Uppdatering från Radeon HD6850?

Permalänk

Uppdatering från Radeon HD6850?

Hej SC,

Jag skall köpa ett nytt grafikkort och behöver hjälp av er som är lite mer erfarna!

Mitt nuvarande grafikkort är AMD Radeon HD6850 1GB och min budget ligger på ~2000-2500 kronor.

Jag arbetar med datorgrafik och renderingar men vill också kunna spela nya datorspelstitlar på höga inställningar utan lagg.
En anledning varför jag vill byta ut detta graifkkort är att fläkten låter väldigt mycket såfort man sätter datorn i arbete, t.ex: rendering eller startar spel som Arma 3, DayZ eller Battlefield 3. Men också eftersom det börjar bli utdaterat!

Min dators specifikationer:

Nätaggregat: 500 W - (active PFC, 80 PLUS®-certified)

Chipset: Intel ® P67-chipset
CPU: Intel ® Core ™ i7 2600 @ 3,4GHz

RAM-minne: 3 x 4 GB (12GB DDR3-1600MHz)

Jag använder också två stycken skärmar, så två stycken uttag är ett måste!

All hjälp är mycket uppskattad!

Tack på förhand!
/oesterman

Permalänk

Radeon R9-280X från MSI eller Asus eller Geforce GTX 770, Riktigt prisvärda kort och en rejäl uppgradering från HD6850

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

dammat ur kortet och bytt kylpasta ?

om ljudet är problemet och du kan nöja dig med prestandan ett tag till så kan du göra det tycker jag och är din cpu K modellen så skadar det inte att överklocka lite tillsammans med nya kortet.

vad är det för märke på nätagget btw ?

om du nu ska ha ett nytt kort så är det gtx 760 amd's 270x och 280 samt 280x om du kan höja budgeten lite grann förbi 2500 (har för mig att de kostar lite mer än det.)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Du behøver defenitivt byta kort om du sitter på två skærmar Anledningen till att ditt kort låter ær før att kortet får jobba aset av sig enbart før att kunna visa bild på både skærmar. Ett kort med 1GB Vram ær helt enkelt inte gjort før fler æn en skærm

Jag skulle æven gå på ett 280X då det ær det mest prisværda och i allmænhet bæsta alternativet før dig i den prisklassen Tillverkare som jag tycker du ska ægna dig tid åt ær ASUS, MSI och Sapphire.

Lycka till!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

https://www.komplett.se/gigabyte-radeon-r9-280x-3gb-gddr5-dem... här har du ett billigt demo kort så skynda dig

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Du behøver defenitivt byta kort om du sitter på två skærmar Anledningen till att ditt kort låter ær før att kortet får jobba aset av sig enbart før att kunna visa bild på både skærmar. Ett kort med 1GB Vram ær helt enkelt inte gjort før fler æn en skærm

Jag skulle æven gå på ett 280X då det ær det mest prisværda och i allmænhet bæsta alternativet før dig i den prisklassen Tillverkare som jag tycker du ska ægna dig tid åt ær ASUS, MSI och Sapphire.

Lycka till!

Stämmer verkligen inte, Att driva en extra skärm kräver i princip ingenting utav grafikkortet.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Stämmer verkligen inte, Att driva en extra skärm kräver i princip ingenting utav grafikkortet.

Skojar du med mig? mitt 7970 på 3 GB Vram går 25 grader varmare i idle bara av att koppla in en extra skærm. Påstår du då att kortet inte jobbar mer? Uppenbarligen gør det ju det. Har en polare som ægde ett 6850 som æven han kan bekræfta att ett kort med 1 GB Vram INTE ær gjort før att driva flera skærmar.

Det finns ju som sagt en anledning till att majoriteten som køper kort med 4 - 8GB Vram inte kør 1920 x 1080

EDIT: Jag ær verkligen tvungen att læsa det deu skrev flera flera gånger. Det du skriver i princip ær: "koppla in så många skærmar du vill, du førorar ingen prestenada".

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Skojar du med mig? mitt 7970 på 3 GB Vram går 25 grader varmare i idle bara av att koppla in en extra skærm. Påstår du då att kortet inte jobbar mer? Uppenbarligen gør det ju det. Har en polare som ægde ett 6850 som æven han kan bekræfta att ett kort med 1 GB Vram INTE ær gjort før att driva flera skærmar.

Det finns ju som sagt en anledning till att majoriteten som køper kort med 4 - 8GB Vram inte kør 1920 x 1080

EDIT: Jag ær verkligen tvungen att læsa det deu skrev flera flera gånger. Det du skriver i princip ær: "koppla in så många skærmar du vill, du førorar ingen prestenada".

Tror vi får skilja lite på hur man använder sig av skärmarna här.
Yes, många grafikkort blir varamare av en extra skärm. Arbetet och belastningen behöver däremot inte va så mycket hårdare. Anledningen att temperaturen går upp (även på mitt) är troligen på grund av att en del grafikkort hindras att gå ner i low power mode med flera skärmar inkopplade även om de inte är belastade. Så att bara titta på temperaturen säger inte så mycket om hur belastat kortet faktiskt är alltid.

I spel så behövs en hel del grafikminne när pixelmängden ökas. Flera skärmar innebär många pixlar. Men för desktopmiljö (2Dläge) krävs inga större mängder minne även för flerskärmslösningar. Och eftersom TS hade 2 skärmar och endast nämnt FPSspel så antar jag att vederbörande inte använder 2 skärmar när denne spelar. Blir ju inge bra med siktet i mitten och så :). Mängden grafikminne begränsas alltså bara av en skärm under spelande i detta fall (om ens då).
Så svaret är väl att ja, spelar man eller jobbar med CAD på flera skärmar så är större mängd grafikminne fördelaktigt. Men för desktopmiljö är det inte några problem med 1GB även för flera skärmar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Skojar du med mig? mitt 7970 på 3 GB Vram går 25 grader varmare i idle bara av att koppla in en extra skærm. Påstår du då att kortet inte jobbar mer? Uppenbarligen gør det ju det. Har en polare som ægde ett 6850 som æven han kan bekræfta att ett kort med 1 GB Vram INTE ær gjort før att driva flera skærmar.

Det finns ju som sagt en anledning till att majoriteten som køper kort med 4 - 8GB Vram inte kør 1920 x 1080

EDIT: Jag ær verkligen tvungen att læsa det deu skrev flera flera gånger. Det du skriver i princip ær: "koppla in så många skærmar du vill, du førorar ingen prestenada".

Nu var det senaste amd kortet jag satt på ett hd5870 men temperaturen på mina kort har inte påverkats annat än marginellt utav att koppa på flera skärmar som utökatskrivbord.
Använder du dem i eyfinity eller surround allternativt nått annat program som använder 3840*1080 mtsv. i utökat så visst då får du en helt annan bild.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Tror vi får skilja lite på hur man använder sig av skärmarna här.
Yes, många grafikkort blir varamare av en extra skärm. Arbetet och belastningen behöver däremot inte va så mycket hårdare. Anledningen att temperaturen går upp (även på mitt) är främst att AMDkorten hindras att gå ner i low power mode med flera skärmar även om de inte har någon belastning på sig. Så att bara titta på temperaturen säger inte så mycket om hur belastat kortet faktiskt är alltid.

I spel så behövs en hel del grafikminne när pixelmängden ökas. Flera skärmar innebär många pixlar. Men för desktopmiljö (2Dläge) krävs inga större mängder minne även för flerskärmslösningar. Och eftersom TS hade 2 skärmar och endast nämnt FPSspel så antar jag att vederbörande inte använder 2 skärmar när denne spelar. Blir ju inge bra med siktet i mitten och så :). Mängden grafikminne begränsas alltså bara av en skärm under spelande i detta fall (om ens då).
Så svaret är väl att ja, spelar man eller jobbar med CAD på flera skärmar så är större mängd grafikminne fördelaktigt. Men för desktopmiljö är det inte några problem med 1GB även för flera skärmar.

Tack før førklaringen

Ja, jag kan køpa det resonemanget, låter helt klart vettigt. Men vem kopplar in flera skærmar før att sitta och surfa på Facebook? Førstår såklart skillnaden, men jag tycker ændå inte man ska øverdriva med att påstå att det inte kostar prestanda att koppla in en till skærm

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Tack før førklaringen

Ja, jag kan køpa det resonemanget, låter helt klart vettigt. Men vem kopplar in flera skærmar før att sitta och surfa på Facebook? Førstår såklart skillnaden, men jag tycker ændå inte man ska øverdriva med att påstå att det inte kostar prestanda att koppla in en till skærm

Finns många som kör flera skärmar utan att spela. Ovärderligt på mitt jobb när man har många program igång samtidigt, men även de som sitter och jobbar med grafik som trådskaparen nämnde i första posten ;). Allt produktivt arbeta gagnas av flera skärmar ;).

Och man kan faktiskt driva flera skärmar utan problem i desktopläge (2D-läge) både på riktigt gamla klena diskreta grafikkort och på de ännu klenare integrerade grafikkorten. Inga problem att köra två skärmar fullHD på ett 8 år gammalt budgetgrafikkort (som kostade några hundralappar när det var nytt) med 256MB grafikminne så länge man inte ger sig på spelandet, hehe.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Skojar du med mig? mitt 7970 på 3 GB Vram går 25 grader varmare i idle bara av att koppla in en extra skærm. Påstår du då att kortet inte jobbar mer? Uppenbarligen gør det ju det. Har en polare som ægde ett 6850 som æven han kan bekræfta att ett kort med 1 GB Vram INTE ær gjort før att driva flera skærmar.

Det finns ju som sagt en anledning till att majoriteten som køper kort med 4 - 8GB Vram inte kør 1920 x 1080

EDIT: Jag ær verkligen tvungen att læsa det deu skrev flera flera gånger. Det du skriver i princip ær: "koppla in så många skærmar du vill, du førorar ingen prestenada".

får nog även jag argumentera emot dig där, att köra två skärmar på ett kort i windowsmiljö drar verkligen inte såpass mycket kraft att man bör uppgradera, och som nämnt tidigare, temperaturökningen beror till stor del på att det inte går ner i viloläge. så ja, den kommer snurra fläkten lite mer, men något annat problem är det knappast.

kör själv 6850 passivt kylt scs3 powercolor, en 27" skärm med 2560x1440 och en sekundärskärm på 1920x1200.. passivt kylt och inga konstigheter att köra operativet på, och prestandamässigt blir det ingen skillnad i FPS med sekundärskärmen inkopplad som får visa lite stats/systeminformation kontra om jag kopplar ur den.
jag kör det dessutom lätt överklockat.

du kommer ju inte kunna spela med eyefinity med tre skärmar och mena på att du inte förlorar någon prestanda, men att argumentera att den extra skärmen är det som stjälper prestandan är bra naivt.

det är en fundamental skillnad mellan att ha flera skärmar för operativet och flera skärmar till spel.

ska TS titta på grafikkort främst till operativ, och inte jagar prestandan kanske
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/193054-powerc...
är intressant?
garanterat att inte fläkten börjar låta på det, mitt 6850 med mostvarande kylare håller ungefär 70 grader vid spel. och att slippa fläktar i vanligt användande är enligt mig guld.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Tack før førklaringen

Ja, jag kan køpa det resonemanget, låter helt klart vettigt. Men vem kopplar in flera skærmar før att sitta och surfa på Facebook? Førstår såklart skillnaden, men jag tycker ændå inte man ska øverdriva med att påstå att det inte kostar prestanda att koppla in en till skærm

Skulle säga att 9/10 använder sin sekundära skärm till att hålla koll på temperaturer eller belastning, Surfande eller filmtittande samtidigt som man spelar eller arbetar på den primära skärmen. För övrigt ligger mina grafikkort på 32 och 35 grader just nu (idle) så jag skulle inte påstå att det påverkar temperaturer heller, Spelar jag samtidigt som jag tittar på film på min andra skärm så är minnesmängden som utnyttjas exakt lika även om jag kopplar ur min sekundära skärm, Det krävs alltså i princip ingenting extra av ett grafikkort för att driva 2 skärmar (Eller fler för den delen).

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

dammat ur kortet och bytt kylpasta ?

om ljudet är problemet och du kan nöja dig med prestandan ett tag till så kan du göra det tycker jag och är din cpu K modellen så skadar det inte att överklocka lite tillsammans med nya kortet.

vad är det för märke på nätagget btw ?

om du nu ska ha ett nytt kort så är det gtx 760 amd's 270x och 280 samt 280x om du kan höja budgeten lite grann förbi 2500 (har för mig att de kostar lite mer än det.)

Jag har dammat ur kortet men inte bytt kylpasta.

Nätaggregatet är en "LITEON" vad nu det är för märke :S

Permalänk

Tack för alla som har svarat, efter att ha läst igenom vad ni har skrivit så lutar det åt 270X - 280X..

Hur kan jag kontrollera att t.ex ett 270X kommer fungera med mitt modekort och nätaggregat?

Moderkort specs:

GPU Interface: PCIe v2.x
GPU Onboard: -
SLI: 1 Nvidia GPU
Crossfire: 1 AMD/ATI GPU
Expansion Slots: 1 x PCIe 2.0 x1 / 1 x PCIe 2.0 x16

Nätaggregat: LITEON 500 W - (active PFC, 80 PLUS®-certified)

Är det någon ide att försöka sälja sitt 6850? Kan man få någon peng för det eller är det bara att slänga/lägga på hyllan?

Tack för all hjälp!
/oesterman

Permalänk
Medlem

om du rengör det o byter kylpasta och ser till att det funkar efter. Så 450 spänn kanske ?
skulle jag tro du får 300 kr+ iallafall för kortet som det är nu om den som köper kortet får fixa det.

Skulle dock behållt kortet som reserv ifall du behöver lämna in det andra på garanti eller något sånt...

verkar lite klent på ampere men ska funka. dock hade jag köpt nytt nätagg innan... båda 12v linorna är 360w liksom

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb