderkortsmakarna kan enas över. Alla tycker att sina egna standarder skall vara den korrekta, och alla andra har fel. Som grädde på moset vill heller ingen av moderkortsmakarna lämna ifrån sig proper dokumentation, så att korrekta tredjepartsmjukvaror/databaser kan skapas.

Speedfan har fått ett oförtjänt dåligt rykte då folk inte förstår att de skall ställa in variablerna till korrekta sensorer, innan de börjar använda programmet. Alltsom oftast ligger fel sensorer på fel variabler, varav förvirringen är ett faktum.

ett program ska väl vara lätt så att vilken idiot som helst skall kunna använda sig av, och så länge ett program är svårare då för att dom personerna skall kunna använda dom. därav så är speedfan det sämsta programmet en person kan använda

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.