Vilken brytare ska jag ha på ett mekaniskt tangentbord för all-around gaming?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Bromölla
Registrerad
Dec 2012

Vilken brytare ska jag ha på ett mekaniskt tangentbord för all-around gaming?

Tja! Vill verkligen ha ett mekaniskt tangentbord, men ska jag ha röda eller blåa switches?
Vet att blåa är mer högljudda samt enklare att trycka ner, och röda är med hyfsat enkla men ändå mer motstånd desto längre ner man kommer och låter lite tystare.
Har provat bruna samt svarta och gillade ingen av dom, så det står mellan röda och blåa ( har prövat dom också ).
Saken är att jag är en all around gamer, jag spelar både FPS spel, mmo, moba, mmorpgs osv, typ som Maplestory, CS, LoL, Minecraft, Diablo osv.
Spelar alltså de flesta sorters spel. Jag undrar vilken switch ni tycker är bäst för all around gaming, alltså som passar bäst för att kunna spela alla sorters spel på. Jag lutar mycket åt de blåa, men vad tycker ni? Är röda jobbiga om man ska spela spel som t.ex Diablo 3 där man trycker en massa på samma tangenter som 1,2,3,4 ? Eller är det blåa jag skall luta mig åt?
Förklara gärna varför och motivera era svar, och förklara gärna bara vad ni tycker, inte bara att jag ska gå efter det jag känner själv, utan vill veta eran åsikt! Tack

Beasten : Intel Core i7 4790k [<->] MSI Geforce GTX 780 [<->] ASUS Z97-A ATX [<->] 16GB Corsair Vengeance Gold Pro 1600Mhz [<->] be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär [<->] Samsung Evo Basic 250GB SSD [<->] 1TB WD Blue HDD [<->] Cooler Master Hyper 212 Evo Processorkylare [<->] Fractal Design Define R4 [<->]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2011

Röda brytare aktiveras sjukt lätt. Kanske dom passar bra FPS-spel, det kan jag inte uttala mig om då jag spelar enormt lite sådana spel. Men det var ofta ett problem för mig att jag av misstag aktiverade mina spells i LoL för att jag snuddade vid min tangenter lite för hårt. Jag skulle helt klart rekommendera dig att försöka ta dig till någon butik där du kan prova några olika typer. Det finns ingen brytare som helt enkelt är bäst i någon situation utan det handlar om vad du föredrar.

Vad var det exempelvis du inte gillade med bruna och svarta?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Aug 2012

Du ska väl inte ta blåa om du inte gillade de bruna, eftersom dessa är i princip samma switch, bara det att de blåa har ett ''klick-ljud''?

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Bromölla
Registrerad
Dec 2012
Skrivet av whiskerer:

Röda brytare aktiveras sjukt lätt. Kanske dom passar bra FPS-spel, det kan jag inte uttala mig om då jag spelar enormt lite sådana spel. Men det var ofta ett problem för mig att jag av misstag aktiverade mina spells i LoL för att jag snuddade vid min tangenter lite för hårt. Jag skulle helt klart rekommendera dig att försöka ta dig till någon butik där du kan prova några olika typer. Det finns ingen brytare som helt enkelt är bäst i någon situation utan det handlar om vad du föredrar.

Vad var det exempelvis du inte gillade med bruna och svarta?

Tyckte inte om de bruna för dom kändes bara konstigt tyckte jag, tyckte ingen tangent hade samma motstånd eller liknande.
Svarta var bara alldeles för hårda och tröga för min del, vill att det ska vara enkelt att trycka ner.

Skrivet av Ostbiten:

Du ska väl inte ta blåa om du inte gillade de bruna, eftersom dessa är i princip samma switch, bara det att de blåa har ett ''klick-ljud''?

Bruna har dock en annorlunda taktil inbyggnad, bruna har en snudd som den måste förbi, medans blåa har en stor platta runtom tangentens ende som åker med ner och flippas över för att aktiveras.

Beasten : Intel Core i7 4790k [<->] MSI Geforce GTX 780 [<->] ASUS Z97-A ATX [<->] 16GB Corsair Vengeance Gold Pro 1600Mhz [<->] be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär [<->] Samsung Evo Basic 250GB SSD [<->] 1TB WD Blue HDD [<->] Cooler Master Hyper 212 Evo Processorkylare [<->] Fractal Design Define R4 [<->]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2008

Personligen gillar jag röda och svarta.
Röda för att de är sköna som satan att använde. Och svarta för att de har det där mysiga ljudet, och inte är alltför lätta att trycka ner.

Ligger själv och funderar över vad jag vill ha just nu.

GrumpyGaming.net - GG Discord
Desktop: Obsidian 800D \ ASUS X99-A \ 5820K@stock \ 16GB DDR4@2133 \ Sapphire 390x 8GB\ 2x 850 EVO 500GB \ 4TB storage \ 750HX Corsair \ Ducky Shine3 MX Black
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 8TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör