problem med funktion i produkten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2005

problem med funktion i produkten.

Hej,

Jag köpte en Nas som har en funktion som expanderar utrymmet automatiskt. Det som inte finns beskrivet är att det finns ett problemområde kring 16Tb, vilket gör att när jag satte in de senaste hårddiskarna så kan inte volymen växa.

det som då framkommer via forum, eller support är att man behöver ta backup och formatera med factory reset.

När det inte fungerar (dvs när jag tagit backup på 12TB data på en ny nas) så säger supporten från leverantören att man ska uppdatera senaste OS, prova igen osv.

När det inte fungerar så går de igenom loggarna,

När det inte hjälper säger man att man kan låsa volymen till den storlek som diskarna har idag, (några ska uppgraderas senare så det är inte intressant) då anledningen till att man köper en nas med denna funktionalitet inte är en låst volymstorlek.

Försäljaren av denna produkt kontaktades såklart först, och var totalt ohjälpsamma svarade inte på mail på flera veckor och då helt ovidkommande svar, tex det är STANDARD på alla raid lösningar att det inte går att expandera så (som om jag bryr mig om en standard, har ju köpt en bättre lösning (trodde jag)), då de slutat samarbetet med leverantören kunde de inte erbjuda ett utbyte till nyare produkt som inte har denna inbyggda problematik. eller ta tillbaka den eller dyl.

de lägger över allt ansvar på tillverkaren och tycker att jag ska ta diskussionen i den änden.

Jag påstår att företaget som sålt mig varan, som jag pratade med innan köp och jag berättade vad jag skulle ha den till och vilka funktioner som var viktiga, har ansvaret för att leverera en produkt som faktiskt klarar av detta.

I stället försöker företaget att dra ut på tiden och skjuta över ansvaret på mig.

en liknelse vore att de idag sålde en dator som det inte gick att installera windows 8 på, trotts att kunden pratat om att kunna installera senaste OS.

en annan liknelse är att det står max 32GB ram, men sen när du går från 8 till 16Gb så fungerar det inte. (vem ska ta ansvar då)

vad är era 2 cent.
?'

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2009

Är ju helt klart dåligt om denna funktionallitet utlovats.

Har du länk till vilken produkt det gäller och texten som beskriver utökningsfunktionalliteten?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2009

Du ska ta diskussionen med butiken du köpte den av, tillverkaren ska du inte behöva prata med. Detta är ett typiskt fall där produktbeskrivningen är av väsentligt fel för dig och detta innebär att butiken kan fixa detta eller så får du häva köpet, så enkelt är det.