Ultrabook: dålig batteritid med Ubuntu?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Dec 2010

Ultrabook: dålig batteritid med Ubuntu?

Hej!

Jag har nyligen installerat Ubuntu på min Samsung NP900X3C Ultrabook och har märkt av tydligt försämrad batteritid. Tidigare körde jag Windows 7 och batteriet räckte runt 5-6 timmar vid vanligt användande såsom surfande på internet eller liknande, nu räcker det knappt 3 timmar. Finns det någon enkel lösning på detta eller får jag helt enkelt byta till Windows igen?

Tacksam för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2011

Hejsan

Kan rekommendera att läsa igenom dessa sidor:
Building a elementary OS ultrabook, speciellt en kommentar längre ner på den sidan: tweaks, och:
Linux on the samsung series 9 np 900x3c.

Tog själv lite tips här och där från dessa sidor när jag installerade elementary os på min np900x3c och det blev ganska stor skillnad i batteritid, de flesta knepen borde fungera till vanliga Ubuntu också.

Kör på prestandaläget 'silent' (processorn stryps till 800mhz) när datorn startar och när jag behöver prestandan så trycker jag på tangentbordsgenvägen fn+f11 vilket sätter på performanceläget.

/FredW

| Phenom II X3 720BE 2,8GHz (upplåst till X4 20) @ 3.6GHz | Corsair HX850W | Crosshair IV Formula | 8GB Kingston HyperX Blue | 2st 5970 Crossfire | Intel 120GB SSD | Silverstone Fortress 2 | H80 |