Bärbar dator startar och stänger av sig själv ibland?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Okt 2010

Bärbar dator startar och stänger av sig själv ibland?

Hej! Datorn startar av sig självt då och då, kanske en gång var tredje dag på olika tider. Oftast så har jag inte använt den på flera timmar när det händer. Den startar alltså fast skärmen är svart, efter 10 sekunder så stänger den av sig igen. Har kollat Windows Update, inget sådant.

Vad kan problemet vara och hur fixar jag det? Är orolig över att det kan vara ett symptom på något som visar sig vara allvarligt senare.

Those who cannot remember the past are condemned to repeat it.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Har den kanske en IR sensor ?
ISF kan en vanlig TV fjärr spöka.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2009

stänger du av datorn på riktigt några timmar innan det händer eller stänger du bara locket?
Jag tror att datorn, beroende på inställningar, ibland kan gå från vänteläge till viloläge och då startar den och stänger av sig för att uppnå detta.
viloläge: Ofta när man stänger locket utan att stänga av datorn. Datorn startar snabbt och allt är precis som du lämna det. Drar mer ström, förlorar allt om batteriet tar slut.
Vänteläge: Datorn sparar alla arbeten på hårddisken. Tar lite längre tid att starta men du får tillbaka skrivbord+dokument som du lämna det. Använder mindre ström, håller längre.

Jag tror alltså att den startar om sig beroende på hur mycket kräm du har kvar i batteriet för att du inte ska förlora det du håller på med.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Sep 2006

Om det är en HP så är detta vanligt. Så inget att oroa sig för. Har med hibernate att göra. Tror den typ återsparar setionen i minnet eller nått. Min gör även så.

(\__/)
(O.o )
(> < )