Billjud. 2 ohm i bilstereo?

Permalänk
Medlem

Billjud. 2 ohm i bilstereo?

Ser överallt att bilstereos alltid specas i 4 ohm endast, och nästan uteslutande 50-55W. Är det någon specifikation som gör detta?
Tänker köpa ett par 2 ohms högtalare och vill dels veta om någon bilstereo endast specad till 4ohm kan driva dem utan att överhettas. Och vill dels veta ifall någon bilstereo eventuellt kan tänkas vara specad till högre uteffekt vid 2 ohm. På slutsteg ser man ju inte sällan 50W 4 ohm eller 100W 2 ohm t.ex.

EDIT: Utöver att nätaggregatet i bilstereon belastas hårdare kan man förvänta sig sämre precision i en högtalare som har låg impedans?
Tittar på: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=361213
Verkar spela bra även utan slutsteg vad jag förstått. Och jag har varken ork eller pengar att dona med slutsteg.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Ser överallt att bilstereos alltid specas i 4 ohm endast, och nästan uteslutande 50-55W. Är det någon specifikation som gör detta?

Övre effektgräns: De flesta bilstereos begränsas av batteriets matningsspänning -- om du endast har lite drygt 12 V att mata in i en 4-ohmshögtalare är maxeffekten begränsad av spänningen. Dedicerade bilstereoslutsteg transformerar upp spänningen.
Bristen på 2-ohmskapabla apparater: Finns troligtvis ingen marknad. De som är sugna på mer effekt än vad stereon levererar köper ett eller flera slutsteg anpassade till deras specifika tillämpning.

Citat:

Tänker köpa ett par 2 ohms högtalare och vill dels veta om någon bilstereo endast specad till 4ohm kan driva dem utan att överhettas.

Kan funka, men troligtvis är stereon strömbegränsad, vilket gör att du inte får ut så mycket effekt.
Jag skulle inte riskera att bli sittande med högtalare jag inte kan använda. Så: Köp antingen

  • något ur JBLs GT-serie (4 ohm) och använd stereons slutsteg

  • något ur JBLs GTO-serie (2 ohm) och ett dedicerat slutsteg

För den modige: Kan du inte parallellkoppla två fyraohmare du har liggande och kolla vad som händer? Börja på låg uteffekt och håll koll på temperaturen på stereon.

Permalänk
Medlem

Sannolikt beror specifikationen för slutsteg med impedansangivelsen 4 Ohm på den gamla DIN 45500-standarden. Det är en norm framtagen i Tyskland och DIN står för Deutche IndustriNormen.

Förr i tiden var det DIN-normen som var den som rådde. I USA tog man på 1970-talet fram en ny norm för att säkerställa en bättre ljudkvalitet. Den fick namnet FTC.
I Europa anpassade man FTC-normen och den fick sin standard genom IEC.

Förstärkare som inte specifikt är angivna att kunna driva 2-Ohmshögtalare bör inte belastas med sådana. Skälet är att komponenterna som sitter i förstärkaren inte är anpassade för den höga strömstyrkan som det innebär. Ett förstärkarsteg är anpassat för att klara en minimiimpedans och den bör inte underskridas.

Skulle en förstärkare belastas med 2-Ohmshögtalare och den inte är anpassad för detta kan den mycket väl brinna. Säkringarna i en förstärkare sitter inte kopplade till högtalarutgångarna utan till nätaggregatet/strömförsyningen.
Om förstärkaren är uppbyggd av diskreta komponenter finns en risk att ett flertal av dessa brinner. För att minska själva brandrisken används ofta flamsäkra motstånd i de kritiska delarna av konstruktionen.

Används integrerade kretsar är de oftast dessa som tar stryk och "brinner".

Precis som Hieronymus Bosch skriver begränsas uteffekten av en förstärkare i en bil av dess spänning från batteriet. När bilen är igång ligger spänningen runt 13,2 Volt just för att generatorn ger en något högre spänning än batterispänningen.

Ohms lag 2 anger att effekten W = spänningen U gånger strömmen I .
För att ta reda på hur stor strömmen är kan vi använda oss av Ohm lag 1.

Strömmen I = spänningen U delat med motståndet R.

Om högtalarens impedans är 4 Ohm får vi följande formel:

I = 12/4

Resultatet blir 3 Ampere.

Nu är detta en sanning med modifikation. För att få fram den effektiva effekten måste vi dela matningsspänningen först med 2 och därefter med roten ur 2. Inte nog med det, det finns en spänningsförlust i själva slutsteget på sammanlagt 1,4 Volt.

Med bilen igång har vi ca. 13,2 Volt. Från dessa reducerar vi spänningsförlusten i slutsteget, som vi beräknar till 1,4 Volt.

13,2 - 1,4 = 11,8 Volt.

11,8/2 = 5,9

5,9 delat med roten ur 2 = 4,17 Volt.

I en förstärkare, som inte är en "booster" (dubbla förstärkare per kanal) eller ett slutsteg med switchad nätdel kan vi således inte få ut mer än 4W effektiv med 4-Ohmshögtalare.

En "booster" är uppbyggd kring två förstärkare som jobbar som ett komplementärpar. En sådan koppling kallas också för bryggkoppling. Den ger mellan 2 - 3 gånger mer effekt till en högtalare. Vid sådan användning är det viktigt att använda högtalare som förstärkaren är specificerad för. Ofta är det 8 Ohm då varje förstärkardel enbart känner av halva lasten.

Slutsteg har däremot en nätdel som gör om likspänningen i bilen till växelspänning. Frekvensen är mycket hög, i många fall högre än 5000 Hz, ofta uppemot 20000 Hz eller mer.
Med så hög frekvens behövs inte någon stor transformator vilket gör nätaggregatet litet. Det är här som säkringarna sitter.

En ny likriktning måste ske efter att spänningen transformerats upp. Sådana slutsteg kräver mycket ström vilket i sin tur kräver grova kablar. Är kablarna klena fungerar de som motstånd och de kan börja brinna på grund av värmeutvecklingen i dem om de belastas hårt.

Strömbegränsarna i förstärkardelen ser till att minska signalen in till slutsteget för att begränsa strömuttaget när det blir högt. Det är inte alltid de är tillräckligt snabba för att förhindra att slutsteget brinner p.g.a. överbelastning.

Du bör således inte koppla in 2-Ohmshögtalare till en förstärkare som inte är specificerad för detta.

Permalänk
Medlem

Misstänker att du ska ha högtalarna i hatthyllan och då är det ingen fara.
Den långa högtalarkabeln agerar även den ett motstånd och även varje skarv/så du kommer sällan under 4 Ohm.
Med vänliga hälsningar en som VET.

Permalänk
Skrivet av micke7406:

Misstänker att du ska ha högtalarna i hatthyllan och då är det ingen fara.
Den långa högtalarkabeln agerar även den ett motstånd

Beror lite på vilken kabelarea som används. Med 2,5 mm^2 kabel uppnås 2 ohms kabelresistans med ca 150 meter kabel mellan slutsteg och högtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marathonkillen:

Sannolikt beror specifikationen för slutsteg med impedansangivelsen 4 Ohm på den gamla DIN 45500-standarden. Det är en norm framtagen i Tyskland och DIN står för Deutche IndustriNormen.

Förr i tiden var det DIN-normen som var den som rådde. I USA tog man på 1970-talet fram en ny norm för att säkerställa en bättre ljudkvalitet. Den fick namnet FTC.
I Europa anpassade man FTC-normen och den fick sin standard genom IEC.

Förstärkare som inte specifikt är angivna att kunna driva 2-Ohmshögtalare bör inte belastas med sådana. Skälet är att komponenterna som sitter i förstärkaren inte är anpassade för den höga strömstyrkan som det innebär. Ett förstärkarsteg är anpassat för att klara en minimiimpedans och den bör inte underskridas.

Skulle en förstärkare belastas med 2-Ohmshögtalare och den inte är anpassad för detta kan den mycket väl brinna. Säkringarna i en förstärkare sitter inte kopplade till högtalarutgångarna utan till nätaggregatet/strömförsyningen.
Om förstärkaren är uppbyggd av diskreta komponenter finns en risk att ett flertal av dessa brinner. För att minska själva brandrisken används ofta flamsäkra motstånd i de kritiska delarna av konstruktionen.

Används integrerade kretsar är de oftast dessa som tar stryk och "brinner".

Precis som Hieronymus Bosch skriver begränsas uteffekten av en förstärkare i en bil av dess spänning från batteriet. När bilen är igång ligger spänningen runt 13,2 Volt just för att generatorn ger en något högre spänning än batterispänningen.

Ohms lag 2 anger att effekten W = spänningen U gånger strömmen I .
För att ta reda på hur stor strömmen är kan vi använda oss av Ohm lag 1.

Strömmen I = spänningen U delat med motståndet R.

Om högtalarens impedans är 4 Ohm får vi följande formel:

I = 12/4

Resultatet blir 3 Ampere.

Nu är detta en sanning med modifikation. För att få fram den effektiva effekten måste vi dela matningsspänningen först med 2 och därefter med roten ur 2. Inte nog med det, det finns en spänningsförlust i själva slutsteget på sammanlagt 1,4 Volt.

Med bilen igång har vi ca. 13,2 Volt. Från dessa reducerar vi spänningsförlusten i slutsteget, som vi beräknar till 1,4 Volt.

13,2 - 1,4 = 11,8 Volt.

11,8/2 = 5,9

5,9 delat med roten ur 2 = 4,17 Volt.

I en förstärkare, som inte är en "booster" (dubbla förstärkare per kanal) eller ett slutsteg med switchad nätdel kan vi således inte få ut mer än 4W effektiv med 4-Ohmshögtalare.

En "booster" är uppbyggd kring två förstärkare som jobbar som ett komplementärpar. En sådan koppling kallas också för bryggkoppling. Den ger mellan 2 - 3 gånger mer effekt till en högtalare. Vid sådan användning är det viktigt att använda högtalare som förstärkaren är specificerad för. Ofta är det 8 Ohm då varje förstärkardel enbart känner av halva lasten.

Slutsteg har däremot en nätdel som gör om likspänningen i bilen till växelspänning. Frekvensen är mycket hög, i många fall högre än 5000 Hz, ofta uppemot 20000 Hz eller mer.
Med så hög frekvens behövs inte någon stor transformator vilket gör nätaggregatet litet. Det är här som säkringarna sitter.

En ny likriktning måste ske efter att spänningen transformerats upp. Sådana slutsteg kräver mycket ström vilket i sin tur kräver grova kablar. Är kablarna klena fungerar de som motstånd och de kan börja brinna på grund av värmeutvecklingen i dem om de belastas hårt.

Strömbegränsarna i förstärkardelen ser till att minska signalen in till slutsteget för att begränsa strömuttaget när det blir högt. Det är inte alltid de är tillräckligt snabba för att förhindra att slutsteget brinner p.g.a. överbelastning.

Du bör således inte koppla in 2-Ohmshögtalare till en förstärkare som inte är specificerad för detta.

Måste hoppa in och klargöra lite här:
En 2 Ohms spole är inte skadligt för stereon förutsatt att den har någon form av strömbegränsning (vilket de flesta i dag har). Även om den inte har det är det endast vid höga ljudnivåer, spelar du inte så högt är det ingen som helst skillnad. Däremot når du strömbegränsningen fortare med en 2 Ohms spole och kan således bara pumpa ut hälften av effekten (Ohms lag). Detta i sin tur motsvarar i runt 3 dB lägre ljudtryck.

Din uträkning är inte heller helt korrekt. Först och främst laddar en bilgenerator 13,8-14,8 volt. Sedan har du inga spänningsförluster i stereon, du skall heller inte dela med roten ur två. Din uträkning utgår ifrån att man konverterar till växelspänning (därav roten ur två) och att man sedan likriktar igen (~-1,4 v diodförlust).

Switchade nätagg switchar nästan uteslutande över 40k Hz

Annars var det väl bra!

Skrivet av micke7406:

Misstänker att du ska ha högtalarna i hatthyllan och då är det ingen fara.
Den långa högtalarkabeln agerar även den ett motstånd och även varje skarv/så du kommer sällan under 4 Ohm.
Med vänliga hälsningar en som VET.

Nu är du nog ute och cyklar. pl/a ==> p=1.678*10^-8, l=6 m, A=2,5*10^-4 ==> 1.678*10^-8*6/(2,5*10^-4) ~0,4 Ohm. Alltså, sex meter 2,5mm^2 kopparkabel ger en kabelresistans på ungefär 0,4 Ohm.

Permalänk
Medlem

Tack allihopa, nu är jag mer villrådig än innan jag frågade här!

Har ett bra slutsteg som går ner till 2ohm liggandes, men verkar vara ett jävla bök att montera i det, måste dessutom byta stereo då. Signalkabel på högersida, pluspol på vänstersidan och göra hål ut i motorrummet, måste borra och slipa till en plats för jord, och dessutom hitta en bra plats för slutsteget där det inte är i vägen. Massa lister och klädsel som måste lyftas och gärna komma tillbaka snyggt. Pratade med en bekant som sa att det tog 11 timmar att få i hans slutsteg och nya högtalare i samma bilmodell, och då var de två personer. Hur motiverad är jag till att ta tag i allt det då? :/

Permalänk
Medlem

Har mitt liggandes under förarsätet. Signalkablar under plasten ovanför kardantunneln, jord i sätesinfästningen och plus lyckades jag efter mycket om och men pilla under klädseln hela vägen fram till instrumentpanelen där den går med kabelstammen till motorn. Helt osynligt och ca 1,5h jobb. Det som tog tid var att dämpa/plasta dörrar. Men bra blev det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marathonkillen:

Sannolikt beror specifikationen för slutsteg med impedansangivelsen 4 Ohm på den gamla DIN 45500-standarden. Det är en norm framtagen i Tyskland och DIN står för Deutche IndustriNormen.

Förr i tiden var det DIN-normen som var den som rådde. I USA tog man på 1970-talet fram en ny norm för att säkerställa en bättre ljudkvalitet. Den fick namnet FTC.
I Europa anpassade man FTC-normen och den fick sin standard genom IEC.

Förstärkare som inte specifikt är angivna att kunna driva 2-Ohmshögtalare bör inte belastas med sådana. Skälet är att komponenterna som sitter i förstärkaren inte är anpassade för den höga strömstyrkan som det innebär. Ett förstärkarsteg är anpassat för att klara en minimiimpedans och den bör inte underskridas.

Skulle en förstärkare belastas med 2-Ohmshögtalare och den inte är anpassad för detta kan den mycket väl brinna. Säkringarna i en förstärkare sitter inte kopplade till högtalarutgångarna utan till nätaggregatet/strömförsyningen.
Om förstärkaren är uppbyggd av diskreta komponenter finns en risk att ett flertal av dessa brinner. För att minska själva brandrisken används ofta flamsäkra motstånd i de kritiska delarna av konstruktionen.

Används integrerade kretsar är de oftast dessa som tar stryk och "brinner".

Precis som Hieronymus Bosch skriver begränsas uteffekten av en förstärkare i en bil av dess spänning från batteriet. När bilen är igång ligger spänningen runt 13,2 Volt just för att generatorn ger en något högre spänning än batterispänningen.

Ohms lag 2 anger att effekten W = spänningen U gånger strömmen I .
För att ta reda på hur stor strömmen är kan vi använda oss av Ohm lag 1.

Strömmen I = spänningen U delat med motståndet R.

Om högtalarens impedans är 4 Ohm får vi följande formel:

I = 12/4

Resultatet blir 3 Ampere.

Nu är detta en sanning med modifikation. För att få fram den effektiva effekten måste vi dela matningsspänningen först med 2 och därefter med roten ur 2. Inte nog med det, det finns en spänningsförlust i själva slutsteget på sammanlagt 1,4 Volt.

Med bilen igång har vi ca. 13,2 Volt. Från dessa reducerar vi spänningsförlusten i slutsteget, som vi beräknar till 1,4 Volt.

13,2 - 1,4 = 11,8 Volt.

11,8/2 = 5,9

5,9 delat med roten ur 2 = 4,17 Volt.

I en förstärkare, som inte är en "booster" (dubbla förstärkare per kanal) eller ett slutsteg med switchad nätdel kan vi således inte få ut mer än 4W effektiv med 4-Ohmshögtalare.

En "booster" är uppbyggd kring två förstärkare som jobbar som ett komplementärpar. En sådan koppling kallas också för bryggkoppling. Den ger mellan 2 - 3 gånger mer effekt till en högtalare. Vid sådan användning är det viktigt att använda högtalare som förstärkaren är specificerad för. Ofta är det 8 Ohm då varje förstärkardel enbart känner av halva lasten.

Slutsteg har däremot en nätdel som gör om likspänningen i bilen till växelspänning. Frekvensen är mycket hög, i många fall högre än 5000 Hz, ofta uppemot 20000 Hz eller mer.
Med så hög frekvens behövs inte någon stor transformator vilket gör nätaggregatet litet. Det är här som säkringarna sitter.

En ny likriktning måste ske efter att spänningen transformerats upp. Sådana slutsteg kräver mycket ström vilket i sin tur kräver grova kablar. Är kablarna klena fungerar de som motstånd och de kan börja brinna på grund av värmeutvecklingen i dem om de belastas hårt.

Strömbegränsarna i förstärkardelen ser till att minska signalen in till slutsteget för att begränsa strömuttaget när det blir högt. Det är inte alltid de är tillräckligt snabba för att förhindra att slutsteget brinner p.g.a. överbelastning.

Du bör således inte koppla in 2-Ohmshögtalare till en förstärkare som inte är specificerad för detta.

Dold text
Skrivet av TrinitoN:

Måste hoppa in och klargöra lite här:
En 2 Ohms spole är inte skadligt för stereon förutsatt att den har någon form av strömbegränsning (vilket de flesta i dag har). Även om den inte har det är det endast vid höga ljudnivåer, spelar du inte så högt är det ingen som helst skillnad. Däremot når du strömbegränsningen fortare med en 2 Ohms spole och kan således bara pumpa ut hälften av effekten (Ohms lag). Detta i sin tur motsvarar i runt 3 dB lägre ljudtryck.

Din uträkning är inte heller helt korrekt. Först och främst laddar en bilgenerator 13,8-14,8 volt. Sedan har du inga spänningsförluster i stereon, du skall heller inte dela med roten ur två. Din uträkning utgår ifrån att man konverterar till växelspänning (därav roten ur två) och att man sedan likriktar igen (~-1,4 v diodförlust).

Switchade nätagg switchar nästan uteslutande över 40k Hz

Annars var det väl bra!

Nu är du nog ute och cyklar. pl/a ==> p=1.678*10^-8, l=6 m, A=2,5*10^-4 ==> 1.678*10^-8*6/(2,5*10^-4) ~0,4 Ohm. Alltså, sex meter 2,5mm^2 kopparkabel ger en kabelresistans på ungefär 0,4 Ohm.

Dold text

Snabb fråga, så fortsätter på denna tråden. Och ni två verkar ju kunna en del.

Om jag har ett par 3ohms högtalare fram som jag vill ha ett högpassfilter på, låt säga 160Hz bara för att skona dem från de värsta bastonerna. Kan jag då sätta en 330 ohms 25v kondenstator i serie med högtalaren?
Vad jag förstått så är delningsfrekvensen 160000/(330Hz*3Ohm)=161Hz. Och vad jag förstått så räcker 25v till 25^2/3ohm=208W vilket är långt över vad jag kommer mata dem med.
Hittar ingen information om mina högtalare har ett inbyggt högpassfilter, men de spelar högt och klart (för billjud), men varje gång det blir basslag i musiken så går de ner lite i volym över alla frekvenser, och inte bara under själva bastonen utan det sitter i såpass att när trummor gått igång så är högtalaren lite tystare och lite mindre klar jämt över resten av låten, även om högtalaren inte ens levererar några bastoner som ens är hörbara. Tänkte då att kapa vid 160Hz borde hjälpa lite.
Tänker jag rätt med hur jag gör högpassfiltret? Räknar jag rätt? Och tänker jag rätt när jag tänker att det är en bra idé att ha filter till att börja med?

Permalänk

Det är ju bygget av själva bilstereoanordningen som är bland det roligaste

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem

en bilstereo ger INTE ut några 50-55w. möjligen max?,,men rms watten är väl på 15w kanske..

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Snabb fråga, så fortsätter på denna tråden. Och ni två verkar ju kunna en del.

Om jag har ett par 3ohms högtalare fram som jag vill ha ett högpassfilter på, låt säga 160Hz bara för att skona dem från de värsta bastonerna. Kan jag då sätta en 330 ohms 25v kondenstator i serie med högtalaren?
Vad jag förstått så är delningsfrekvensen 160000/(330Hz*3Ohm)=161Hz. Och vad jag förstått så räcker 25v till 25^2/3ohm=208W vilket är långt över vad jag kommer mata dem med.
Hittar ingen information om mina högtalare har ett inbyggt högpassfilter, men de spelar högt och klart (för billjud), men varje gång det blir basslag i musiken så går de ner lite i volym över alla frekvenser, och inte bara under själva bastonen utan det sitter i såpass att när trummor gått igång så är högtalaren lite tystare och lite mindre klar jämt över resten av låten, även om högtalaren inte ens levererar några bastoner som ens är hörbara. Tänkte då att kapa vid 160Hz borde hjälpa lite.
Tänker jag rätt med hur jag gör högpassfiltret? Räknar jag rätt? Och tänker jag rätt när jag tänker att det är en bra idé att ha filter till att börja med?

Uträkningen stämmer men du delar bara 6 dB/oktav och rätt högt. Jag hade lagt mig lägre, kanske vid runt 120 Hz och delat med 12 dB/oktav istället. Med andra ord en kondensator i serie och en induktans parallellt med högtalaren. F(-3 dB) = 1/(2*pi()*sqrt(L*C).

Sedan bör du ha en kondensator som är klassat högre än 25 V, dessutom bör den vara bipolär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrinitoN:

Uträkningen stämmer men du delar bara 6 dB/oktav och rätt högt. Jag hade lagt mig lägre, kanske vid runt 120 Hz och delat med 12 dB/oktav istället. Med andra ord en kondensator i serie och en induktans parallellt med högtalaren. F(-3 dB) = 1/(2*pi()*sqrt(L*C).

Sedan bör du ha en kondensator som är klassat högre än 25 V, dessutom bör den vara bipolär.

Varför måste den vara högre än 25V? Och jag testade högtalaren med equalizer och det var verkligen inte mycket ljud under 150Hz den levererade, hördes typ ingen skillnad när jag drog i 125Hz reglaget. Så jag tänkte att jag kunde dela redan där och klara sig med en svagare lutning. Mycket för att det skulle vara rätt enkelt och billigt. Och hur påverkar det om den är bipolär eller inte?
Det är till små 4" frontar kopplade till förstärkaren, så jag tänker inte mata så stora effekter, Kanske 30W "musik". Tänkte inte skicka 200W RMS sinustoner på 45Hz direkt. Verkar väldigt svårt att hitta information om saker på nätet så inte hittat mycket alls om kondingarna, hur spänning påverkar t.ex. Så tänkte att 25V borde räcka väl med mitt användarmönster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Varför måste den vara högre än 25V? Och jag testade högtalaren med equalizer och det var verkligen inte mycket ljud under 150Hz den levererade, hördes typ ingen skillnad när jag drog i 125Hz reglaget. Så jag tänkte att jag kunde dela redan där och klara sig med en svagare lutning. Mycket för att det skulle vara rätt enkelt och billigt. Och hur påverkar det om den är bipolär eller inte?
Det är till små 4" frontar kopplade till förstärkaren, så jag tänker inte mata så stora effekter, Kanske 30W "musik". Tänkte inte skicka 200W RMS sinustoner på 45Hz direkt. Verkar väldigt svårt att hitta information om saker på nätet så inte hittat mycket alls om kondingarna, hur spänning påverkar t.ex. Så tänkte att 25V borde räcka väl med mitt användarmönster.

En "vanlig" kondensator är polär, precis som ett batteri, den har allså en negativ och en postiv sida. En musiksignal är en växelström och varierar därför mellan en positiv och en negativ spänning. När du använder en kondensator i växelströmskrets är det den högsta spänningen den måste tåla. Enkelt beräknat är det sqrt(2)*likströmsklassningen. För att tåla 25 VAC bör den alltså vara klassad med minst 35,4 VDC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Varför måste den vara högre än 25V? Och jag testade högtalaren med equalizer och det var verkligen inte mycket ljud under 150Hz den levererade, hördes typ ingen skillnad när jag drog i 125Hz reglaget. Så jag tänkte att jag kunde dela redan där och klara sig med en svagare lutning. Mycket för att det skulle vara rätt enkelt och billigt. Och hur påverkar det om den är bipolär eller inte?
Det är till små 4" frontar kopplade till förstärkaren, så jag tänker inte mata så stora effekter, Kanske 30W "musik". Tänkte inte skicka 200W RMS sinustoner på 45Hz direkt. Verkar väldigt svårt att hitta information om saker på nätet så inte hittat mycket alls om kondingarna, hur spänning påverkar t.ex. Så tänkte att 25V borde räcka väl med mitt användarmönster.

Några 30 W har du inte att röra dig med, snarare 10 - 15 W totalt.
Den specade spänningen är helt enkelt hur hög spänning kondringen klarar innan den flyger i luften.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrinitoN:

En "vanlig" kondensator är polär, precis som ett batteri, den har allså en negativ och en postiv sida. En musiksignal är en växelström och varierar därför mellan en positiv och en negativ spänning. När du använder en kondensator i växelströmskrets är det den högsta spänningen den måste tåla. Enkelt beräknat är det sqrt(2)*likströmsklassningen. För att tåla 25 VAC bör den alltså vara klassad med minst 35,4 VDC

Okej, så en polär kondensator lär inte fungera alls eller fungerar det bara sämre? Förstod inte riktigt om du menade att en polär kondensator fungerar men att den måste ha högre spänningsklassning för att fungera. Eller om du menade något annat.
Men 25V borde iaf räcka till 200W om jag förstått det hela rätt? Räknar jag fel?

Skrivet av Barak:

Några 30 W har du inte att röra dig med, snarare 10 - 15 W totalt.
Den specade spänningen är helt enkelt hur hög spänning kondringen klarar innan den flyger i luften.

Så en konding specad till 25V som enligt matten jag fått se borde klara 200W klarar bara en 20-del av detta? Är det matten som är fel eller måste man ha 20-faldig marginal menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Okej, så en polär kondensator lär inte fungera alls eller fungerar det bara sämre? Förstod inte riktigt om du menade att en polär kondensator fungerar men att den måste ha högre spänningsklassning för att fungera. Eller om du menade något annat.
Men 25V borde iaf räcka till 200W om jag förstått det hela rätt? Räknar jag fel?

Så en konding specad till 25V som enligt matten jag fått se borde klara 200W klarar bara en 20-del av detta? Är det matten som är fel eller måste man ha 20-faldig marginal menar du?

En polär kondensator fungerar inte med växelspänning då polerna helt enkelt skiftar. Polvänder man en elektrolytkondensator (är alltid polär) så flyger den i luften. Det kan bli ganska rejäla smällar om det handlar om stora kondensatorer.
Vad triniton pratar om är att i en växelspänning så har man alltid ett Utop och Ubotten värde.
Den nominella fasspänningen i det svenska elnätet är 230 V men Utop och U botten är +325 V och -325 V. Medelspänningen är alltså 230 V men top/bottenspänningen är +-325 V och detta måste du då räkna med om du har en kondensator som är utspecad med en likspänning.

När jag pratade om effekten tidigare så menade jag helt enkelt vad slutsteget i din bilstereo klarar av att leverera och det är 10-15 W RMS.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

En polär kondensator fungerar inte med växelspänning då polerna helt enkelt skiftar. Polvänder man en elektrolytkondensator (är alltid polär) så flyger den i luften. Det kan bli ganska rejäla smällar om det handlar om stora kondensatorer.
Vad triniton pratar om är att i en växelspänning så har man alltid ett Utop och Ubotten värde.
Den nominella fasspänningen i det svenska elnätet är 230 V men Utop och U botten är +325 V och -325 V. Medelspänningen är alltså 230 V men top/bottenspänningen är +-325 V och detta måste du då räkna med om du har en kondensator som är utspecad med en likspänning.

När jag pratade om effekten tidigare så menade jag helt enkelt vad slutsteget i din bilstereo klarar av att leverera och det är 10-15 W RMS.

Okej, men en bipolkondensator på 25V borde ju fortfarande räcka långt eller hur? Och jag är väl medveten om att det aldrig blir några 30W RMS, därför jag skrev "30W 'musik".

Permalänk
Medlem

En kondensator klassad 25 VDC klarar 25/sqrt(2)= 17.68 VAC, P=U^2/R ger 17.68^2/3=> 104W, nu spelar inte den kontinuerliga effekten någon roll då det är transienterna, alltså spänningen i topparna som kommer döda kondensatorn så i detta fallet är det "fuskspecen" man ska titta på.

Kör på en 40 V så går du säker, räkna dock med att de inte är gratis när de börjar komma upp lite i storlekarna. En vanlig NP elektrolyt duger gott och väl, brukar dock inte växa på träd.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aleshi:

Varför måste den vara högre än 25V? Och jag testade högtalaren med equalizer och det var verkligen inte mycket ljud under 150Hz den levererade, hördes typ ingen skillnad när jag drog i 125Hz reglaget. Så jag tänkte att jag kunde dela redan där och klara sig med en svagare lutning. Mycket för att det skulle vara rätt enkelt och billigt. Och hur påverkar det om den är bipolär eller inte?
Det är till små 4" frontar kopplade till förstärkaren, så jag tänker inte mata så stora effekter, Kanske 30W "musik". Tänkte inte skicka 200W RMS sinustoner på 45Hz direkt. Verkar väldigt svårt att hitta information om saker på nätet så inte hittat mycket alls om kondingarna, hur spänning påverkar t.ex. Så tänkte att 25V borde räcka väl med mitt användarmönster.

En bipolär kondensator släpper igenom växelström på ett skapligt linjärt och förutsägbart sätt, en polär kondensator är bara avsedd för dc, tex som glättning i en nätdel där du aldrig skiftar polaritet, polvänder man en polär konding riskerar man att den skadas och så kan den att ge varierande värden beroende på polaritet på signalen vilket gör den olämplig till filter eftersom du inte kommer att veta vilket värde den har i verkligheten, för det kommer inte att vara det värde den har när den används på rätt sätt och det den är märkt med.
En olinjär konding med obestämt värde, "kapacitans suprice" = potentiellt dåligt ljud eller skadade prylar.

Matar du en konding med högre spänning än den är avsedd för skadas den eller slits ut mycket fort om den håller, i värsta fall blir det avbrott eller kortslutning och då riskerar du att skada andra delar av kretsen också.

Att dela brant är bra för det avlastar elementen mera och det brukar innebära lägre distorsion men högre pris för filterkomponenterna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.