Analysfirman IDC varnar för fortsatt fallande PC-försäljning

Permalänk
Melding Plague

Analysfirman IDC varnar för fortsatt fallande PC-försäljning

Efter Gartners mer positiva syn på PC-marknaden spår IDC ett fortsatt försäljningsfall under 2014. Utmärkande i den nya rapporten är att den inte inkluderar hybriddatorer.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Köpte (byggde) en ny stationär dator i december 2013.

Har en surfplatta som jag fick genom jobbet.
Surfplatta är bra alternativ för dom som bara konsumerar innehåller, inte producerar, och inte behöver en dator.
Personligen använder jag inte surfplattan så mycket, den är rätt tråkigt. Ibland på tåget till flickvännen, ibland för att utveckla på.

Vill köpa en laptop, men finns inga vettiga produkter på marknaden. Allt är bara skräp. Legacy teknik, lågupplösta skärmar, USB 2 portar, VGA portar, tjocka, tunga, fula, kass byggkvalité, etc.
Snälla kom ut med en vettig bärbar dator som jag kan köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Vill köpa en laptop, men finns inga vettiga produkter på marknaden. Allt är bara skräp. Legacy teknik, lågupplösta skärmar, USB 2 portar, VGA portar, tjocka, tunga, fula, kass byggkvalité, etc.
Snälla kom ut med en vettig bärbar dator som jag kan köpa.

Leta lite bättre.

Familjen och övriga ointresserade har gått över till laptops eller surfplattor.
Stationära datorer kommer rimligen fortsätta minska tills det når läget där alla pc-spelare finns.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av rektor:

Köpte (byggde) en ny stationär dator i december 2013.

Har en surfplatta som jag fick genom jobbet.
Surfplatta är bra alternativ för dom som bara konsumerar innehåller, inte producerar, och inte behöver en dator.
Personligen använder jag inte surfplattan så mycket, den är rätt tråkigt. Ibland på tåget till flickvännen, ibland för att utveckla på.

Vill köpa en laptop, men finns inga vettiga produkter på marknaden. Allt är bara skräp. Legacy teknik, lågupplösta skärmar, USB 2 portar, VGA portar, tjocka, tunga, fula, kass byggkvalité, etc.
Snälla kom ut med en vettig bärbar dator som jag kan köpa.

En Macbook pro/air förutom skärmen

OnT:

Förstår varför. Jag känner själv att jag hellre sätter mig mysigt i soffan med en filt på mig och min laptop eller surfplatta i famnen än att sitta och läsa, fixa bankärenden eller kolla youtube än att sitta på en visserligen skön stol vid ett skrivbord. Men när det kommer till spelandet så har jag inget val.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

De där som redaktionen köpt verkade trevliga, men jag har knappt lust att köra windows på dem, och för den delen verkar EFI lite bökigt med secureboot.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Kommer det bli ännu mer konkurser av webbutiker i Sverige tro pga av sämre försäljning? Hoppas i alla fall det inte blir Webhallen i alla fall

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

kan ej förstå vitsen med en surfplatta, tycker funktionerna på dessa är för dåliga, duger att surfa med, men sitter mycket hellre framför en riktig dator.
Sen att datorhandeln avstannat kan nog till viss del hänga på att det som kommer ut inte har särskilt högre prestanda än det som folk redan har, så finns ej stor mening för folk att uppgradera. (undantaget ssd & grafikkort då) ( fast på grafiksidan där håller konsollerna tillbaks utvecklingen, kommer ej många nya spel med högre krav på grafiken än vad folk har redan) borta är tiden där spelen krävde mer än vad hårdvaran mäktade med & drev på utvecklingen.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Några orsaker varför pc försäljningen dalar tror jag är:

1. Windows 8.x Många drar sig för att köra en färdigbyggd dator med Windows 8 pga jobbigt gränssnitt, särskilt de som är mindre kunniga med datorer.

2. Mycket av det man bara kunde köra på datorer för ca 5 år sedan går idag att göra i mobiltelefoner/surfplattor, tex mail, facebook, spotify. Även spelkonsolerna har plockat bort en liten del från pc marknaden.

3. Datorer som man köpt för 3 år sedan presterar fortfarande bra.

Vad jag tror kan sätta fart på försäljningen igen är om Microsoft släpper Windows 9 med en ordentlig startmeny (inkl modern UI om man vill växla till det på tex bärbart) så alla kan känna igen sig samt DirectX 12.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

folk har inget behov av att köpa, försäljningen går ner.
de släpps billigare datorer för att få igång försäljningen, ingen vill ha dem pga låg kvalité.

phase 1: release low quality computers
phase 2:
phase 3: profit

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem

Och när Windows 9 kommer med äkta startmeny och PC-försäljningen tar fart igen så har det naturligtvis inget att göra med Windows 8 och Modern UI. :/

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Man skulle jobba på en analysfirma... Sätta sig några stycken, dra till med vilda gissningar, ta medelvärdet av gissningarna, fika resten av dagen.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Haha! älskar att folk tror att det är windows 8:as fel.
Folk har bytt laptop mot surfplattor, spelar ingen roll om det var windows 8 eller 9. Tror man att allt är modern UIs fel har man dragit för snabba slutsatser.

Permalänk
Medlem

Mellan stationär dator, laptop och smart telefon behövs varesig surfplatta eller hybrid.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av diddedraker:

Haha! älskar att folk tror att det är windows 8:as fel.
Folk har bytt laptop mot surfplattor, spelar ingen roll om det var windows 8 eller 9. Tror man att allt är modern UIs fel har man dragit för snabba slutsatser.

Det handlar mer om att de som gillar Windows 8 vägrar inse att de är undantaget.

Jag är säker på att om Windows 9 har startmeny som det ryktas om, och PC marknaden återhämtar sig för att folk börjar köpa PC igen, så kommer de som gillar Windows 8 hävda att det beror på annat.

Naturligtvis är det inte den ända faktorn, men hade Windows 8 haft en startmeny så hade Microsoft fått sålt i alla fall tre kopior till, som alltså jag då hade köpt. Jag är lite så'n att jag gillar att ha det senaste "bara för att" och har för tillfället råd att ha det så, men om "det senaste" är dåligt enligt mig så köper jag såklart inte, och det finns många som är likadana.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Det är enligt mig ganska tydligt att nästan allt stationärt är på väg att ersättas av mobilt på lång sikt. Globalt alltså, inte här på Sweclockers forum.

Skrivet av Ozzed:

Och när Windows 9 kommer med äkta startmeny och PC-försäljningen tar fart igen så har det naturligtvis inget att göra med Windows 8 och Modern UI. :/

Vad beror Apples problem på då? Kan man skylla det på Windows 8 med?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Några orsaker varför pc försäljningen dalar tror jag är:

1. Windows 8.x Många drar sig för att köra en färdigbyggd dator med Windows 8 pga jobbigt gränssnitt, särskilt de som är mindre kunniga med datorer.

2. Mycket av det man bara kunde köra på datorer för ca 5 år sedan går idag att göra i mobiltelefoner/surfplattor, tex mail, facebook, spotify. Även spelkonsolerna har plockat bort en liten del från pc marknaden.

3. Datorer som man köpt för 3 år sedan presterar fortfarande bra.

Vad jag tror kan sätta fart på försäljningen igen är om Microsoft släpper Windows 9 med en ordentlig startmeny (inkl modern UI om man vill växla till det på tex bärbart) så alla kan känna igen sig samt DirectX 12.

Instämmer, men (1) är ett svagt argument, byta burk för att man vill ha ett nytt operativ var länge sedan, möjligtvis XP introduktion.
Windows har spelat ut sin roll i datorvärlden, Windows 9 kopmmer inte ändra ett dugg.
Vi är inne i Post-PC eran, där alternativen till WINTEL precis har börjat...

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Man skulle jobba på en analysfirma... Sätta sig några stycken, dra till med vilda gissningar, ta medelvärdet av gissningarna, fika resten av dagen.

Du behöver inte ens ha någon direkt utbildning, https://careers-idc.icims.com/ job ID 2014-1616, finns tydligen som sommarjobb

Gött när kompisarna sliter på något dåligt betalt sommarjobb så sitter man i ett luftkonditionerat rum, dricker kaffe och gissar.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

Dock ganska givet för oss som kan lite om datorer, en medelsvensson behöver inte en stor stationär dator för att slö surfa och betala räkningar. Man kan ju köra det mesta på sin mobiltelefon nu för tiden. Den stationära dator kommer vara för professionella användare och entusiaster(gamers, teknikintresserad etc). Skulle inte förvåna mig om prognosen för färdigbyggda stationära datorer år 2018 inte stämmer och det blir ännu färre.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det handlar mer om att de som gillar Windows 8 vägrar inse att de är undantaget.

Jag är säker på att om Windows 9 har startmeny som det ryktas om, och PC marknaden återhämtar sig för att folk börjar köpa PC igen, så kommer de som gillar Windows 8 hävda att det beror på annat.

Naturligtvis är det inte den ända faktorn, men hade Windows 8 haft en startmeny så hade Microsoft fått sålt i alla fall tre kopior till, som alltså jag då hade köpt. Jag är lite så'n att jag gillar att ha det senaste "bara för att" och har för tillfället råd att ha det så, men om "det senaste" är dåligt enligt mig så köper jag såklart inte, och det finns många som är likadana.

Men om det är startmenyn som är anledning till allt ont på PC marknaden för att folk inte känner igen sig. Varför köper okunniga personer då Mac?
Där finns inte deras klassiska startmeny och hela operativsystemet har ett helt annat gränssnitt och tänk.

Jag säger inte att windows 8 är bästa någonsin, men alla jag känner som gått över tycker det inte är så jobbigt iom 8.1. Fler saker känns naturligt och man slipper använda sig av modern ui om man vill.

Självklart får du och alla som inte gillar windows 8 skippa att köpa windows 8, men att säga allt är windows 8:ans fel är en, enligt mig, felanalys. Själv är jag mer inne på att folk (aka svenssons) klarar sig med mobil + platta. I vissa fall bara mobilen. Varför ska de ha en dator när de kan göra allt på sin mobil eller platta? Därför köper folk inte datorer längre. Det är iaf min analys.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det är enligt mig ganska tydligt att nästan allt stationärt är på väg att ersättas av mobilt på lång sikt. Globalt alltså, inte här på Sweclockers forum.

Vad beror Apples problem på då? Kan man skylla det på Windows 8 med?

Nej, där handlar det mer om att Apple lyckats bredda sin produktportfölj så att man till viss del kanibaliserar på sina egna produkter i andra segment.

Det som är intressant med apple är att man valt att inte joxa ihop plattor och stationärt. En stationär appledator har inte heller pekskärm, eftersom det inte finns någon efterfrågan.

Jag var på ett seminarium om Windows 8 när det var nytt, där snubben som stog och snackade gjorde sig lustig över att Apple inte har pekskärm i sina stationära lösningar.. Men hur efterfrågat och använt är det på¨Windows?

Hur som helst. Apples "problem" beror på att man till skillnad mot Microsoft inser att mobiler och surfplattor är ett komplement i normalfallet, men att vissa även klarar sig helt på dessa, och är de lojala apple och därför blir det ingen verklig förlust.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av diddedraker:

Men om det är startmenyn som är anledning till allt ont på PC marknaden för att folk inte känner igen sig. Varför köper okunniga personer då Mac?
Där finns inte deras klassiska startmeny och hela operativsystemet har ett helt annat gränssnitt och tänk.

Jag säger inte att windows 8 är bästa någonsin, men alla jag känner som gått över tycker det inte är så jobbigt iom 8.1. Fler saker känns naturligt och man slipper använda sig av modern ui om man vill.

Självklart får du och alla som inte gillar windows 8 skippa att köpa windows 8, men att säga allt är windows 8:ans fel är en, enligt mig, felanalys. Själv är jag mer inne på att folk (aka svenssons) klarar sig med mobil + platta. I vissa fall bara mobilen. Varför ska de ha en dator när de kan göra allt på sin mobil eller platta? Därför köper folk inte datorer längre. Det är iaf min analys.

Folk köper Mac därför att de behövde ny dator, men om de ändå måste lära om helt så kan de lika gärna skippa Microsoft, är min teori.

Om man tillhör gruppen "Jag pinnar mina program på taskbar och startar dem därifrån" så gjorde man förmodligen likadant i Windows 7, och då ser man sällan varken startmenyn eller startskärmen, och då blir det ju ingen omställning eftersom förändringen rör något man ändå inte bryr sig om.

Jag sa att det inte är den enda anledningen, men vissa vägrar erkänna att det är en faktor. Svensons klarar sig säkert med mobiler och plattor, men här har de ju i de flesta fall då valt android eller iOS. Så det är ett gravt feltänk från Microsoft att försöka göra om ett operativsystem som främst var tänkt för PC till att passa mobiler och laptops också. Det blir lite Viktorinox-kniv på det... Klarar det mesta hjälpligt men är inte bäst på något.

Det hade varit bättre om Microsoft låtid desktop-operativet utvecklas åt desktop-hållet, och istället tillsatt en egen, oberoende arbetsgrupp för mobiler/plattor. Som det är nu så har de inga synnergieffekter mellan produktgrupperna alls. Möjligen antog de att om folk vill ha deras produkterbjudande inom desktopoperativ så är det naturligt att folk även vill ha deras mobil-alternativ... Men när iPhone kom ut så köpte folk den, direkt. Det var ingen som sa "Visst, det verkar nice, men det är ju inte precis Microsoft så jag avvaktar tills Microsoft kan erbjuda en liknande produkt".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag har allt förutom en smartklocka, jag använder knappt min surfplatta, min surface 2 pro använder jag som sängdator att se på film på. Resten gör jag på min stationära eller laptop, tycker gränssnitten för tocuh känns helt värdelösa om man vill göra något mer än att bara klicka sig vidare ^^

Men sen är ju tyvärr majoriteten av användarna inga avancerade användare heller, de sitter och surfar facebook dagarna i ända ^^ därav sjunkande försäljning då en surfplatta både är billigare och smidigare att göra enkla saker på samt en mobiltelefon.

Visa signatur

not so fast

Permalänk
Datavetare
Skrivet av rektor:

Vill köpa en laptop, men finns inga vettiga produkter på marknaden. Allt är bara skräp. Legacy teknik, lågupplösta skärmar, USB 2 portar, VGA portar, tjocka, tunga, fula, kass byggkvalité, etc.
Snälla kom ut med en vettig bärbar dator som jag kan köpa.

Du har ju dels rMBP, sedan finns Samsungs Serie 9, Lenovos Yoga och Fujitsus Lifebook. rMBP har lite lägre upplösning och väger runt 1.6kg, de andra har qHD skärm och väger 1.4kg eller mindre. Alla dessa har USB3, ingen har VGA utan display port och HDMI (utom rMBP). Alla här bygger på någon form av aluminiumchassi.

Kliver man upp på 15" är det däremot väldigt tomt. Finns egentligen bara Dell XPS15 / Precision M3200 och rMBP, båda på runt 2.0kg. Dell använder en kombination av kolfiber på undersidan och aluminium på översidan. Inga VGA portar, utan display port på båda och HDMI på Dell. Båda har USB3.

Visst, ingen av dessa kostar under 10k, men du frågade ju inte heller efter billiga laptops.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det som är intressant med apple är att man valt att inte joxa ihop plattor och stationärt.

Någon måste vara först, som alltid... I det här fallet Microsoft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"Visst, det verkar nice, men det är ju inte precis Microsoft så jag avvaktar tills Microsoft kan erbjuda en liknande produkt". [/I]

what he said.

När surfplattor och smartphones drog igång var det en ny grej, där inget kunde jämföras med det.
Nu när i detta fall, microsoft, lanserar nytt operativsystem och säger "Vi kan också, det är bara att köpa, ni är välkomna tillbaka" då var det ingen jag känner som sa "Åh äntligen" utan, "men jag har ju en surfplatta redan? "

sen köper man ju vad polarna rekommenderar och tidigare fanns det bara ipads som var något värt att jämföra med.

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Datavetare
Skrivet av diddedraker:

Men om det är startmenyn som är anledning till allt ont på PC marknaden för att folk inte känner igen sig. Varför köper okunniga personer då Mac?
Där finns inte deras klassiska startmeny och hela operativsystemet har ett helt annat gränssnitt och tänk.

Jag säger inte att windows 8 är bästa någonsin, men alla jag känner som gått över tycker det inte är så jobbigt iom 8.1. Fler saker känns naturligt och man slipper använda sig av modern ui om man vill.

Självklart får du och alla som inte gillar windows 8 skippa att köpa windows 8, men att säga allt är windows 8:ans fel är en, enligt mig, felanalys. Själv är jag mer inne på att folk (aka svenssons) klarar sig med mobil + platta. I vissa fall bara mobilen. Varför ska de ha en dator när de kan göra allt på sin mobil eller platta? Därför köper folk inte datorer längre. Det är iaf min analys.

Folk som köper Mac gör det till ganska stor utsträckning för att de hade Mac innan, det är ganska liten tillväxt. Sedan finns det folk som följer trender andra som faktiskt vill testa något nytt (var anledningen till mitt första Mac-inköp, men har sedan dess kör Linux, OSX och Win parallellt i någon form).

Tror vi som är lite mer datornördar inte kan föreställa oss hur även små förändringar ställer till det för många "vanliga" användare, ur den aspekten är Win8 helt uppåt väggarna. Gissar att många IT-avdelningar vet om detta och att det är en större bidragande orsak till att WinXP dröjde sig kvar så länge, en klart större orsak än kostnaden för nya Windows-licenser.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Någon måste vara först, som alltid... I det här fallet Microsoft.

Vad är det för mening med att vara först med en produktkategori som saknar efterfrågan?

Har dy hört talas om en enda apple-användare som sneat till på apple för att de inte erbjuder pekskärmsstöd till sina stationära? Inte jag i alla fall.

Men med det resonemanget.. Visst.. Jag tänkte lansera en diskmaskin med inbyggt våffeljärn. Det är ju en prodiktkategori som inte finns idag så det borde bli succé, eller?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Geeks Gaming

När apple lyckades så bra med iPhone så kunde man säga typ, tänk om min dator var lika lätt att använda som min iPhone, poof där ökade mac-försäljningen. Sen att dem i princip var först med surfplattor och redan hade ett vinnande koncept gjorde att dem blev stora där med. Mac-försäljningen har ökat också men mest inom laptops då det är många som vill ha en bärbar dator till sin iPhone. Och eftersom allt funkar så bra mellan olika enheter i mac-världen så känns det mer självklart att köpa en mac om man redan har en iPhone eller iPad.

Anledningen till att jag inte har uppgraderat till Windows 8 är att jag inte ser någon fördel med det, jag har bara Windows till att spela på. Riktiga saker gör man i Ubuntu för det är så sjukt mycket effektivare.

En av anledningarna till att Windows misslyckas med Windows är att dem försöker göra ett operativsystem som klarar allt istället för flera olika som fungerar bra ihop. Problemet blir att folk inte använder en dator, surfplatta och mobil på samma sätt och därför blir det ingen bra användarupplevelse.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AlvarBerglind:

När apple lyckades så bra med iPhone så kunde man säga typ, tänk om min dator var lika lätt att använda som min iPhone, poof där ökade mac-försäljningen. Sen att dem i princip var först med surfplattor och redan hade ett vinnande koncept gjorde att dem blev stora där med. Mac-försäljningen har ökat också men mest inom laptops då det är många som vill ha en bärbar dator till sin iPhone. Och eftersom allt funkar så bra mellan olika enheter i mac-världen så känns det mer självklart att köpa en mac om man redan har en iPhone eller iPad.

Anledningen till att jag inte har uppgraderat till Windows 8 är att jag inte ser någon fördel med det, jag har bara Windows till att spela på. Riktiga saker gör man i Ubuntu för det är så sjukt mycket effektivare.

En av anledningarna till att Windows misslyckas med Windows är att dem försöker göra ett operativsystem som klarar allt istället för flera olika som fungerar bra ihop. Problemet blir att folk inte använder en dator, surfplatta och mobil på samma sätt och därför blir det ingen bra användarupplevelse.

Att du inte ser någon fördel, kan det bero på att du inte tittar tillräckligt noga?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Frågan är om PC försäljningen inkluderar custom byggda datorer från handlarna så som vi har i Sverige med Inet, Komplett osv...
Sedan får man betänka att det är en mogen marknad och med detta är det inga konstigheter att försäljningen går ned.
Mobiltelefoner och surfplattor börjar redan uppnå mogen marknad så man lär nog se en nedgång där också, skillnaden är ju att många telefoner bytts ut när personer förlänger abonnemang vilket inte existerar på PC marknaden.
Det här med Windows 8 har skadat PC försäljningen otroligt mycket tyvärr men Microsoft satsade helt fel där.
Jag kör Windows 8.1 idag och tycker faktiskt den fungerar riktigt bra men är inte så nödvändig uppgradering om man kör Windows 7, dock skall noteras att med 8.1 så kan man kör som Windows 7 och jag är mycket sällan i modern UI gränssnittet förutom när jag installerat program som inte lagt sig på aktivitetsfältet för att lägga dem där via modern UI.