Asus UX-31A ljusstyrkan pendlar upp och ner

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2010

Asus UX-31A ljusstyrkan pendlar upp och ner

Asus UX31A, windows 7.

Morsans laptop. Sist jag besökte henne så var det inga problem. Hennes man har sedan dess installerat win 7 istället för win 8, men osäker på om det uppkommit i samband med det.

Skärmens ljusstyrka går upp och ner hela tiden. Den går ner till låg, sedan på 3-4 sek går den upp på max ljusstyrka, sedan ner igen. Lite slumpartat. Ibland flera ggr per minut, ibland inte en endaste gång på några minuter.
Spelar ingen roll om nätsladden är inkopplad eller ej.
Hittar inget i energiinställningarna. Slagit av adaptiv ljusstyrka. När datorn går ner i ljusstyrka visar den fortfarande max i Windows.

Några idéer?
Har garanti kvar men undrar om det finns någon inställning jag missat?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av Lagom:

Asus UX31A, windows 7.

Morsans laptop. Sist jag besökte henne så var det inga problem. Hennes man har sedan dess installerat win 7 istället för win 8, men osäker på om det uppkommit i samband med det.

Skärmens ljusstyrka går upp och ner hela tiden. Den går ner till låg, sedan på 3-4 sek går den upp på max ljusstyrka, sedan ner igen. Lite slumpartat. Ibland flera ggr per minut, ibland inte en endaste gång på några minuter.
Spelar ingen roll om nätsladden är inkopplad eller ej.
Hittar inget i energiinställningarna. Slagit av adaptiv ljusstyrka. När datorn går ner i ljusstyrka visar den fortfarande max i Windows.

Några idéer?
Har garanti kvar men undrar om det finns någon inställning jag missat?

Lurigt strul. Känns som det är läge att börja från början, i samband med os "bytet": blev nödvändiga drivers installerade då? Tänker ffa på 1 chipset driver och 2 gpu driver.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2014

Har haft samma problem med min ASUS N35S
Varje gång jag tabbade ur och in igen i ett spel (Dota2 och CS:GO) så gick ljusstyrkan ner. När jag installerade om Windows 7 igår så har jag inte haft några problem med det ännu, måste vara vid installation och inställningar av skärmen som detta skedde, kolla NVIDIAs drivrutiner... hoppas det hjälper.