Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Mar 2014

R9 290 Direct cu Fläktar

Hej, Helt ny här och allmänt väldigt dålig med forum så ber om ursäkt i förväg om jag dubbelpostat eller lagt ämnet i fel tråd.

Då jag är en ljudnörd så undrar jag om jag kan stänga av fläktarna helt på mitt 290 Direct cu 2 under idle, då det är det enda som låter i mitt chassi.
Har testat både via Catalyst och MSI Afterburner men fläktarna vill inte gå under 20%?

Tacksam för svar.

MVH Casus_

Cpu: Intel i7 2600k
Gpu: R9 290 Direct Cu 2
Mb: Asus P8Z77-V
Minnen: Corsair Vengeance 16gb 1866
Ssd: Force Gt 240gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2011

Vet inte hur glad grafikkortet blir och om de har någon säkerhets åtgärd för detta men de flesta grafikkortsfläktar kopplas till grafikkortet med krympt PWM kabel, det finns adapter för dessa som du kan koppla till moderkort eller varför inte en fläktkontroller. 'Mini-PWM'-hona till PWM-hane, och du skulle behöva tvärtom för att få det att funka, det finns säkert på Ebay för den som söker.

Nackdelen med nästa alla fläktar är att de inte går att driva under 5 Volt, så 20% kanske är lägsta möjliga varvtal på fläktarna sen stängs de helt enkelt av helt. Jag använde en annan kylare som kopplades med fullstor PWM kontakt och jag saknade adapter så fick koppla det och styra det ifrån moderkortet, det funka hur bra som helst. Grafikkortet reagera inte på att fläktarna var bortkopplade, men det var ett kort ifrån EVGA och det var ett GTX 580, det kanske andra regler som gäller för ditt R9 290.

Main: Ncase M1, MSI Z170 mITX, Intel i7 6700, RTX 2070, 16 GB 2400 Mhz, Samsung 850 Evo 500GB, Silverstone SFX 600watt
Portable: Microsoft Surface Pro 4, i7, 8 GB, 256 GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Mar 2014
Skrivet av Arazand:

Vet inte hur glad grafikkortet blir och om de har någon säkerhets åtgärd för detta men de flesta grafikkortsfläktar kopplas till grafikkortet med krympt PWM kabel, det finns adapter för dessa som du kan koppla till moderkort eller varför inte en fläktkontroller. 'Mini-PWM'-hona till PWM-hane, och du skulle behöva tvärtom för att få det att funka, det finns säkert på Ebay för den som söker.

Nackdelen med nästa alla fläktar är att de inte går att driva under 5 Volt, så 20% kanske är lägsta möjliga varvtal på fläktarna sen stängs de helt enkelt av helt. Jag använde en annan kylare som kopplades med fullstor PWM kontakt och jag saknade adapter så fick koppla det och styra det ifrån moderkortet, det funka hur bra som helst. Grafikkortet reagera inte på att fläktarna var bortkopplade, men det var ett kort ifrån EVGA och det var ett GTX 580, det kanske andra regler som gäller för ditt R9 290.

Tack för hjälpen! Låter som det kan funka.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Jun 2012

Du hör inte fläktarna på 20% -.- jag har ett referens R9290X som jag inte ens hör på 20%...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

Det är nog inte någon gpu fläkt som låter för typ alla fläktar till gpu:er låter ingenting när de är på 20%

Cpu: Amd Fx 8320 @4,4 ghz OC Gpu: Sapphire 270x Chassi: Corsair 200r Moderkort: Gigabyte GA-970A-DS3P ATX Lagring: Toshiba 1TB HDD Minnen: 2x4 gb crucial nånting Cpu kylare: CM hyper 212 evo

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Mar 2014
Skrivet av Al3xswe:

Du hör inte fläktarna på 20% -.- jag har ett referens R9290X som jag inte ens hör på 20%...

DÅ kanske det är något fel med mitt kort? Testade att stanna fläktarna på grafikkortet under gång och det vart tystare. Svårt att förklara hur det låter men det är som ett skrollande ljud, väldigt lite förstås men det hörs ändå genom chassit som är ljudisolerat ( Fractal Design R4 )

Edit: Allt annat i burken är knäpptyst dvs. jag hör ingen skillnad om den är av eller på bortsett från grafikkortet då.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av Casus_:

DÅ kanske det är något fel med mitt kort? Testade att stanna fläktarna på grafikkortet under gång och det vart tystare. Svårt att förklara hur det låter men det är som ett skrollande ljud, väldigt lite förstås men det hörs ändå genom chassit som är ljudisolerat ( Fractal Design R4 )

Edit: Allt annat i burken är knäpptyst dvs. jag hör ingen skillnad om den är av eller på bortsett från grafikkortet då.

Ja det suger ju.. var glad att du inte har coil whine då xD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ljungby
Registrerad
Jun 2013
Skrivet av Casus_:

Asus CU 2 kylare har alltid haft ett lite högre frekvens på sitt ljud, antagligen något med designen på kylaren som gör det.
Jag hade ett GTX 560ti med cu2 kylaren och jag blev aldrig riktigt vän med det heller innan jag satte vattenkylning på det.

Intel Core i7 4770k @ 4.5Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x4GB Corsair Vengeance 2133mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | Dell U2414H IPS skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 7 Ultimate 64bit | Custom EK vattenkylning

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Mar 2014
Skrivet av Al3xswe:

Ja det suger ju.. var glad att du inte har coil whine då xD

Jaa det suger.. Ang coilwhine så är det knäpptyst bortsett från när kortet går i idle läge och klockar ner sig till 300 core clock så tjuter det när jag scrollar/ rör runt med muspekaren:P

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Jun 2012

fan va störande...