Permalänk
Medlem

Misslyckad delid av 3570k

Misslyckades fatalt med att 'delidda' min 3570k nyss. Började med banka-metoden, men träbiten jag använde gick sönder och skadade kanten (längst i röda cirkeln). Därför gick jag över till skalpell-metoden, men jag måste ha råkat vinkla skalpellen in mot pcb'n... :/

Datorn startar naturligtvis inte längre, kanske är dags för en Sandy bridge istället.. En begagnad 2600k borde man kunna få tag på relativt billigt, vilken cpu är mest prisvärd idag om man vill kunna överklocka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av asdelk:

http://forumbilder.se/DC5LI/3570k.jpg

Misslyckades fatalt med att 'delidda' min 3570k nyss. Började med banka-metoden, men träbiten jag använde gick sönder och skadade kanten (längst i röda cirkeln). Därför gick jag över till skalpell-metoden, men jag måste ha råkat vinkla skalpellen in mot pcb'n... :/

Datorn startar naturligtvis inte längre, kanske är dags för en Sandy bridge istället.. En begagnad 2600k borde man kunna få tag på relativt billigt, vilken cpu är mest prisvärd idag om man vill kunna överklocka?

Om jag inte minns fel så har Ivy Bridge-E lödning istället för pasta... men det kanske ligger lite utanför budget.

Annars är 2600k / begagnad Sandy Bridge-E bra

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av asdelk:

http://forumbilder.se/DC5LI/3570k.jpg

Misslyckades fatalt med att 'delidda' min 3570k nyss. Började med banka-metoden, men träbiten jag använde gick sönder och skadade kanten (längst i röda cirkeln). Därför gick jag över till skalpell-metoden, men jag måste ha råkat vinkla skalpellen in mot pcb'n... :/

Datorn startar naturligtvis inte längre, kanske är dags för en Sandy bridge istället.. En begagnad 2600k borde man kunna få tag på relativt billigt, vilken cpu är mest prisvärd idag om man vill kunna överklocka?

Annars gick allt bra eller? Jo en begangnad sandy bridge är väl det som är mest privärt i ditt fall, så slipper du lägga pengar på nytt mordetkort också Då kan du ju då även höra dig för hur högt tidigare ägaren lyckats trycka upp den.

Skrivet av BrutalSwede:

Om jag inte minns fel så har Ivy Bridge-E lödning istället för pasta... men det kanske ligger lite utanför budget.

Annars är 2600k / begagnad Sandy Bridge-E bra

Du minns rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av nlkar:

Annars gick allt bra eller? Jo en begangnad sandy bridge är väl det som är mest privärt i ditt fall, så slipper du lägga pengar på nytt mordetkort också Då kan du ju då även höra dig för hur högt tidigare ägaren lyckats trycka upp den.

Hihi jo gick bra annars

Gick väldigt lätt att skära av limmet, värmde först processorn till 50c och smörjde med t-röd på skalpellen.

Ska nog testa att baka processorn i ugnen, finns inte mycket att förlora ändå

Permalänk
Medlem

en undran bara, enligt bilden är ju skadan utanför kärnorna? vad ska ha kunnat tagit skada ?

Visa signatur

NZXT H440| Gigabyte G1.Sniper Z97| i7 4770k| 16GB RAM RipSaw 2133 | R9 290 tri-x | Corsair rm750w | seagate 2Tb | Windows 7 Ultimate 64| Samsung evo ssd 120gb|Fractal design Kelvin s36

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rapp3:

en undran bara, enligt bilden är ju skadan utanför kärnorna? vad ska ha kunnat tagit skada ?

krets banorna utan för kärnorna

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tranceguy:

krets banorna utan för kärnorna

okej som sagt va bara en undran tack för svar!

Visa signatur

NZXT H440| Gigabyte G1.Sniper Z97| i7 4770k| 16GB RAM RipSaw 2133 | R9 290 tri-x | Corsair rm750w | seagate 2Tb | Windows 7 Ultimate 64| Samsung evo ssd 120gb|Fractal design Kelvin s36

Permalänk
Medlem

Blev en 3770K för 2100kr från komplett.se, vet inte om jag ska försöka 'delidda' den också

Permalänk
Medlem
Skrivet av asdelk:

Blev en 3770K för 2100kr från komplett.se, vet inte om jag ska försöka 'delidda' den också

GÖÖÖÖRRRR DEEEEETT....
*med en ond röst*

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Medlem

Detta är Sweclockers, klart du ska delidda den. Du lär inte tabba dig igen misstänker jag ;D

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Avstängd

Hade du varit smart så skulle du ha sålt 3570K/setup och sedan köpt ivy e bridge setup ist

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Hade du varit smart så skulle du ha sålt 3570K/setup och sedan köpt ivy bridge setup ist

Du menar Sandy bridge eller Haswell?

Permalänk
Medlem
Skrivet av asdelk:

Blev en 3770K för 2100kr från komplett.se, vet inte om jag ska försöka 'delidda' den också

Delida den!

Använd ett träslag som är lite hårdare nästa gång också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asdelk:

Du menar Sandy bridge eller Haswell?

Tror han syftar på 2011 ivy-e.

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pl4yGround:

Tror han syftar på 2011 ivy-e.

Aha Om jag sålt min i5:a innan jag förstörde den hade det varit vettigt, men nu lär det bli mycket dyrare.
Minst 1500kr X79 MB + CPU 2500kr - 500kr nuvarande Z77 MB ger + 3500 för ivy-e. Lite mindre än dubbelt så dyrt alltså.

Hade dock varit najs med 2011.

Permalänk
Medlem

Kommer nog delida den nya också... Har ändå bara förstört två processorer nu, den första var en PowerPC G3 350Mhz där en skruvmejsel råkade slinta rakt på/genom kretsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asdelk:

Aha Om jag sålt min i5:a innan jag förstörde den hade det varit vettigt, men nu lär det bli mycket dyrare.
Minst 1500kr X79 MB + CPU 2500kr - 500kr nuvarande Z77 MB ger + 3500 för ivy-e. Lite mindre än dubbelt så dyrt alltså.

Hade dock varit najs med 2011.

Det är ju nice, men samtidigt vet jag inte om man behöver den kraften sålänge man inte har fler än en GPU(om man har gaming som primärt syfte såklart). Sedan så är ju faktiskt x79 ganska utdaterat i dagens läge, tyvärr.

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Hade du varit smart så skulle du ha sålt 3570K/setup och sedan köpt ivy bridge setup ist

Hade du varit smart så skulle man kanske förstått vad du skrivit.

Permalänk

Testa den nya 3770k'n ordentligt innan du deliddar, det finns exemplar som inte har speciellt stora problem med värmen. Dom är dock inte vanliga.

Hoppas du fått ett bra exemplar, jag har två och den ena är riktigt kass(max 5,2Ghz typ) jämfört med den andra(5,5Ghz)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Hade du varit smart så skulle man kanske förstått vad du skrivit.

ive bridge e

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Testa den nya 3770k'n ordentligt innan du deliddar, det finns exemplar som inte har speciellt stora problem med värmen. Dom är dock inte vanliga.

Hoppas du fått ett bra exemplar, jag har två och den ena är riktigt kass(max 5,2Ghz typ) jämfört med den andra(5,5Ghz)

ganska rejäl överklockning det där
antar att du kör en hel del processortunga grejer mer än spel då heh.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av asdelk:

Du menar Sandy bridge eller Haswell?

Skrivet av Pl4yGround:

Tror han syftar på 2011 ivy-e.

exactly ^

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Testa den nya 3770k'n ordentligt innan du deliddar, det finns exemplar som inte har speciellt stora problem med värmen. Dom är dock inte vanliga.

Hoppas du fått ett bra exemplar, jag har två och den ena är riktigt kass(max 5,2Ghz typ) jämfört med den andra(5,5Ghz)

Vad fick du köra för volt för 5,5GHz egentligen?

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

ganska rejäl överklockning det där
antar att du kör en hel del processortunga grejer mer än spel då heh.

Benchmarks bara, spel ibland. Och klockar för att det är kul såklart

Skrivet av swesen:

Vad fick du köra för volt för 5,5GHz egentligen?

Alldeles för många volt, don't try this at home kids. Hade ca -4 i vatten temp, inget jag skulle göra med rumstemp i loopen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asdelk:

Hihi jo gick bra annars

Vilken god attityd.

Hade jag råkat ut för samma, så hade jag inte lyckats hålla lugnet.

Om du ska delidda igen, använd inte skalpell-metoden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av asdelk:

http://forumbilder.se/DC5LI/3570k.jpg

Misslyckades fatalt med att 'delidda' min 3570k nyss. Började med banka-metoden, men träbiten jag använde gick sönder och skadade kanten (längst i röda cirkeln). Därför gick jag över till skalpell-metoden, men jag måste ha råkat vinkla skalpellen in mot pcb'n... :/

Datorn startar naturligtvis inte längre, kanske är dags för en Sandy bridge istället.. En begagnad 2600k borde man kunna få tag på relativt billigt, vilken cpu är mest prisvärd idag om man vill kunna överklocka?

Vad är locket fastlimmat med, silikon?

Permalänk
Skrivet av Skuggan74:

Vad är locket fastlimmat med, silikon?

Det är nåt silikon liknande, dock mkt hårdare än silikon.

Har satt fast min IHS med vanligt silikon så den inte bara ramlar loss.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thereal_twisted:

Det är nåt silikon liknande, dock mkt hårdare än silikon.

Har satt fast min IHS med vanligt silikon så den inte bara ramlar loss.

Ok, tänkte om det kanske fanns någon som löser upp det utan att skada kretskortet, lacken på det då framförallt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Ok, tänkte om det kanske fanns någon som löser upp det utan att skada kretskortet, lacken på det då framförallt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag använde t-röd på skalpellen, gick betydligt enklare att skära igenom. Dock kanske t-röden gjorde pcb'n extra känslig!?

Edit: Tror jag har läst att folk använt aceton för att lösa upp limmet när de rengör resterna..

Permalänk
Skrivet av Skuggan74:

Ok, tänkte om det kanske fanns någon som löser upp det utan att skada kretskortet, lacken på det då framförallt.

Skickades från m.sweclockers.com

Använd elektronikrengörning, det enda du bör använda direkt på komponenter/pcb. Du kan duscha hela chippet i det, det dunstar och lämnar inga rester.

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ovrigt/Elektronikrengoring-3...

Det löser inte upp limmet, men det är lättare att ta bort. Räcker att torka med trasa så lossar det om du kör på elektronikrengörning.