Raspbmc och streama från PC?

Permalänk
Medlem

Raspbmc och streama från PC?

Hej, jag undrar hur man ställer in så man kan streama lite filmer man har liggandes på sin gamla PC till sin lilla raspberry på lättast sätt?:)
vilka inställningar bör göras på datorn och raspen? om det jag delar ut är mappen "c:\filmer" skriver jag då "c:\filmer" som sökväg i raspen eller räcker det med att peka den åt "C:" för att få den att leta efter den utdelade mappen där?
MVH
Flancen

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk

Nej det kommer inte att fungera du måste skriva nätverkssökvägen till filen t.ex. \\datornamn\sharenamn

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem

Om du delar ut mappen i din workgroup och raspmbc är inställd på samma workgroup så är det bara att gå in på Bläddra när du lägger till källa och gå in under SMB så ska din utdelade mapp finnas där.

Om du vill skriva det själv så är det något i stil med smb://ipadress/mappens namn typ smb://192.168.1.7/filmer

Permalänk
Medlem

Hur stora filmer kan man streama? Första gången jag åkte på däng igår. Har alltså en mkv på 25 gb, ligger på hdd kopplad till router. Enligt xbmc lpg den på ca 8000 kb i sekunden, ljudet var flac. Buffrade cirka 1 gång i minuten dvs osebart.. Rpi har väl bara 100 mbit port. Så var går gränsen ungefär?

Tänkte ts kommer också ha nytta av svaren

Visa signatur

-3,4 ghz AMD , 6950, 8 gb, w7 ( 64)., - msi 462, i5, nvi 555, 8 gb. -HTPC q1900-4gb,OPENELEC@USB32gb .
- Slim RGH ,+ 500 GB ,360
- Nexus 5 root. Philips 42". - Yamaha a820. - Volvo s60 140 HK @ 188 ,Autotech.
En dag i taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jolle1:

Hur stora filmer kan man streama? Första gången jag åkte på däng igår. Har alltså en mkv på 25 gb, ligger på hdd kopplad till router. Enligt xbmc lpg den på ca 8000 kb i sekunden, ljudet var flac. Buffrade cirka 1 gång i minuten dvs osebart.. Rpi har väl bara 100 mbit port. Så var går gränsen ungefär?

Tänkte ts kommer också ha nytta av svaren

Testa att koppla hdd direkt till Pi'n och kolla om det går bättre, jag har inte haft några problem att streama större filer (visserligen inte flac).

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jolle1:

Hur stora filmer kan man streama? Första gången jag åkte på däng igår. Har alltså en mkv på 25 gb, ligger på hdd kopplad till router. Enligt xbmc lpg den på ca 8000 kb i sekunden, ljudet var flac. Buffrade cirka 1 gång i minuten dvs osebart.. Rpi har väl bara 100 mbit port. Så var går gränsen ungefär?

Tänkte ts kommer också ha nytta av svaren

Det där låter ju som att routern begränsar. Det brukar inte vara särskilt bra fart när man kör en hdd så.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Det där låter ju som att routern begränsar. Det brukar inte vara särskilt bra fart när man kör en hdd så.

GUD! Det har du rätt i! När jag lägger över filer mellan pc och hdd via routern går det i cirka 7-8 mb i sekunden. Så det är väl där smärtgränsen går? Routern är en Asus n66u, som för övrigt går väldigt fint tycker jag. KAblar är Cat5e och cat6

Skulle det vara bättre att koppla hdd till raspberry, sen föra över filmer från pc till hdd via nätverket/raspberryns usb port istället? Gissar att så stora filmer inte blir ett problem för raspberryn om hddn ( egen strömförsörjning) är direkt kopplad med med rpi via usb? ÄR det svår konfiguration för att uppnå det? Automount och grejer, kommer hdd kunna varva ner när den inte används, som den gör nu?

100 mbit på rpi är väl bara 12,5 mb, ska den då klara 8000 kb? N66U, statonär som oftast står på med kabel, en till router med kabel, kabel till switch med 4 anslutna ( knappt använda xbox, tv, stereo samt raspberry), sen används iaf 2 st telefoner mycket till surfning trådlöst.

FÖRLÅT ATT JAG STJÄL DIN TRÅD TS

Visa signatur

-3,4 ghz AMD , 6950, 8 gb, w7 ( 64)., - msi 462, i5, nvi 555, 8 gb. -HTPC q1900-4gb,OPENELEC@USB32gb .
- Slim RGH ,+ 500 GB ,360
- Nexus 5 root. Philips 42". - Yamaha a820. - Volvo s60 140 HK @ 188 ,Autotech.
En dag i taget.

Permalänk
Medlem

hm, mätte med LAN speed test nu. KAn dock inte mäta mellan nätverksansluten hdd och raspberry, men någon annan vet säkert hur man gör?

PC-raspberry
writ maximum 70 mbps, read 40 mbps
write average 50 , read 39 mbps

PC-nätverkshdd
write maximum 102 mbps, read 147 mbps
write average 100 mbps, read 141 mbps

Visa signatur

-3,4 ghz AMD , 6950, 8 gb, w7 ( 64)., - msi 462, i5, nvi 555, 8 gb. -HTPC q1900-4gb,OPENELEC@USB32gb .
- Slim RGH ,+ 500 GB ,360
- Nexus 5 root. Philips 42". - Yamaha a820. - Volvo s60 140 HK @ 188 ,Autotech.
En dag i taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jolle1:

Hur stora filmer kan man streama? Första gången jag åkte på däng igår. Har alltså en mkv på 25 gb, ligger på hdd kopplad till router. Enligt xbmc lpg den på ca 8000 kb i sekunden, ljudet var flac. Buffrade cirka 1 gång i minuten dvs osebart.. Rpi har väl bara 100 mbit port. Så var går gränsen ungefär?

Tänkte ts kommer också ha nytta av svaren

Av egen erfarenhet beror det främst på vilket protokol man väljer att dela ut filerna med. UPnP och NFS fungerar bättre än SMB/Samba, varför vet jag inte då jag inte kan så mycket nätverk. Finns mängder med material på google om sharing protocols.

Dock är SMB enklare att få igång än NFS, iallfall på senare Windows-versioner som inte har inbyggd NFS-server utan kräver program som HaneWin eller liknande.

Permalänk
Medlem

HDD ær kopplad via usb till Asus n66u.

Men om jag formaterar den till ext4 så får jag høgst hastighet va ( kræver minst cpu)?

Men det blir betydligt krångligare att slænga øver nerladdade filmer från pc (win7) till hdd\n eller?

Eller skulle det bæsta vara att koppla in hdd via usb till rpi, och nær jag ska føra øver filer från pc, via nætverket till rpi-hdd, så bara ge fan i att anvænda rpi till annat just då? Anvænder egentligen bara hdd till router før att slippa sætta på pc nær jag tex vill lyssna på musik elelr se film från hdd på raspberry... Spørsmål ang det ær ju, kan hdd gå spindown inkopplad till rpi?

( Det jag i grund och botten vill ær altlså att kunna se stora 20+ gb filmer på rapberry.)

Kopplad via usb borde ge max speed 480 mbit jæmført med 100 mbit via lina va?

Tænker jag rætt folkens, extremt mottaglig før tips.

Visa signatur

-3,4 ghz AMD , 6950, 8 gb, w7 ( 64)., - msi 462, i5, nvi 555, 8 gb. -HTPC q1900-4gb,OPENELEC@USB32gb .
- Slim RGH ,+ 500 GB ,360
- Nexus 5 root. Philips 42". - Yamaha a820. - Volvo s60 140 HK @ 188 ,Autotech.
En dag i taget.