Permalänk

Brus i bild och ljud

Uppgraderade min dator för en månad sen. Mina dåvarande specs var:

Intel core 2 quad q9300 2.5ghz.
Nvidia gtx660 2gb (tidigare nvidia gts450)
4gb ddr2 ram på... tror det var runt 1000mhz eller liknande, inte nån högre hastighet i alla fall.
PSU:n ligger på 460w

Det var en färdigbyggd dator från HP, köpt 2009 eller så tror jag.

Det jag köpte nu var alltså i stort sett ett helt nytt rigg, förutom grafikkort som jag hade sen ett tag tidigare, som jag bytte ut mitt gts450 mot.

Min dator idag:
MB: ASUS Sabertooth 990FX R2.0
AMD FX: 8350 4.0ghz
16gb DDR3 ram - 1600mhz från Crucial
Nvidia GTX660 2gb - från ASUS. Inte ti eller oc.
Chassi: Cooler Master CM Force 500

Till detta hade jag redan hårddiskar men köpte även en SSD, den billigaste de hade på Kjell & Company. 64 gb från Sandisk.
Så jag kör alltså 3 hårddiskar internt, två "vanliga" lite äldre, segare hårddiskar samt en ny ssd.

Jag hade inte riktigt råd att köpa en PSU, och tänkte att min gamla säkert skulle funka till den nya datorn, vilket den gör också, men nu till problemet.

Jag upplever då och då ett brusigt oväsen, eller det är mer som ett fläkt-ljud, som kommer ur högtalarna. Det kommer i omgångar och ibland, synkat med detta ljud, så kan jag se, främst i mörkare färger på skärmen, att jag får liksom som ett gammalt tv-brus, i linjer över skärmen. Tänk er ett brus som uppstår när man ser på tv med antenn och signalen inte är perfekt, i alla fall så som det var på äldre tv-apparater.

Jag ska köpa en ny PSU oavsett, men kommer detta att kunna lösa mitt problem eller ligger problemet någon annanstans? Jag har provat, enligt Komplett.se support, att plocka ur batteriet ur moderkortet en stund, och sen sätta i det. Jag gissar att det ställer om bios? eller liknande.
Detta funkade hur som helst inte tyvärr.

Är det någon som har några förslag på vad jag kan försöka? Någon som upplevt liknande? Jag hoppas inte att det är fel på själva moderkortet.

Jag kan tillägga att när detta ljud uppstår så hör min skype-kompis nåt typ av noise också, precis när jag gör det.

ps. Alla drivrutiner är up-to-date. ds.

Tacksam för svar!