När är det fördel med en HD kamera till övervakning

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2005

När är det fördel med en HD kamera till övervakning

HD övervakningskamror brukar generellt vara dyra när man vill ha en del funktioner som PoE, nattseende och utomhus.
En "vanlig" kamera som spelar in 640x480 är billigare (ca 2/3 delar av en HD kamera har jag sett).

Frågan är bara om man vill spela in på ett område ganska så nära kamreran, ca 5-10 meter finns det då något väldigt stor fördel med HD kameror?
Visst bilden blir skarpare med HD men det kanske räcker med 640x480 när vi pratar om så få meter.

Det kan vara svårt att säga utan man får kanske prova sig fram men vill bara veta vad ni tror, ni kanske har köpt HD kameror eller "vanliga" kameror för ändamålet.

Föresten så vet jag en hel del om lagen för kameror så det behöver jag ingen hjälp med

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010

kör själv med kameror i 640x480, och det är svårt att se detaljer i ansiktet redan på 5 meters avstånd. räkna inte med att kunna identifiera någon om denne inte befinner sig närmare än 5m.

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus R9 290 OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |
NAS 40TB: 8x3TB RAIDz2 | 4x4TB RAIDz1 | ASRock C2550D4I | 32GB ECC RAM | FreeNAS |
LJUD: M-Audio BX8 D2 | ATH-M50 | Focusrite Scarlett 2i2 |

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Det beror ju helt på vad ändamålet är, det är ju stor skillnad på att se om nått rör sig i ett område jämfört med att försöka identifiera en person, så har du nått verkligt behov av bättre bild eller inte ? Har du nytta av bättre bild och råd med en bättre kamera så välj den, saknar du behov så avstå.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2005

Tack för ett otroligt snabba svar mitt i natten

Att kunna identifiera en person är ju ganska så bra om det behövs, vid exempelvis inbrott eller skadegörelse.

Det närmaste jag hittar då till ett lågt pris (ca 1700 kr styck) är
Foscam FI9805E HD
Zavio B5111

Har tittat på båda på Youtube och läst lite och båda är inte alls dåliga
Båda visas på youtube.

Vad jag har hittat är att båda kan man surfa in på för att se vad de ser.
Vad jag förstår så går det koppla ihop flera kameror med Foscam men vet inte riktigt hur de menar.
Om de menar att man då surfar in på en kamera och ser båda.

Zavio har programvara som ingår som man kan installera på en maskin och se flera kameror på det sättet.