Asus 7970 DCII, skruvar saknas och fläktarna för oväsen?!

Permalänk

Asus 7970 DCII, skruvar saknas och fläktarna för oväsen?!

På kortsidan av mitt Asus Radeon HD 7970 Direct CU II TOP befinner sig två stycken tomma skruvhål, ska det verkligen vara på detta viset?

Jag tycker för övrigt att grafikkortets fläktar inte alls låter lika mjukt och behagligt som mina Noctua-fläktar. När jag hindrar grafikkortets fläktar från att snurra så blir min dator i stort sett 100 % ljudlös, det lilla som låter är bara ett bekvämt ljud från Noctua-fläktarna som snurrar på låga varv tack vare min fläktkontroller, så det är verkligen tråkigt att grafikkortet är den komponent i mitt system som låter mest – och ja, jag har en manuell fläktkurva inställd.

Vid "idle" rapporterar MSI Afterburner att grafikkortets fläktar snurrar i 950~ RPM, vilket i princip är det lägsta man kan uppnå. Visst att fläktarna då snurrar väldigt långsamt, men de avger inget behagligt ljud liksom! Finns det någonting man kan ta sig till för att råda bot på det här? Tips mottages med öppna armar.

Här är en inspelning som tydligt demonstrerar hur min dator låter med- och utan grafikkortets fläktar snurrandes (det går att lyssna direkt via webbläsaren)

Permalänk

japp jag har samma "hål" på mitt 7970 dcu med, och har samma problem med fläckarna.... jag trodde att detta skulle va ett tyst kort, men det var det ju inte.

Permalänk
Skrivet av Otto95:

japp jag har samma "hål" på mitt 7970 dcu med

Okej, tack så mycket! Då är det åtminstone ingenting konstigt att de skruvhålen är tomma för mig.

Skrivet av Otto95:

har samma problem med fläckarna.... jag trodde att detta skulle va ett tyst kort, men det var det ju inte.

Håller med! Visst att det inte är särskilt högljutt, det vill jag inte påstå. Men jag hade verkligen önskat att fläktarna lät "bättre", speciellt när man inte belastar datorn och då såklart låter övriga fläktar i datorn gå på låga varv. När jag stannar upp grafikkortets fläktar blir det helt underbart knäpptyst här i mitt rum nämligen, jag hade velat ha det så hela tiden.

Har läst att man kan smörja fläktar genom att droppa in några enstaka droppar med exempelvis symaskinsolja i de små hålen vid fläktens centrum, vet dock inte om det skulle kunna hjälpa emot någonting sådant här eller hur man ens skulle gå till väga i så fall.