Problem med grafikkort (HD7950) vid uppdatering av BF4.

Permalänk
Medlem

Problem med grafikkort (HD7950) vid uppdatering av BF4.

Jag har ett problem med mitt Asus HD7950 DC2 3GD5 3GB. När jag spelar (i dess fall har det varit BF4 och Splinter Cell Blacklist) så stegrar hastigheten på fläktarna tills dess att kortet dör och skärmen blir svart.

Problemet har uppstått flera gånger men varje gång har jag kunnat lösa det genom att rensa drivrutinerna till GPU:n helt (m.h.a. Driver Fusion) och sedan installera nya.

Anledningen till detta inlägg är att jag idag tänkte lira en match BF4 efter ca 3 veckors uppehåll (p.g.a. semester och tidsbrist). Kan tillägga att senast jag spelade fungerade allt perfekt. Nu så börjar jag med att ladda ner och installera en uppdatering till BF4. Så fort matchen börjar så hör jag att fläktarna börjar stegra och skärmen slocknar. Suck, tänker jag.. inte igen.

Min första tanke är att det måste vara något fel på mitt grafikkort eftersom det kanske är 4-5:e gången detta händer nu. Den andra tanken som dyker upp i mitt huvud, är att det finns en möjlighet att detta fel har uppstått varenda gång efter att jag har installerat en uppdatering till BF4. Jag är inte 100% säker att det är så men möjligheten finn. Så till min fundering, kan det vara så att uppdateringen till BF4 gör något med mina drivrutiner? Har någon annan varit med om detta?

Om inte, har ni någon idé vad som annars kan vara fel med mitt grafikkort? Jag vet, svår att svara på men om ni har någon tanke så tar jag gärna emot den.

Min setup:

Asus P8Z77-V
Intel i5 3570K 3,5GHz
Asus HD7950 DC2 3GD5 3GB
Corsair Vengeance 8GB RAM
Corsair 520W HX

Lagring o.s.v. orkar jag inte gå in på.

Permalänk
Medlem

Du har den setupen jag hade och jag hade aldrig några problem med fläktarna, ladda ner Asus GPU Tweak och ställ dem manuellt om du inte redan gjort det.

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zadrok:

Du har den setupen jag hade och jag hade aldrig några problem med fläktarna, ladda ner Asus GPU Tweak och ställ dem manuellt om du inte redan gjort det.

Fast nu är ju i och för sig problemet förmodligen att kortet blir överhettat och därför stänger av sig. Då hjälper det ju inte om man ställer fläktarna manuellt eller på auto. Att fläktarna stegrar är ju inte problemet som sådant.

Permalänk
Medlem

Testa och rengöra flänsar och lägga ny kylpasta.

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zadrok:

Testa och rengöra flänsar och lägga ny kylpasta.

Det fungerar problemfritt igen efter att jag har rensat och installerat nya drivrutiner. Tycker bara att det är konstigt att felet återkommer med jämna mellanrum. Gjorde rent kylflänsen/fläktarna på grafikkortet förra gången det krånglade men märkte ingen skillnad utan problemet försvann först när jag hade installerat om drivrutinerna. Får väl kanske testa att ta bort den helt och lägga på ny kylpasta också. Konstigt bara att det fungerar utan problem under flera veckor och sedan helt plötsligt så får jag tillbaka samma problem (nu i samband med en uppdatering av BF4).

Någon som har en tanke om min frågeställning om att BF4 uppdateringar möjligtvis påverkar drivrutinerna?