datorn tjuter vid uppstart och startar ej

Permalänk
Medlem

datorn tjuter vid uppstart och startar ej

Hej. Det är så att mijn fästmös laptop har slutat fungera. När vi startar datorn så piper den bara, och fastnar vid "sätt in skiva för boot " alltså att den inte hittar nått OS. Vad kan vara felet? har HDD slutat fungera?

Mvh Boffzorr

Permalänk
Avstängd

Den behöver service. Lämna till närmaste ställe.

Permalänk
Medlem

vad tror du det kan vara? kan det vara något annat än HDD? är den som tjuter. har en annan 3.5 HDD liggandes, kanske kan testa och se om det fungerar?

Permalänk
Avstängd

När det kommer till bärbart, så är det inget att meka med själv. Det är vad jag tror. Men jag skulle tro att det kan vara HDD. Dock skulle jag lämna den till någon mera kunnig person.

Permalänk
Avstängd

Kommer du in i BIOS (typ häng på F2, F12 eller vad det nu kan vara för tangent i ditt fall)?
Det är alltså det första du ser under uppstart. Är din hårddisk där så finns den kvar.

Permalänk
Medlem

Ja i bios så ser jag min HDD. Så, vad ska jag göra? vad kan vara felet?

Permalänk
Medlem

om det är HDD som gått sönder, kan man rädda filerna på något sätt?

Permalänk
Medlem

Låter som ett tapp i golvet kan ha inträffat? HDD i en laptop är alltid utsatt som sagt, tappad eller inte.

Som ovan, kommer du in i bios & ser disken kan det kanske hjälpa med en ominstallation, annars kan disken ha gett upp helt & behöva bytas ELLER så har moderkort & HDD gett upp/gått av, det är svårt att säga.

men som sagt, lite praktisk hjälp;

1. se om HDD hittas i bios.

2. Stoppa in en windowsskiva av rätt version som redan finns på datorn (win7, win8 osv)

3. går det att rädda filer via programmet så gör det/kör nån form av reparation lr liknande.

4. installera om windows med skivan, i ett sista försök att rädda filer, välj att behålla gammla windows & filer med hjälp av valet i början.

5. installera om windows från början.

Finns viktiga filer på datorn så är det olyckligt & en påminnelse om att ta backup på viktiga filer INNAN sånt här händer.

Stegen ovan beskriver vilken ordning som du bör utföra sakerna i, dvs störst chansatt behålla filer med nummer 1. som sagt så bygger steg 2 & neråt på att någoting händer när du stoppar i windowsskivan i läsaren. händer inget så är det inte mkt mer att göra, man kan byta hdisk lite på chansning men det är långtifrån säkert att det kommer funka, kan vara mer som är paj.

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem
Skrivet av boffzorr:

om det är HDD som gått sönder, kan man rädda filerna på något sätt?

troligtvis inte, men du måste hursom få igång windows för att kunna testa själv.

Är det viktiga grejjer på som du kan tänka dig hosta upp x antal tusenlappar för att få tillbaks så kan det gå att skruva ur disken & lämna in till en firma som gör detta, men det kostar flis som sagt.

Det bästa för stunden är nog att stoppa in en windowsskiva med samma version som du har på datorn & se om det går att återställa, annars följ min post över ^^

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Avstängd

Laptops är lite luriga numera, ofta saknar man en optisk läsare eller en skiva med sitt operativsystem på.

Det som troligast har skett är att någon av startsektorerna på din hårddisk har blivit korrupt. En hårddisk, från dag ett, börjar egentligen gå sönder. Allt som oftast märker man inget av det för att Windows håller bra koll på det (framför allt Vista och framåt) och kan både försöka reparera och flagga sektorer (som inte går att reparera).

Det första som finns på din hårddisk är information om vart C: börjar och slutar. Om den informationen inte finns så kommer Windows inte kunna startas då den inte hittar sig själv, kan man väl säga. Det bästa vore om du under uppstart kunde trycka på F8 så du hamnar i en DOS- liknande ruta där du kan välja Windows-reparation. Eventuellt kommer du kunna välja något i stil "reparera med kommandotolk" också. Välj den i andra hand då Windowsreparationen bör ske automatiskt. SKulle du välja kommandotolken så tror jag att kommandona "Fixboot" och FixMBR" (MasterBootRecord) kan vara värda att försöka.

Om inget av ovanstående fungerar, och din dator saknar en återställningsfunktion/partition, så skulle jag försöka ladda ned den Windowsversion du använder på en annan dator, lägga den på ett USB- minne (minimum 4gb) och därifrån köra en reparation.

Ytterligare en lösning är att montera ur hårddisken ur datorn och stoppa in den i en annan stationär dito och bara dra över filerna du behöver. Sedan skulle jag nog sätta tillbaka hårddisken och försöka installera om Windows igen, alternativt köpa en ny fräsch disk och installera på den

Permalänk
Avstängd
Skrivet av boffzorr:

Hej. Det är så att mijn fästmös laptop har slutat fungera. När vi startar datorn så piper den bara, och fastnar vid "sätt in skiva för boot " alltså att den inte hittar nått OS. Vad kan vara felet? har HDD slutat fungera?

Mvh Boffzorr

Skrivet av boffzorr:

vad tror du det kan vara? kan det vara något annat än HDD? är den som tjuter. har en annan 3.5 HDD liggandes, kanske kan testa och se om det fungerar?

Skrivet av boffzorr:

Ja i bios så ser jag min HDD. Så, vad ska jag göra? vad kan vara felet?

Skrivet av boffzorr:

om det är HDD som gått sönder, kan man rädda filerna på något sätt?

altså va är det som är så svårt att förstå när datorn o säger att det inte finns en botbardisk så finns det 2 saker man kan göra.

1. instalera om operativsystemet
2. kan man inte göra detta så bör du om du har garanti lämna in den.

kan vara så enkelt att du fått ett virus som raderat hd. kan åxå vara så att din hårdisk är trasig. Dock märker du det ganska snabbt om du kan instalera windows på den ja då är det inte disken som är trasig utan virus.

att datorn tjuter låter förbannat skummt enligt mig.Men bästa skulle va att spela in ett klipp där vi får se va som händer vid botseqvensen. Men kan vara en varning att disken är trasig ja är du inte kunnig så kan det va så att det är smartare att lämna in den.

angående storleken på disken så sitter det en 2,5tumms disk i den så du kan inte använda dig av en på 3,5tum

rädda data ja lämna in datorn och hör va dom säger det är inte billigt och är du nybörjare så rekomenderar jag inte att du gör nått skälv , men ja det finns recovery program.

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.