Förbättra windforce 3x prestanda

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2012

Förbättra windforce 3x prestanda

Halloj, jag har ett Gigabyte 290 windforce 3x. Vid ca 6% överklock slår kortet i 92 grader och börjar klocka ner sig självt.
Lite trist eftersom jag köpte det för att få en schysst kylare, nu är den väl förvisso ljusår bättre än originalkylaren men lite bättre än såhär hade jag hoppats på. Jag har redan en 120mm fläkt i golvet på chassit som blåser rakt upp mot graffet, det är kanske 2dm mellan chassigolv och kort.

Brukar t.ex. kylpastan vara risig på dessa från fabrik? Letar efter enkla lösningar på bättre prestanda alltså.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Dec 2009

Har du testat göra en egen fläktkurva i msi afterburner?

Caselabs Merlin SM8 - 4,5 GHz 5820K - Asus x99 pro - 2x Evga GTX 1080 FTW 2152 MHz- 16 GB Dominator Platinum 2800MHz - Samsung 960 1TB pro - wb red 4tb 2x - Evga supernova g2 850 - Custom loop

Instagram

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Dec 2012
Skrivet av crumpets:

Halloj, jag har ett Gigabyte 290 windforce 3x. Vid ca 6% överklock slår kortet i 92 grader och börjar klocka ner sig självt.
Lite trist eftersom jag köpte det för att få en schysst kylare, nu är den väl förvisso ljusår bättre än originalkylaren men lite bättre än såhär hade jag hoppats på. Jag har redan en 120mm fläkt i golvet på chassit som blåser rakt upp mot graffet, det är kanske 2dm mellan chassigolv och kort.

Brukar t.ex. kylpastan vara risig på dessa från fabrik? Letar efter enkla lösningar på bättre prestanda alltså.

Jag monterade en liten fläkt, ståendes under mitt 290 windforce. Fläkten är riktad så att den blåser luften bak ut ur lådan, toppar 77 grader under stresstest - något lägre i spel. Kan även tillägga att detta inte är någon monsterfläkt utan en gammal jävel som jag plockade bort från en stock cpu-kylare : )

F.ö tror jag inte att du kan sämpa tempen något märkvärdigt genom att rikta bas-fläkten rakt upp mot grafikkortet, eftersom du då skickar tillbaka den varma luften mot GPU:n. Testat rikta fläkten nedåt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av crumpets:

Har ett 290 med ref.kylaren och har inga problem att klocka det till 1075 Mhz utan att det throttlar. Du måste ha dåligt luftflöde i chassiet för din kylare skall prestera bättre

Dator: AMD RYZEN 7 1700@stock+Asus B350M-A+Powercolor RX580 red devil+16Gb ram
Spotify/surfdator Mac mini 2014 i5, 4Gb ram, 256 Gb SSD
Laptop Macbook pro 13" mid 2014

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2012

24mbit: ska prova! Tack för tipset.

Belzer: Det är ju en 120mm som blåser rakt upp från under lådan och drar in kalluft, upp rakt mot graffet.

Matte70: 3st 120mm in och en 140mm ut borde väl ge hyfsad omsättning på luften...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Dec 2012
Skrivet av crumpets:

24mbit: ska prova! Tack för tipset.

Belzer: Det är ju en 120mm som blåser rakt upp från under lådan och drar in kalluft, upp rakt mot graffet.

Matte70: 3st 120mm in och en 140mm ut borde väl ge hyfsad omsättning på luften...

Tror fortfarande du kan få lägre temperaturer om bottenfläkten blåser ut istället, skadar väl inte att ge det ett försök

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av 24mbit:

Har du testat göra en egen fläktkurva i msi afterburner?

Wow! Det här tipset visade sig vara jäkligt bra! Jag gick in och tittade hur fläktkurvan ser ut från fabrik nu. Den når ju inte 100% fläkt förrän typ 95 grader! Wtf, kortet börjar ju throttla vid 92, hur %#%#)= har de tänkt när de sätter på en kylare där en användare ALDRIG ser 100% av potentialen hos fläkten under några normala förhållanden? Helt idiotiskt. Tack!